שקד בטקס הפרידה ממשרד המשפטים: "אני בהחלט מתכוונת עוד לחזור לכאן"

שרת המשפטים היוצאת: "אני מקווה ששר המשפטים החדש ימשיך את אותו הקו שהנהגתי" • היועמ"ש מנדלבליט לשקד: "באת לשנות ובהחלט שינית דברים, והשינויים שעשית באו לחזק את המערכת" • מנכ"לית משרד המשפטים, אמי פלמור: "בניגוד למה שהוצג בתקשורת, שקד לא עסקה כל היום בביהמ"ש העליון"

איילת שקד בטקס הפרידה ממשרד המשפטים / צילום: רפי קוץ
איילת שקד בטקס הפרידה ממשרד המשפטים / צילום: רפי קוץ

היום (ג') התקיים טקס הפרידה משרת המשפטים היוצאת, איילת שקד. הטקס שנקבע מראש ונערך במשרד המשפטים בירושלים ובמתכונת של מסיבת עיתונאים, התקיים בצל ההודעה על פטירתה מוקדם יותר היום של רעיית נשיא המדינה, נחמה ריבלין

בנאומה לא הסתירה שקד - שפוטרה על-ידי ראש הממשלה בתחילת השבוע ועדיין לא הודיעה באיזו פלטפורמה בכוונתה להתמודד בבחירות - את העובדה שהיא אהבה את עבודתה במשרד, וציינה כי היא התכוונה "להמשיך בעבודתי בכל הכוח גם בארבע השנים הקרובות. היו לי תוכניות מדויקות להמשך העבודה, אך לצערי הן קצת השתבשו".

שקד ציינה כי "אני מקווה ששר המשפטים החדש ימשיך את אותו הקו שהנהגתי במשרד. הרי גם אני לא המצאתי את הגלגל. הייתה לי הזכות להמשיך בהרבה מאוד סוגיות את דרכו של פרופ' דניאל פרידמן שכיהן בתפקיד לפניי. והקו המשותף הזה יתמיד ויתעצם. זה החוב שלנו, נבחרי הציבור, לעם ישראל ששלח אותנו לייצגו. זה גם החוב שלנו לדמוקרטיה הישראלית, שאנחנו מיצגיה הבולטים". 

איילת שקד בטקס הפרידה ממשרד המשפטים / צילום: רפי קוץ
 איילת שקד בטקס הפרידה ממשרד המשפטים / צילום: רפי קוץ

"תם עידן בצלאח א-דין 29"

שקד ציינה כי בכהונתה "תם עידן בצלאח א-דין 29". לדבריה, "העידן החדש שנפתח ב-2015 מתאפיין בשרי משפטים המנהיגים את המשרד. כאלה הרואים עצמם עובדי משרד המשפטים בכל רמ"ח איבריהם. הם מעורבים בפעילות המשרד עד העצם. הם שולטים בפרטי-הפרטים. הם קובעים את דרכי התנהלות המשרד. הם מציבים יעדים, וכשצריך - הם גם מציבים גבולות".

לדברי שקד, למרות שכותרות העיתונים בשנת 2015 בישרו על "אבל" במשרד המשפטים, "מצאתי כאן עובדי ציבור ברמה הגבוהה ביותר שקיימת בשירות הציבורי, ואני גאה שחלקי היה עמכם. במקום שצריך היה להתווכח, התווכחנו. במקום שצריך היה להכריע, הכרעתי. בכל שאר המקומות עבדנו שכם אל שכם, בהרמוניה, בתחושה טובה ובידידות".

לדבריה, מטרתה העיקרית הייתה אחת - "לשרת את אזרחי ישראל ששלחו אותנו לכאן ולעשות זאת באופן התואם את המדיניות אותה ביקשו מאתנו להוציא אל הפועל".

למחליפה (לכשיבוא) אמרה שקד בנאומה: "ידי מושטת לעזרה. בעצה, בעידוד, בכל דבר שתחפוץ בו. הצלחתך היא הצלחתי והצלחת כולנו. אני מאחלת לך הצלחה מרובה... אתה מקבל משרד במצב טוב, יד ראשונה ממהנדסת. שמור עליו. ואני לא מסתירה שיש לי אינטרס אישי בבקשה הזו. אני בהחלט מתכוונת עוד לחזור לכאן". 

