עגורן | בלעדי

בעקבות התאונה הקשה ביבנה: המדינה גיבשה לראשונה הוראות להרכבה ופירוק עגורנים

באמצע החודש הקודם נהרגו ארבעה עובדים באתר בנייה ביבנה, בעת שעסקו בפירוק עגורן • החקירה בעניין נסיבות התאונה נמשכת, אך בצל הביקורת על כך שאין צורך בהסמכה מוסדרת לביצוע פעולת הרכבת ופירוק עגורנים – הוציא בימים האחרונים מינהל הבטיחות הוראות ראשוניות להסדרת התחום

זירת התאונה ביבנה/ צילום: ג'וזף
זירת התאונה ביבנה/ צילום: ג'וזף

האם את התאונה הזו אפשר היה למנוע? בחודש שעבר נהרגו ארבעה עובדים באתר בנייה ביבנה בו מוקם פרויקט מגורים, עת עסקו בפירוק עגורן. התאונה הקטלנית התרחשה לאור קריסה חלקית של העגורן ונפילתם מגובה רב. החקירה בעניין זה נמשכת, אך אם עוד לפניה היו קולות שקראו להסדיר את המצב בו אין צורך ברשיונות או בהסמכה כדי לבצע פעולה הנדסית מעין זו - הרי שאחרי התאונה, הביקורת בעניין התעצמה. "כל אדם עם ארגז כלים יכול להרכיב ולפרק עגורן" אמר באותו הזמן ל"גלובס" עו"ד ישראל אסל שמשמש כיועץ המשפטי של הפורם למניעת תאונות עבודה שהתריע על החוסר הרגולטורי בתחום כבר בעבר (יודגש כי מדובר באמירות כלליות, ולא ספציפיות בעניין התאונה ביבנה. ג"ל).

השבוע הזדרזו במינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית שבמשרד העבודה והרווחה להוציא מסמך שכותרתו "הרכבה/ הגבהה ופירוק של עגורני צריח - קווים מנחים". בתחילת המסמך עליו חתום מפקח העבודה הראשי בישראל ומ"מ ראש מינהל הבטיחות אריה שמילוביץ', נכתב כי, "בשל ריבוי תאונות העבודה בענף הבנייה בכלל ובתחום הפעלת עגורני צריח בפרט, גיבש מינהל הבטיחות קווים מנחים לתהליך הרכבה, הגבהה ופירוק של עגורני צריח שנועדו להגברת הבטיחות באתרי בנייה, צמצום היקף וחומרת תאונות העודה ושמירה על חיי אדם". כחלק מההוראות החדשות נקבע כי בביצוע פעילות ההרכבה ההגבהה והפירוק יהיה מעורב מרכיב עגורן מומחה. בין היתר נכתב כי הוא צריך להיות בעל חמש שנות ניסיון בתחום לפחות, בהיקף ממוצע של 100 הרכבות/פירוקים בשנה, מלפחות 10 דגמים שונים של עגורנים.

לצידו בשטח יהיה עוזר מרכיב עגורן, שהינו בעל תעודת אתת מוסמך, ושעבר הדרכה לעבודה בגובה. כן מגדירות ההוראות את אחריותם ומעורבותם בתהליך הפירוק, ההגבהה והפירוק של גורמים נוספים כמו מפעיל העגורן, היצרן או היבואן והקבלן המבצע או מנהל העבודה בשטח. בהקשר לאחרונים נכתב כי עליהם, "לוודא שהצוות המפורט במסמך כשיר לביצוע עבודתו, וכם להחתימם על מסמך המעיד כי ברשותם הידע והחומר הטכני הנדרש לביצוע העבודה".

לאור פרסום ההוראות מסר עו"ד ישראל אסל מסר ל"גלובס" כי, "מסמך זה אינו שווה את הנייר שהוא כתוב עליו, ענף עגורני הצריח אינו צריך קווים מנחים אלא תקנות מסודרות ומחייבות. ניכר ששוב מנהל הבטיחות בעבודה מוציא מסמך רק כדי לצאת מידי חובה כדי להראות שביצע פעולה, ברור שלא ניתן לבצע כל אכיפה פלילית של הקווים המנחים שכן אלו לא עוגנו בתקנות. על מינהל הבטיחות בעבודה לפעול לעשות רביזיה בתקנות הבטיחות בעבודה עגורני צריח שתוקנו ב-1966 ולעגן בתקנות את כל הדרישות המקצועיות הנדרשות ממתקיני עגורני הצריח וזאת לאחר שתינתן לקבלני ההתקנות האפשרות להביע את עמדתם ולהציג את טענותיהם. כמו כן, יש לשים לב לכך שהתקנות שיסדירו את נושא פירוק והרכבה של עגורנים לא ינוסחו באופן שיווצר מונופול של יבואני עגורני הצריח על שוק ההתקנות.".

מנהל אגף בטיחות במשרד העבודה, רן כהן, הדף בשיחה היום עם "גלובס" את דבריו של אסל ומסר :"החקיקה הקיימת כיום קובעת שיש להרכיב עגורן על ידי מומחה ויש תקנה נוספת שמחייבת חברות שמשווקות ומייבאות עגורנים למסור אותם לשימוש אצל קבלנים בצירוף הוראות הרכבה פירוק ואחזקה בעברית. וזה חוקים קיימים. כשהתחלנו לבחון את העניין הזה ובוחנים אותו מזה שנה וחצי, עוד לפני התאונה הקטלנית ביבנה, התחלנו לבנות מה קיים בחו"ל, כי רצינו להכניס עוד דגשים. לא מצאנו באירופה רגולציה ממשלתית ישירה שנוגעת לפירוק והרכבה. כן מצאנו קווים מנחים של חברות ביטוח. אבל בגלל המציאות ושהחוק בשביל מעורבים בעף הוא לפעמים המלצה ועבור קבלנים ששרשרת האחריות לא מגיעה עד לאן שהיא צריכה להגיע והם שוכרים מישהו ששוכר מישהו, אז החלטנו לשבת עם מי שבודק בפועל עגורנים ויחד לגבש כללים מרחיבים בתחום. ולכן בגלל הכשל שוק והפרקטיקה בשטח ותוך התייעצות עם מי שעושים את זה ביומיום בחרנו לפרסם קווים מנחים. זו פרקטיקה שקיימת כבר בבריטניה.

כל מי שמדבר מתוך פוזיציה שרואה הכל פריזמה של פלילי או לא פלילי לא מבין את עולם התוכן המקצועי. המסמך הזה שפרסמנו, אולי נראה חלבי למי שלא מכיר את המציאות, אבל הוא יצר שינוי בשטח".