נדחה ערעורו של יו"ר ארגון העיתונאים נגד הליך מינויו של ארנון בר-דוד ליו"ר ההסתדרות

ביהמ"ש העליון הכשיר את בחירתו של ארנון בר-דוד לראשות ההסתדרות, תוך שהוא דוחה את דרישתו של יו"ר ארגון העיתונאים, יאיר טרצ'יצקי, לחייב את ההסתדרות לקיים בחירות כלליות לתפקיד • בחודש מרץ האחרון מונה לתפקיד ארנון בר-דוד, שנבחר ע"י בית נבחרי ההסתדרות

ארנון בר-דוד / צילום: תמר מצפי
ארנון בר-דוד / צילום: תמר מצפי

בית המשפט העליון דחה היום (ב') את הערעור שהגיש יו"ר ארגון העיתונאים, יאיר טרצ'יצקי, על החלטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב שלא להתערב בהחלטת הסתדרות העובדים הכללית החדשה למנות את מחליפו של יו"ר ההסתדרות היוצא אבי ניסנקורן על-ידי בית נבחרי ההסתדרות (בינ"ה), וזאת במקום לערוך בחירות כלליות.

בראשית הדיון שהתקיים בפני השופטים ניל הנדל, ג'ורג' קרא ואלכס שטיין, הבהיר ראש ההרכב, השופט הנדל, לבאי-כוח העותר, עורכי הדין אלירן בקל ועודד גזית, כי יש "קושי מסוים" בערעורם.

השופט הנדל ציין (בשם חבריו למותב) כי אין בכוונתם להתערב בקביעות דעת הרוב שניתנו בפסק הדין בעניין איתן כבל, ובו נקבע כי בסמכות בינ"ה לבחור בעצמם את מחליפו של יו"ר ההסתדרות דאז עופר עיני. וזאת, למרות דעת המיעוט שניתנה בפסק דין זה על-ידי השופט בדימוס אליקים רובינשטיין.

השופט הנדל ציין בהערת אגב כי יכול להיות שיש לשנות את ההסדר הקיים, ואולם הדרך לכך איננה עוברת בבית המשפט, אלא על המערער ללכת ולנסות לתקן זאת בדרך המלך.

לאחר שנשמעו טענות הצדדים באריכות, הציע בית המשפט למערער למשוך את ערעורו מבלי שייעשה צו להוצאות. בטרם התקבלה ההצעה, הדגישו השופטים כי "אנחנו לא רואים מקום שאנחנו נתערב, ולקבוע שצריך להתערב בזה. גם לאור הנסיבות, זה לא מקים עילה להתערבות בקביעה של גוף הבוחר".

במישור הקונקרטי ציין השופט הנדל כי החלטת בינ"ה למנות לתפקיד היו"ר את ארנון בר-דוד, לא נראית "מקרה כל-כך חריג שיוביל את בית המשפט לבטל את החלטת בינ"ה".

לאחר הפסקה של מספר דקות, הודיעו באי-כוח המערער כי הם מקבלים את הצעת בית המשפט העליון. לדבריהם, "המערער יצא לדרך הזו מתוך הבנה או אמונה בחשיבות של ההסתדרות ושל תהליכים דמוקרטיים בהסתדרות. שמענו את דברי בית המשפט, וכנראה שאת המהלכים האלה יידרשו להשלים במקומות אחרים. מבחינתנו תם ולא נשלם, אך אנו מקבלים את ההצעה".

את הסתדרות העובדים הכללית החדשה ובינ"ה ייצגו עו"ד יהושע חורש ממשרד ש.הורוביץ. את סיעת עוגן ייצג עו"ד נדב ויסמן ממשרד מיתר. 

יאיר טרצ'יצקי / צילום: שלומי יוסף
 יאיר טרצ'יצקי / צילום: שלומי יוסף

מדובר בשיטה?