מנדלבליט: שינוי הוא לא מילה גסה

לצד שרת המשפטים היוצאת שנשאה דברים, דיברו גם היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט; מנכ"לית משרד המשפטים, עו"ד אמי פלמור; ופרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן. עוד נכחו בטקס גם חלק גדול ממנהלי המחלקות במשרד המשפטים ובכירים במשרד המשפטים, ובהם כונסת הנכסים הרשמית, עו"ד סיגל יעקבי; ראשת הרשות לאיסור הלבנת הון, ד"ר שלומית ווגמן; והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד רז נזרי. 

היועמ"ש בדבריו ציין כי "תפקיד שר המשפטים הוא תפקיד מאוד מאתגר... ובאתגר הזה עמדת איילת בהצלחה מרובה מאוד. באת ללמוד ולמדת מהר מאוד את תחומי ההתמחות של המשרד... באת לעבוד ובהחלט עשית עבודה רבה". 

אביחי מנדלבליט בטקס הפרידה של איילת שקד ממשרד המשפטים / צילום: רפי קוץ
 אביחי מנדלבליט בטקס הפרידה של איילת שקד ממשרד המשפטים / צילום: רפי קוץ

מנדלבליט התייחס לרפורמות ולשינויים שקידמה שקד בתפקיד בו כיהנה בארבע השנים האחרונות, ואמר: "באת לשנות ובהחלט שינית דברים. וגם בעיניי שינוי הוא לא מילה גסה. מערכות שלא יודעות להשתנות, עלולות להתגלות כלא רלוונטיות. שינוי מחזק את אמון הציבור, והשינויים שעשית באו לחזק את המערכת".

מנדלבליט התייחס במרומז לסערות השונות שעובר עולם המשפט, פנה לשקד ואמר לה: "גם בימים סוערים לא פחדת להגיד את דעתך, גם כאשר חלק מהדברים הללו שאמרת לא היו אהודים בקרב קהלים מסוימים".

בתוך זאת ציין היועמ"ש כי על דבר אחד לא הייתה מחלוקת, והוא שאת המחלוקות יש לפתור בשיח ובדרכי נועם.

מנכ"לית משרד המשפטים, עו"ד אמי פלמור, בירכה את השרה על פעלה בארבע השנים האחרונות ועל המינויים האמיצים שביצעה (בין השאר מינוי שופט בדואי ושופטות אתיופיות). בנוסף ציינה פלמור כי "כשמדובר באיילת שקד, מדובר בעשייה יומיומית בלתי פוסקת בכל תחום מתחומי המשרד".

פלמור הוסיפה כי "בניגוד למה שהוצג בתקשורת, השרה לא עסקה כל היום בבית המשפט העליון". 

ניצן: שיתפנו פעולה באופן מלא

פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, התייחס בדבריו לנאום שנשא לפני ארבע שנים, בשעה שנכנסה השרה שקד בשערי משרד המשפטים. ניצן התייחס לכותרות העיתונים, ולפיהן מיד לאחר שנודע כי חברת הכנסת שקד תמונה כשרה, "הורדו הדגלים ברחוב סלאח הדין לחצי התורן". כמו אז, גם היום אמר פרקליט המדינה כי מדובר "בהכפשה גסה", וציין כי "ברוכה הייתה בבואך וברוכה תהי בצאתך". 

שי ניצן בטקס הפרידה של איילת שקד ממשרד המשפטים / צילום: רפי קוץ
 שי ניצן בטקס הפרידה של איילת שקד ממשרד המשפטים / צילום: רפי קוץ

ניצן הסביר כי תפקיד הייעוץ המשפטי והתביעה הוא "לשרת את עמדת הממשלה הנבחרת תוך שמירה על עיקרון שלטון החוק. הדגלים אינם מורדמים ואינם מורדים כאשר ממונה שר למשרד המשפטים". לדבריו, גורמי המשרד ואני "שיתפנו פעולה עם השרה באופן מלא ועשינו ככל יכולתנו לקדם את מדיניותך ומדיניות הממשלה הנבחרת. הכול במסגרת החוק ותוך שמירה על שלטון החוק.

"אכן לא תמיד הסכמנו... ולעתים סברנו כי חוקים שהשרה ביקשה לקדם אינם תואמים את חוקי היסוד ואת ערכי השיטה, והיו גם התבטאויות שסברנו שהן פוגעות שלא לצורך במערכת המשפט. קיימנו שיח בנושא, ותמיד הערכנו את רצונך ואת כוונתך".