"ענף האירועים בדרום במשבר בגלל סבבי הלחימה בעזה, ואיש לא מפצה אותנו"

יו"ר התאחדות האולמות וגני האירועים, אביב שזירי: "יש סתירה בין ההנחיות של פיקוד העורף, שבטלפון אחד יכול לסגור אולמות ולבטל אירועים - לבין ההתנהלות של מס רכוש, שלא מפצה על כך את בעלי האולמות והגנים: מדובר בשני גופים רשמיים של המדינה, והאחד לא מדבר עם השני"

אביב שזירי, יו"ר התאחדות האולמות וגני האירועים / צילום: סטורי צלמים
אביב שזירי, יו"ר התאחדות האולמות וגני האירועים / צילום: סטורי צלמים

סבבי הלחימה התכופים ברצועת עזה ומטחי הרקטות אל העורף בישראל מעמידים את עשרות בעלי האולמות וגני האירועים בדרום חסרי אונים אל מול גלים של ביטול אירועים, ומביאים לצניחה של כ-25% בהזמנות במהלך השנה האחרונה.

בעקבות סבב הלחימה מתחילת החודש ברצועה, ראשי התאחדות האולמות, גני האירועים ושירותי הקייטרינג מתריעים על משבר חריף שפוקד את העוסקים בענף האירועים בדרום - וזאת מבלי שהם מקבלים פיצוי מהמדינה על ההפסדים הכספיים שנגרמים להם בעקבות הנחיות ההתגוננות של פיקוד העורף לציבור, שאוסרות התקהלויות.

"יש סתירה בין ההנחיות שניתנות לנו מצד פיקוד העורף, שבטלפון אחד יכול לסגור אולמות ולבטל אירועים מתוכננים - לבין ההתנהלות של מס רכוש, שלא מפצה על כך את בעלי האולמות והגנים: מדובר בשני גופים רשמיים של מדינת ישראל, והאחד לא מדבר עם השני", מתלונן יו"ר התאחדות האולמות וגני האירועים, אביב שזירי.

על-פי נתוני ההתאחדות, באזור הדרום יש כ-50 גנים ואולמות לאירועים הממוקמים בקו של עד 40 קילומטר מגבול עזה. לדברי שזירי, "ברגע שיש מתיחות ביטחונית, ומתקבלת מפיקוד העורך הנחיה שאוסרת התקהלות, זוגות צעירים שהזמינו אולמות וגנים לחתונותיהם מעבירים את האירועים למקומות מרוחקים יותר - ואנחנו לא מקבלים מהם שקל. זה למרות שבאולמות ובגנים כבר החלו להיערך לקראת אותם אירועים ומכינים מאות מנות מזון לשווא, ואיש לא מפצה אותנו על ההפסדים".

לפי ההתאחדות, במהלך השנה האחרונה, שבה אירעו כ-10 סבבי לחימה בדרום, המדינה לא העמידה כל פיצוי לבעלי האולמות וגני האירועים, ולמעשה הפעם היחידה שהמדינה פיצתה אותם הייתה על תקופת הלחימה במבצע "צוק איתן" בקיץ 2014.

"על מצב ביטחוני שנמשך פחות משבוע אנחנו לא זכאים לפיצוי, כי לא כללו אותנו בתקנות", מתלונן שזירי, "זאת בעוד שעסקים אחרים בתחומי התיירות, המסחר, החקלאות והתעשייה מקבלים פיצוי מהמדינה על הפסדים שנגרמו להם בשל סבבי הלחימה בעזה".

בשבועות האחרונים ועדת הכספים הזמנית של הכנסת, בראשות ח"כ משה גפני, קיימה דיון מיוחד על מנגנוני הפיצוי לבעלי העסקים בדרום, וזאת על רקע סבב הלחימה מלפני כשלושה שבועות, שבמהלכו שוגרו לעבר יישובי הדרום מאות רקטות.

במסגרת הדיון קבעה הוועדה כי המדינה תפצה את הדבוראים ואת התעשיינים על נזק שנגרם להם במהלך הסבב, אך הדיון על מצוקתם של מגזרים נוספים, בהם זה של אולמות השמחה וגני האירועים, נדחה למועד אחר.

"המצב קשה, ואין פתרון באופק", מתלונן שזירי, שהוא עצמו בעל אולם שמחות בדרום. לדבריו, "מה שחמור לא פחות מכל זה הוא שחלה ירידה חדה בהזמנות לאירועים, בגלל שזוגות צעירים לפני חתונה מעדיפים מראש לקיים את האירוע מחוץ לאזור הדרום - כדי להפחית את הסיכון שהוא יתבטל ברגע האחרון בגלל הנחיות שיוציא פיקוד העורף בעקבות הסלמה פתאומית. הייתי מצפה שאם המדינה סוגרת לי אירוע מתוכנן - מן ההגינות שהיא תפצה על כך".

מרשות המסים לא נמסרה תגובה.