בג"ץ הורה לכנסת לנהל דיון חוזר בסוגיית הפנסיות הרטרואקטיביות לראשי ערים

בסיום הדיון שהתקיים הבוקר בבג"ץ בעתירות שהוגשו בעניין נגד ועדת הפנים של הכנסת, הורה השופט חנן מלצר לכנסת לקיים דיון חוזר בהחלטה המכשירה הענקת פנסיות תקציביות לראשי רשויות מקומיות, שניתנו שלא כדין ובאופן רטרואקטיבי ופרסונלי

השופט העליון חנן מלצר / צילום: טל שניידר
השופט העליון חנן מלצר / צילום: טל שניידר

פרשת מתן הפנסיות התקציביות הרטרואקטיביות לראשי הערים טרם הסתיימה: בסיום הדיון שהתקיים הבוקר (ב') בבג"ץ בעתירות שהוגשו בעניין נגד ועדת הפנים של הכנסת, הורה המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופט חנן מלצר, לכנסת לקיים דיון חוזר בהחלטה המכשירה הענקת פנסיות תקציביות לראשי רשויות מקומיות, שניתנו שלא כדין ובאופן רטרואקטיבי ופרסונלי.

במסגרת העתירות התבקש בג"ץ להביא לביטול החלטה שקיבלה ועדת הפנים של הכנסת בשנת 2017, שבה הוכשרה בדיעבד "טעות" שהתגלתה כבר בשנת 2005, ומאז לא תוקנה. במסגרת "הטעות", שישה נבחרים לשעבר מהרשויות טבריה, רמלה, אור-יהודה, בית שאן, ג'וליס ודלית אל כרמל, שכהונתם הסתיימה ב-1998, אושרו כזכאים לפנסיות תקציביות בשווי מיליוני שקלים. זאת, על אף שלא עמדו בתנאי חוק שקבע באותה עת כי הזכאות לפנסיה מחייבת ותק של ארבע שנים בתפקיד וגיל מינימלי של 45 שנים.

את העתירות לבג"ץ הגישו עובד עיריית נתניה, יוסף סלומון, באמצעות עו"ד שגית בידרמן, וכן חברת הכנסת יעל גרמן, באמצעות עורכי הדין יהונתן ברמן וארי אדלשטיין. 

עו"ד שגית בידרמן / צילום: סטודיו אורלב,
 עו"ד שגית בידרמן / צילום: סטודיו אורלב,

לפני כשנתיים, בשנת 2017, יזם שר הפנים אריה דרעי את הדיון בוועדת הפנים, שבסופה התקבלה החלטה המאשרת את הענקת הפנסיות. בראשות ועדת הפנים עמד אז ח"כ דודי אמסלם. לדברי אמסלם באותו דיון סוער, "יש ללכת עם הצדק ולא עם הדין".

אמסלם דחה את המתווה של נציג משרד המשפטים, שהציע להפסיק את תשלומי הפנסיה באופן הדרגתי. "אני יודע שהבון-טון היום זה לחבוט בנבחרי ציבור ולהגיד שהם מושחתים וגנבים. אבל כשהם יוצאים לפנסיה, מזה הם מתפרנסים, הילדים שלהם אוכלים מזה", אמר אמסלם באותו דיון.

"ייתכן שיצטרכו להשיב כספים"

בתחילת הדיון הבוקר אמר השופט מלצר: "קראנו את החומר. יש עמדה של היועמ"ש שצריך להביא (את הנושא, מ' ב') מחדש בפני ועדת הפנים של הכנסת. לכאורה אנו חושבים שזה רעיון טוב שכך יקרה, אך מאחר שהכנסת התפזרה, הלו"ז ייקח ארבעה-חמישה חודשים. זה לא בידינו".

נזכיר כי כבר בדיון שנערך בבג"ץ לפני יותר משנה, במרץ 2018, הבהיר מלצר כי בג"ץ מעוניין שהתשלום ייפסק. השופט מני מזוז תקף את העובדה שהטעות התגלתה ב-2005, "ו-12 שנים ממשיכים לשלם ביודעין שלא כדין". שר הפנים נדרש להצהיר מדוע ההחלטה לא תבוטל והתשלומים ייפסקו, אך נמנע מלעשות כן.

לאחר חודשים של עיכובים, שבהם הכנסת נמנעה מלקיים דיון חוזר בהחלטה, ולאחר ששר הפנים נמנע מלהשיב בתצהיר לשאלות המהותיות שבתיק, עניין שאף זכה להתייחסות היום בדיון מצידו של השופט מזוז, שציין כי "הוועדה יכולה לקחת בחשבון ששר הפנים מתחמק מלמסור עמדה" - החליטו שופטי בג"ץ לדרוש קיום דיון בוועדת הפנים.

בסיום הדיון בבג"ץ אמר השופט מלצר כי התיק יובא מחדש לדיון ולהכרעה בוועדת הפנים; וכן הורה כי תובא בפני הוועדה עמדת היועמ"ש שהתנגד לאישור הפנסיות. עוד הורה מלצר כי יזומנו לדיון כל הנוגעים בדבר ברשויות, ואלה העלולים להיפגע. כל זאת, לפי החלטתו של בי -המשפט העליון, עד 2.12.2019.

בג"ץ התייחס לאופציה שראשי הרשויות יצטרכו להשיב את הכספים שקיבלו עד היום. "אלה שממשיכים לקבל את הכסף, אם תהא החלטה אחרת של ועדת הכספים או של הבג"ץ התלוי ועומד, ייתכן שיצטרכו להשיב כספים".

עו"ד שגית בידרמן, שייצגה את עובד עיריית נתניה שהגיש את אחת מהעתירות נגד אישור הפנסיות, מסרה: "בתקופה של גירעון תקציבי יש להוציא מסר חד-משמעי כי הקופה הציבורית אינה הפקר ולא תשמש ככספומט הפרטי של חברי כנסת או מקורביהם. אנו תקווה שהחלטת בג"ץ מהיום, לחייב את הכנסת לקיים דיון חוזר בסוגיה, תפסיק אחת ולתמיד את שערוריית הפנסיות הרטרואקטיביות של נבחרי הציבור על חשבון תושבי הערים".