עוצר הנפקות ישראליות בוול סטריט? "החתמים מחזרים, אך החברות לא ממהרות לנצל את ההזדמנות"

רו"ח גיא פרמינגר, שותף וראש מגזר טכנולוגיה ב-PwC, מעריך כי יש כיום 20 חברות שמתאימות ל-IPO בארה"ב, אבל "קל להן יחסית לבצע גיוסים פרטיים מאוד גדולים, והן רואות את החיסרון בהנפקה ראשונית" • הוא מזהה גם "בגרות של המשקיעים" בשוק

רו"ח גיא פרמינגר / צילום: איל יצהר
רו"ח גיא פרמינגר / צילום: איל יצהר

"מספר החתמים הזרים שמסתובבים בישראל הוא כמעט אינסופי, משמעותית הרבה יותר מאשר לפני שנה-שנתיים. כל בנקאי השקעות מגיע עם פנקס ובו רשימת החברות, מחזרים, מנסים לשכנע את החברות לבוא ולהנפיק בוול סטריט" - כך מספר רו"ח גיא פרמינגר, שותף וראש מגזר טכנולוגיה בפירמת הייעוץ וראיית החשבון PwC, בראיון ל"גלובס".

לדבריו, חלון ההנפקות בוול סטריט פתוח לרווחה, אך לפחות נכון לעכשיו, החברות הישראליות שעונות על הקריטריונים להנפקה ראשונית (IPO) לא ממהרות לנצל את ההזדמנות. זאת, בניגוד לחברות האמריקאיות.

"בקרב החברות האמריקאיות, כל החברות שעליהן דיברו לפני שנתיים-שלוש ואמרו שיגיעו לבורסה - הגיעו. לדוגמה אובר, פינטרסט", אומר פרמינגר. "על הגל הזה התחילו לרכוב גם חברות יותר קטנות, בשוויים שדומים לחברות הישראליות הגדולות. הרבה פעמים מה שקורה בארה"ב מגיע גם לארץ הקודש, אבל לא תמיד. הפעם לא, ואני לא בטוח שזה יגיע".

להערכתו של פרמינגר, יש כיום כ-20 חברות שמתאימות ל-IPO בארה"ב. עם זאת, הוא אומר כי אותן חברות "נמצאות באזור שיחסית קל להן לגייס גיוסים פרטיים מאוד גדולים, ועדיין לא להגיע לבורסה. הן רואות את החיסרון ב-IPO: בחלקן, אלו חברות שיש להן מכירות יפות, אבל הן לא מספיק יציבות. הן קצת חוששות שהמניה 'תעוף' רבעון אחד למעלה ורבעון אחר כך תיפול למטה. חוסר יציבות בין רבעונים, או נתוני רווח לא מספיק טובים למרות צמיחה גבוהה, אלה דברים שיכולים להפריע לבורסה".

סיבה נוספת לכך שהחברות הישראליות לא ממהרות להנפיק בוול סטריט כיום, היא מה שפרמינגר מגדיר "בגרות של המשקיעים, שלא דוחפים את החברות להגיע לבורסה מוקדם מדי. אני שומע הרבה פעמים 'החברה עוד לא מוכנה, נחכה לשנה הבאה', וזה בא גם מיזמים וגם ממשקיעים (לרוב קרנות הון סיכון, ש'ח'ו'). בואו לא נשכח שבורסה זה גם כלי למימוש. אפשר לתת פה ציון לשבח על הבגרות, כי היו תקופות בעבר שכל חברה שעברה את הסף והציגה הכנסות של כ-100 מיליון דולר - רצה לנאסד"ק".

מספר ההנפקת הראשוניות שבוצעו בוול סטריט
 מספר ההנפקת הראשוניות שבוצעו בוול סטריט

"מי שהתחילה בתהליך - לא בפול גז"

למרות זאת, יש לדבריו מספר חברות ישראליות שהחלו בתהליך לקראת הנפקה, "רובן לא בפול גז", הוא אומר. הכוונה היא יותר לחברות שמכינות את עצמן לאפשרות להנפיק מתישהו, אך לא בהכרח יעשו זאת בסופו של דבר. מה יכול להאיץ את התהליך? "מעבר להרגשה של ההנהלה והמשקיעים שהחברה בשלה להנפקה, אני חושב שמה שיכול להאיץ זה ענייני מאקרו כלכלה. אם לדוגמה יחששו שלא יוכלו לגייס סכומים משמעותיים בשוק הפרטי", אומר פרמינגר.

בכל הקשור לחברות האמריקאיות מהגל השני של ההנפקות, פרמינגר צופה האצה במספרן כל עוד חלון ההנפקות פתוח. אלה מגיעות ויגיעו מסקטורים מגוונים - לא רק מההייטק "הקלאסי"; פרמינגר נותן כדוגמה את חברות Beyond Meat שמפתחת תחליף לבשר, ומנייתה כבר קפצה ביותר מפי 2 מאז ההנפקה בתחילת מאי.

 מה מחפשים כיום המשקיעים בוול סטריט?

"הם מסתכלים יותר ויותר על התוצאה, ולא רק על החלום. בטח בחברות הישראליות, שלא מוכרות במיליארדי דולרים, גם אם לחלקן יש פוטנציאל מדהים. אם בעבר המשקיעים היו יותר טולרנטיים לשורת הרווח ול-EBITDA כל עוד החברה התקרבה לרווחיות, היום הם מחפשים קצת יותר מזה. רוצים יותר יציבות. למרות שהבורסות במגמת עלייה, אנחנו חיים בסביבה של אי שקט בשל חוסר היציבות המאקרו כלכלית - מלחמת הסחר סביב המכסים וכדומה - לכן מחפשים חברות עם סטיית תקן קטנה יותר בצמיחה, וכמובן שלא ייכנסו לחברות שאין בהן צמיחה משמעותית. בכל מקרה המשקיעים מחפשים סיפור טוב והנהלה טובה".