משרדי המשפטים והחינוך מחפשים שרים חדשים: נתניהו פיטר את נפתלי בנט ואיילת שקד

השרים בנט ושקד חברים בממשלה וקבינט הבטחוני מדיני לפי ההסכמים הקואליציונים של הכנסת ה-20 והחוק, בהגדרת תפקידם • מאחר שנתניהו מעוניין להעניק את התפקידים לבכירים במפלגתו, הוא החליט לפטרם ולתת את התפקידים לבכירי מפלגתו

נפתלי בנט, איילת שקד / צילום: שלומי יוסף, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי
נפתלי בנט, איילת שקד / צילום: שלומי יוסף, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

ראש הממשלה בנימין נתניהו פיטר את שר החינוך נפתלי בנט ואת שרת המשפטים איילת שקד, כפי סמכותו לפי חוק יסוד: הממשלה. השרים בנט ושקד חברים בממשלה וקבינט הבטחוני מדיני לפי ההסכמים הקואליציונים של הכנסת ה-20 והחוק, בהגדרת תפקידם. בכנסת ה-21 הפסידו בנט ושקד את הבחירות ולא עברו את אחוז החסימה, באמצעות מפלגת הימין החדש. הם עזבו את הבית היהודי לשם הקמת מפלגה זו. אולם לאחר שנתניהו לא הצליח להרכיב ממשלה בכנסת ה 21 והורה לפזר אותה תוך חודש מיום השבעתה, נותרו השרים כבעלי התפקידים הבכירים.

כעת, מאחר שנתניהו מעוניין להעניק את התפקידים לבכירים במפלגתו ובמיוחד כדי למנות שר עליה וקליטה יוצא המגזר הרוסי, השר זאב אלקין, הוא החליט לפטרם ולתת את התפקידים לבכירי מפלגתו.

תגובת השרים בנט ושקד: "אנו מודים מעומק הלב לציבור הישראלי על הזכות הנדירה שנפלה בחלקנו לשרת אותו בתפקידינו כשרי החינוך והמשפטים. כל שעשינו היה למען טובת מדינת ישראל ואזרחיה. נעביר בצורה סדורה את המשרדים בראשם עמדנו לידי השרים שיחליפו אותנו, על מנת לקיים תפקוד רציף וטוב של משרדי החינוך והמשפטים ועל מנת ששנת הלימודים הבאה תיפתח כסידרה".

מוקדם יותר הערב הודה ח"כ הרב רפי פרץ לבנט ולשקד בעמוד הטוויטר שלו. לצד ברכת הפרידה דרש פרץ מנתניהו לקבל את תיק המשפטים ותיק החינוך.  

איחוד הימין מבקש את תפקידיהם של בנט ושקד. אלא שלא ניתן למנות שרים חדשים, השר היחיד המייצג את האיחוד הוא אורי אריאל.

בשל פיטורי נפתלי בנט שר החינוך, פוטר אוטומטית גם סגן השר מאיר פרוש מיהדות התורה. מזכיר הממשלה שוחח עם פרוש ועדכן אותו שלאחר שיצלאו 48 שעות לפיטורים, תתקיים הצבעה טלפונית על מינויו מחדש כסגן שר החינוך.

היום בערב (א', 21:00) יכנסו השרים בנט ושקד פעילים של מפלגת הימין בעיר תל-מונד במפגש שאינו פתוח לתקשורת. המצב של השניים מורכב, הם הביאו לפיצול הימין הדתי, ולאובדן קולות רב בציונות הדתית. הם היו קרובים מרחק של 1400 קולות מלעבור את אחוז החסימה ולהכניס 4 מנדטים לכנסת.

כעת, בבית היהודי ובאיחוד הלאומי לא שמחים לקבלם בחזרה אחרי המהלך הנמהר של השניים רק לפני חצי שנה אשר הותיר את מפלגת הבית היהודי עם חובות וגירעון, אך ללא שני המנהיגים הכריזמטיים.

בשבועות האחרונים נפוצו שמועות רבות בנוגע לשילובה של שקד בליכוד ועל כך שבנט לא יהיה חלק מן הזירה הפוליטית בזמן הקרוב, אולם לאור הפיטורין, ברור שנתניהו אינו מעוניין לאפשר לשניים גישה למעמד של שרים, ולחברות בקבינט, כך שתתאפשר להם הבלטה עצמית במהלך הבחירות.

ח"כ בצלאל סמוטריץ אמר הערב בראיון בגלי צה"ל, כי לו ולמפלגתו לא היתה מעורבות בהחלטה. לדבריו "ראש הממשלה עשה את זה במהלך ישיבת ראשי המפלגות. היתה אלינו פניה כדי שנוביל את המהלך וסירבנו לכך. חשבנו שזה לא נכון לעשות את זה".

עוד אמר סמוטריץ׳ כי התקיימה שיחה בינו לבין ראש הממשלה נתניהו אך לא הסכים לפרט מה היה תוכנה. "יכולנו לבקש את זה קודם, כי הם היו שרים מטעם המפלגה שלנו ושל הבית היהודי, לא רצינו לעשות זאת".

לפי חוק יסוד: הממשלה, ניתן למנות כרגע שרים על אף שזו ממשלת מעבר. לדברי סמוטריץ׳ הם עדיין לא פנו לנתניהו למנותם לשרים לחודשים הבאים. "הציונות הדתית חייבת שתהיה לה נציגות סביב שולחן הממשלה בחודשים הקרובים".