בעתירה שנדחתה, שהוגשה על-ידי משרד גזית בקל, טען טרצ'יצקי, בין היתר, כי הוא שקל בעצמו להתמודד על תפקיד יו"ר ההסתדרות, וכי ההחלטה לבחור את המחליף של ניסנקורן על-ידי פורום מצומצם של בינ"ה, שבו 171 נציגים בלבד שחלקם שכירים בהסתדרות, היא "נטולת תוקף ובלתי סבירה" ומייצרת "דה-פקטו מנגנון ירושה פסול".

בנוסף טען טרצ'יצ'קי בעתירתו כי המהלך האחרון של החלפת ניסנקורן בבר-דוד, יו"ר הסתדרות המעו"ף, הוא חלק משיטה פסולה בת 24 שנים. לדבריו, "החלטת בינ"ה מהווה חוליה רביעית בשרשרת בה מומלך יורש ליו"ר ההסתדרות הפורש. שיטה זו הביאה דה-פקטו לכך שבכל פעם שבה התמודד היורש בבחירות שלאחר 'הכתרתו,' הוא זכה בבחירות הכלליות ברוב גורף ומשמעותי".

בכך התייחס יו"ר ארגון העיתונאים למינויי עבר לתפקיד יו"ר ההסתדרות, של עמיר פרץ, עופר עיני ואבי ניסנקורן - שכולם מונו "בהורשה" לתפקיד המשפיע על-ידי בינ"ה, ורק לאחר מכן נבחרו בבחירות כלליות.

"העובדה כי מדובר בשיטתיות, וכי החל משנת 1995 ועד היום ראשי ההסתדרות שנבחרו בבחירות כלליות היו תמיד מי שמונו לפני כן על-ידי בינ"ה בהליך 'חריג', מלמדת כי אצל המשיבים החריג הוא הכלל. עובדה זו חייבת הייתה לשקול את משקלה המכריע אצל בינ"ה ולהביא למסקנה כי ויתור על הליך של בחירות כלליות בפעם הזו יהיה בבחינת פעם אחת יותר מדי; מהלך זה יביא לפגיעה אנושה באמון הציבור בהסתדרות וממילא ביכולתה לפעול כשחקן מרכזי בכלכלה הישראלית", טען טרצ'יצ'קי בעתירתו, שנדחתה כאמור. 

הסתדרות העובדים הכללית מסרה בתגובה: "לפני זמן קצר, בית המשפט העליון דחה את ערעורו של יאיר טרצ'יצקי באשר להליך הבחירה של ארנון בר-דוד לתפקיד יו"ר ההסתדרות. בית המשפט קיבל את טענות ההסתדרות וקבע כי ההליך שנקטה, בהתאם לחוות-דעת היועץ המשפטי להסתדרות, עו"ד יחיאל שמיר, הוא הסדר ראוי אשר עומד בכל אמות-המידה המשפטיות והדמוקרטיות, ובינ"ה הוא הגוף היציג שהביא לידי ביטוי את רצון הבוחרים לאחר שנבחנו כל השיקולים הנדרשים. לאור זאת, בית המשפט המליץ למערער למשוך את הערעור, וכך הוא עשה". 

טרצ'יצקי: "עודדתי אחרים להרים את הראש"

בהמשך להכרעת בית המשפט העליון פרסם יו"ר ארגון העיתונאים יאיר טרצ'יצקי פוסט בפייסבוק, בו ציין כי "הפסדתי את הקרב המשפטי, אבל אני לשנייה לא מתחרט שיצאתי אליו. אם כבר ההפך: אני יותר שלם עם ההחלטה עכשיו משהייתי כשקיבלתי אותה כמה ימים לפני הגשת העתירה. אין לי ספק שעודדתי אחרים להרים את הראש ולא להשלים עם המצב. אין לי ספק שגרמתי לכל מי שזומם להעביר מהלכים מפוקפקים בהסתדרות בחסות האדישות או החשש של הרוב, להבין שיהיה מי שייתן פייט.

"ההסתדרות היא גוף שחשוב מאוד לחברה הישראלית ולי באופן אישי. הגשתי את העתירה כי אני רוצה לראות הסתדרות דמוקרטית יותר וחזקה יותר, ולמען אותה מטרה אני מתכוון לפעול גם בדרכים אחרות. אני מזמין את כל מי שזה חשוב לו להצטרף למאמץ".