בשר | בלעדי

האסאדו של שופרסל כבר לא רק מארגנטינה: תחל לייבא בשר טרי מוזל מפולין

קמעונאית המזון הגדולה בישראל מתקשה להתחרות ברשתות שמוכרות בשר מוזל בעקבות הגדלת המכסות ליבוא בשר טרי • הבשר הפולני יימכר תחת המותג הפרטי של שופרסל, והוא אמור להציע מחיר תחרותי גם ביחס לספקיות הישראליות

מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן / צילום: יוסי כהן
מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן / צילום: יוסי כהן

שופרסל, קמעונאית המזון הגדולה בישראל שעד היום ייבאה בשר טרי למותג הפרטי שלה מארגנטינה, תחל לייבא בשר טרי מוזל מפולין - כך נודע ל"גלובס". 

כיום משווקת שופרסל בשר טרי מארגנטינה ומצרפת תחת המותג "אנגוס", שנתפס כאיכותי יותר, ושהעלות הלוגיסטית של שליחתו לישראל יקרה יותר. ואולם עם הגדלת המכסות ליבוא בשר טרי שפתח משרד הכלכלה בשנים האחרונות, החלו רשתות המזון המתחרות דוגמת רמי לוי לייבא בעצמן בשר מפולין שמחירו זול יותר - מה שמחליש את היכולת של שופרסל להתחרות בהן. המשלוח הראשון של הבשר הפולני אמור להגיע לישראל כבר בשבוע הבא.

בשופרסל עוקבים כבר תקופה אחרי המגמה הזו, ולאחרונה קיבלה ההנהלה החלטה להרחיב את היבוא גם לפולין, כדי לספק מוצר זול עבור צרכנים מוטי מחיר. הבשר הפולני לא יימכר תחת המותג "אנגוס" אלא תחת המותג "שופרסל", כיוון שמדובר בזן אחר של בשר, והוא אמור להציע מחיר תחרותי גם ביחס לספקיות הישראליות. 

תחרות ישירה מול הספקיות הדומיננטיות 

שופרסל השיקה את המותג הפרטי שלה בתחום הבשר ב-2015 תחת המותג "אנגוס" כאמור, ופתחה תחרות ישירה מול ספקיות הבשר הדומיננטיות תנובה ודבאח. אז העריך מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן כי המותג הפרטי של החברה בבשר יתפוס נתח של 30%-50% ממכירות הבשר הטרי ברשת, אך שנתיים מאוחר יותר, בראיון ל"גלובס", חשף כי הוא כבר מהווה 58% ממכירות הבשר הטרי.

כיום מהווה המותג הפרטי של שופרסל כ-25% מהמכירות שהסתכמו ב-2018 בכ-3 מיליארד שקל - מה שהפך אותה לספקית הרביעית בגודלה בשוק הקמעונאות בישראל.

בסוף 2018 חשפה שופרסל במסגרת תשקיף מדף התקשרות בינה לבין חברה זרה בשם Carnes Pampeanas שבשליטת אדוארדו אלשטיין ליבוא בשר בקר טרי מארגנטינה. העסקה, שאושרה לפני כשנה, כללה 1,200 טון לתקופה של שנה, בתמורה לעד 35 מיליון שקל. בפועל החלו השתיים בהתקשרות ליבוא בשר בקר טרי לישראל כבר בשנה שקדמה לכך, אך בהיקפים נמוכים יותר.

אלשטיין, נזכיר, בעל השליטה בדסק"ש, היה עד לא מזמן גם בעל השליטה בשופרסל, אך דילל את החזקותיו ל-26% בלבד. אגב, ההתקשרות ליבוא הבשר אושרה עוד בתקופה שבה הייתה דסק"ש בעלת השליטה בשופרסל.

הוזלה מתונה בלבד במחירים  

פתיחת היבוא של בשר טרי לישראל הגדילה באופן משמעותי את צריכת הבשר הטרי על חשבון הבשר הקפוא, אך הביאה להוזלה מתונה בלבד במחירים. בסוף 2018 החל משרד הכלכלה לחייב את הרשתות שזוכות במכרזים פטורים ממכס למכור בשר טחון טרי בהתאם למכסה באופן קבוע. זאת, לאחר שלטענת המשרד נוצר מצב שבו קיים מחסור ברשתות בבשר הטחון הטרי והזול שעליו חולקה המכסה, מה שאילץ את הצרכנים לרכוש בשר יקר יותר. 

לפיכך, החל מ-2019 מחויבים היבואנים והרשתות המייבאים בשר טרי במכסה להציג על המדף בכל עת בשר טרי טחון במחיר המקסימלי לו הם התחייבו ובליווי שילוט מתאים, כך שתמיד תהיה חלופה של בשר טרי במחיר נמוך.