1 במקום 300: לאחר 7 שנים אושרה תמ"א 1 שמאחדת מאות תוכניות מתאר ארציות קיימות

המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה את תמ"א 1 שמאחדת למעלה מ-300 תוכניות מתאר ארציות • כחלק מהמהלך הוגדרו כחצי מיליון דונם כשמורות טבע, גנים לאומיים ויערות • את התוכנית יזם מינהל התכנון שבמשרד האוצר, ולאחר אישור ממשלה היא תקבל תוקף

תמ"א 1 מאחדת מאות תוכניות תכנוניות שונות
תמ"א 1 מאחדת מאות תוכניות תכנוניות שונות

מפחיתים ביורוקרטיה: 7 שנים אחרי החלטת ממשלה לקדם תוכנית מתאר ארצית אחת שתאחד מאות תוכניות מתאר אחרות, אישרה היום (ג') המועצה הארצית לתכנון ובנייה את התוכנית ששמה תמ"א 1, לאחר הצבעה שעברה ברוב מוחלט של 25 בעד ו-0 מתנגדים.

את התוכנית קידם מינהל התכנון שבמשרד האוצר, ולאחר אישור ממשלה היא תיכנס לתוקף. מטרת התוכנית היא לסייע בייעול וקידום תוכניות תכנוניות, וזאת על-ידי איחוד ותמצות של למעלה מ-300 תוכניות מתאר ארציות קיימות לכדי תוכנית אחת. בראש המועצה הארצית לתכנון ובנייה עומד זאב ביילסקי. 

בהודעת מינהל התכנון נכתב כי "מדובר בתוכנית שתנגיש בדרך קלה את המידע התכנוני ותאפשר מבט כולל ומקיף שיסייע בהסדרת מערכות הפיתוח, התשתיות, הסביבה והמגורים. בנוסף, התוכנית תקדם איחוד ושילוב תשתיות מסוגים שונים ובכך היא אמורה לייעל ולקצר את הליכי תכנונן והקמתן".

בין היתר כוללת התוכנית התייחסות נרחבת לנושא השטחים המוגנים בישראל, ובהם שמורות טבע, גנים לאומיים, יערות, נחלים וחופים. בעניין הזה, מסבירים במינהל התכנון כי מדובר בבשורה ציבורית אמיתית, היות שכחלק מהתוכנית נוספו כחצי מיליון דונם של שטחים מוגנים ברמה הארצית. חלק משטח זה היה מוגדר כבר בעבר כשמור - אך רק בתוכניות מקומיות, כך שהכללתן בתוכנית ארצית מחזקת ומקבעת את מעמדם ככאלה.

בנוסף, גם חופי הים קיבלו התייחסות נרחבת בתוכנית, ונקבע כי הם מוגדרים כ"נחלת הכלל". בהודעה מינהל התכנון נכתב כי "חופי הים הנם המרחב הציבורי הרחב, הרציף והנגיש ביותר, המיועד להנאת כלל-הציבור במדינת ישראל. פרק החופים בתוכנית נתן התייחסות והגנה מיוחדת לחופים בשל חשיבותם ברמה הארצית, בשל ערכיו הטבעיים והנופיים וכמרחב פנאי, רוגע ורווחה לציבור רחב המצטופף מול הערים הגדולות לאורך מישור החוף. התוכנית קובעת איסור בנייה על החוף בתחום 100 מטר מקו המים, פרט לפיתוח שירותי חוף לטובת כלל הציבור, וזאת במקומות מוגדרים בלבד, ובכך משאירה את מרבית שטחי החופים חופשיים ופתוחים. כמו כן, מינהל התכנון הגדיר תוספת של כ-12,600 דונם שטחים בעורף החופים כשטחי חוף מוגנים".

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, מסרה היום כי "התוכנית עושה מהפכה של ממש הן ברמה הסביבתית והן ברמה התכנונית - תוכנית המנוסחת בצורה בהירה, פשוטה ושווה לכל נפש, שתהווה מעתה כלי סיוע עדכני בהגשמת מדיניות התכנון הארצית. אישור תמ"א 1 היום במועצה הארצית הוא תוצר של עבודה יסודית ומקצועית שלוותה בשיח ובשיתוף של גורמי הממשלה והנציגים הירוקים. במסגרת עבודה זו, מינהל התכנון עבר תא שטח אחר תא שטח וקבע את ייעודו, מתוך ראייה מרחיקת ראות לכלל הצרכים העתידיים של מדינת ישראל".

מהחברה להגנת הטבע נמסר: "התמ"א החדשה מאזנת בין צרכי הפיתוח, לצורך בשמירת השטחים הפתוחים. במסגרת התמ"א, מאות אלפי דונמים נוספים קיבלו הגנה, באמצעות שמורות טבע, גנים לאומיים, יערות ומכלולי חוף. זוהי בשורה חיובית ומשמחת, הן לתושבי ישראל, שייהנו משטחי פנאי ונופש והן לטבע הישראלי והחברה להגנת הטבע מברכת על כך".

דלית זילבר / צילום: ניב קנטור
 דלית זילבר / צילום: ניב קנטור