טראמפ: לא אטיל מכסים על מקסיקו, שתפעל לחסימת מהגרים

שגרירת מקסיקו בוושינגטון: ארצי תנקוט צעדי אכיפה לבקרת הגירה ותספק מקומות עבודה, חינוך ושירותי בריאות לאנשים הממתינים בשטחנו לבירור בקשותיהם לקבל מקלט בארה"ב • מחוקקים רפובליקאים הפעילו על טראמפ לחץ חזק להימנע מהטלת מכסים על מקסיקו • לא ברור אם הלחץ תרם לריכוך העמדה האמריקאית במו"מ עם המקסיקאים

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: shutterstock
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: shutterstock

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע אמש כי לא יטיל מכסים על סחורות יבוא ממקסיקו, כפי שתכנן לעשות. זאת לאחר שמקסיקו הסכימה לנקוט "צעדים חזקים" לחסימת מהגרים היספנים, שהשתמשו בה כתחנת מעבר בדרכם לגבול עם ארה"ב.

בכך, כמעט ברגע האחרון, נמנעה מלחמת סחר חדשה של ארה"ב בעיצומה של מלחמת הסחר עם סין.

תזכורת: בסוף מאי איים טראמפ כי על כל סחורות היבוא ממקסיקו יוטלו מכסים - שיועלו בהדרגה מ-5% באמצע מאי עד 25% באוקטובר - במאמץ לאלץ את שלטונות המדינה לסכור את זרם המהגרים הבלתי-חוקיים מאמריקה התיכונה, בעיקר מהונדוראס וגוואטמלה, שנכנסים לארה"ב מנקודות לאורך הגבול הארוך בינה לבין מקסיקו. אך עתה הוסר האיום.

"אני שמח להודיע כי ארה"ב חתמה על הסכם עם מקסיקו", צייץ טראמפ בחשבון הטוויטר שלו. "המכסים שארה"ב הייתה אמורה להטיל על מקסיקו ביום ב' מושעים בזאת ללא הגבלת זמן. מקסיקו, מצידה, הסכימה לנקוט צעדים חזקים כדי לבלום את גל המהגרים משטחה שמציף את הגבול הדרומי שלנו".

ההסכם נדון במו"מ קדחתני עם משלחת ממקסיקו, ששוגרה בבהילות לוושינגטון, לבין משלחת אמריקאית בראשותו של סגן הנשיא, מייק פנס.

בהודעה משותפת של שתי המדינות, שפורסמה כמה שעות לאחר הציוץ של טראמפ, נאמר שממשלת מקסיקו הסכימה לפרוש כוחות של המשמר הלאומי במאמץ לאכוף תקנות הגירה. מקסיקו תיתן קדימות למאמצי האכיפה בגבולה הדרומי עם גוואטמלה.

נוסף לכך, הסכימו ארה"ב ומקסיקו להרחיב יישום תוכנית הידועה בשם "פרוטוקולים להגנה על מהגרים" (MPP), שמאפשרת לארה"ב להחזיר למקסיקו מהגרים מאמריקה התיכונה. המוחזרים ימתינו במקסיקו עד שיתבררו בקשותיהם לקבל מקלט בארה"ב בבתי-משפט מיוחדים לענייני הגירה. עד עתה, הוחזקו אלפי מהגרים בלתי חוקיים במחנות מעצר בארה"ב.

המשמעות היא שרבבות מהגרים ימצאו עצמם מוחזקים בתנאים בלתי בטוחים במקסיקו. כמה תביעות הוגשו לבתי-משפט בארה"ב בעקבות היישום הראשוני של התוכנית, עוד לפני איום טראמפ להטיל את המכסים, ואין ודאות שהתוכנית תשרוד את המכשולים המשפטיים שעימם היא צריכה להתמודד.

לא ברור אם טראמפ השיג את כל מה שרצה לקבל ממקסיקו. מאז שנכנס לבית הלבן הוא טוען כי מקסיקו לא עושה דיה כדי לבלום את המהגרים. הוא טוען שהם מסתנני תעסוקה, כלומר מהגרים שמבקשים לעשות כסף בארה"ב. אך הרוב המכריע של המהגרים טוענים כי הם נמלטים בגלל אלימות בארצותיהם והם מבקשים מקלט בארה"ב ברגע שבו הם נתקלים בשוטרי משמר הגבול בצד האמריקאי.

בעוד שהסנאט, בשליטת הרפובליקאים, התייצב כמו תמיד מאחורי הנשיא, האיום במלחמת סחר עם מקסיקו הצליח להרגיז אפילו את תומכיו הנאמנים ביותר על גבעת הקפיטול. ביום ג' השבוע, בתום ישיבה סגורה של סיעת הרוב הרפובליקאי בסנאט, הזהירו שישה סנאטורים, לרבות מנהיג הסיעה, מיץ' מקונל, כי יתנגדו להטלת מכסים על מקסיקו וכי הם מוכנים להיכנס לעימות ישיר עם הנשיא במאמץ לסכל את תוכניתו, לרבות ייזום חוק נגד הטלת המכסים שיהיה חסין מפני וטו נשיאותי. (כל 45 הדמוקרטים בסנאט היו צפויים לתמוך בחוק זה).

אנליסטים הגדירו את ההתפתחות הזו כ"מרד מדהים", ואין ספק, שהיא החלישה את כושר המיקוח של הממשל במו"מ עם המקסיקאים. האם טראמפ נתן אור ירוק להסכם עם המקסיקאים מפני שהוא השביע את רצונו או מפני שהוא חשש להיכנס לעימות חזיתי עם מחוקקים רפובליקאים בעקבות הטלת המכסים על מקסיקו? ייתכן שנדע זאת כבר בימים הקרובים.