השבוע: דיון קריטי בגורל תוכנית כיכר אתרים בתל-אביב

יזמית התוכנית הגישה ערר על ההחלטה להגביל את הבנייה בכיכר אתרי ל-25 קומות בלבד, במקום 40 קומות בתכנון המקורי, ולאסור את הבנייה למגורים • הולחו"ף מבהירה לקראת הדיון כי אין להחריג את הבנייה במתחם מעל למקובל בקו החוף, ואין לאפשר שימושי מגורים מערבית לרחוב הירקון

כיכר אתרים /  צילום: איל יצהר
כיכר אתרים / צילום: איל יצהר

הוועדה לשמירה על הסביבה החופית (הולחו"ף) הודיעה היום (ג') כי תדרוש שלא לאפשר בנייה של מעל 25 קומות ושימושי מגורים בכיכר אתרים בתל-אביב. הלחו"ף פרסמה את עמדתה לקראת הדיון בתוכנית שצפוי להתקיים ביום חמישי הקרוב במועצה הארצית לתכנון ובנייה.

הדיון בתוכנית צפוי להתקיים בעקבות ערר שהגישה יזמית התוכנית - חברת JTLV - למועצה הארצית לתכנון ובנייה על החלטת הולחו"ף מחודש פברואר האחרון, להגביל את גובה הבנייה בכיכר אתרים ל-25 קומות בלבד, במקום 40 קומות כפי שתוכנן תחילה. עוד הוחלט כי כל בנייה מעבר לגובה 25 קומות ותוספת מגורים תחייב הליך תכנוני מפורט שכולל את בחינת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה והוועדה המחוזית לתכנון ובנייה.

כזכור, בתוכנית המתאר המאושרת, מתחם כיכר אתרים הוחרג מכללי הבינוי בקו החוף של העיר, והתאפשרה בו בנייה בגובה עד 40 קומות, ואף התווסף לו שימוש מגורים. שינוי מהותי זה בתוכנית המתאר תא/5000 לא אושר בוועדה לשמירה על הסביבה החופית, ועל כך הגישה עמותת "לא למגדלים בכיכר אתרים" עתירה בה טענה כי ההחרגה לא הובאה לעיון הולחו"ף וכי בנייה של 40 קומות ביעוד מגורים סותרת את תוכנית המתאר של תל-אביב. באפריל 2018 התקבלה העתירה ובית המשפט הורה להביא את התוכנית לעיונה של הולחו"ף.

בהמשך ההליכים, ובעקבות ליקויים שנתגלו בתוכנית שקודמה, החליטה הולחו"ף בפברואר האחרון כי גובה הבינוי במתחם יהיה עד 25 קומות, ולשימושי מלונאות בלבד, בהתאם להוראות שנקבעו בתוכנית המתאר של תל-אביב סיח לקו החוף בעיר. בנוסף הורתה הולחו"ף לעיריית תל-אביב להכין מסמך מדיניות לכלל המרחב החופי, שעליו יתבסס התכנון המפורט.

יזמית התוכנית, חברת JTLV בניהולו של עמיר בירם, הגישה ערר נגד החלטת הוועדה לשמירת הסביבה החופית (ולחוף) מפברואר, שלא לאפשר לה להקים גורדי שחקים של 40 קומות, ובו היא ביקשה להותיר לה לבנות את המגדלים לרבות שימושי המגורים. בין הטיעונים שהעלתה החברה היא היתכנות כלכלית מוטלת בספק בפרויקט שכולל שימושי מלונאות בלבד, וזאת ביחס לשטחים הציבוריים שיכלול הפרויקט.

לקראת הדיון שצפוי להתקיים ביום חמישי הקרוב, מבהירה הולחו"ף כי אין מקום להחריג את מתחם אתרים מהבינוי המקובל לאורך קו החוף, המוגבל ל-25 קומות, ושאינו כולל מגורים מערבית לרחוב הירקון. כמו כן טוענת הולחו"ף כי הנתונים הכלכליים שהציגה החברה מטעמה לא נבחנו על ידי גורמים מקצועיים בלתי תלויים.