קרבות המל"טים בין התעשייה האווירית לאלביט מגיעים לסלון האווירי בפריז

שתי החברות הביטחוניות יציגו בסלון האווירי שני מיני–מל"טים, שמהווים גרסאות מוקטנות של כלי הטיס המרכזיים • גם הפעם הן נאבקות על אותם נתחי שוק: פונות לשוק המל"טים הקטנים והזולים, שמוערך ביותר ממיליארד דולר

המל"ט הרמס 45 של אלביט מערכות / צילום: באדיבות אלביט מערכות
המל"ט הרמס 45 של אלביט מערכות / צילום: באדיבות אלביט מערכות

"האחים הקטנים" של מטוסי הדגל הבלתי מאוישים של אלביט ושל התעשייה האווירית מתגייסים לקרב שמקיימות שתי המתחרות הוותיקות. זירת הקרבות הפעם: הסלון האווירי בפריז, במסגרתו יציגו שתי החברות הביטחוניות מיני-מל"טים חדשים, שמבוססים על המל"טים הגדולים והמוכרים שלהן.

תע"א מתכוונת להציג את המל"ט הטקטי מסוג הרון - T, שמיועד למשימות טקטיות בשדה הקרב העדכני, תוך מתן סיוע הדוק לכוחות יבשה, למשמרי חופים ועוד. בתע"א אומרים כי המל"ט החדש הוא רב-משימתי, שמסוגל לשאת מספר מטענים ייעודיים בו זמנית ומשלב יכולות טכנולוגיות מתקדמות שפותחו במשך השנים בחטיבות החברה.

היום, ימים אחדים אחרי שתע"א הודיעה על המל"ט החדש שתחשוף בפריז, גם המתחרה אלביט מערכות חשפה מל"ט טקטי קטן משלה - הרמס 45, שמשלב יכולות לפעול בטווחים ארוכים ולשהות באוויר במשך יממה שלמה. המל"ט ירחיב משמעותית יכולות שנחוצות לכוחות קרקעיים לקבלת מודיעין בזמן אמת ולקיים מעקבים אחר נקודות עניין שונות. 

תע"א ואלביט נמצאות בתחרות עזה במכרזי מל"טים שמתפרסמים במדינות שונות ברחבי העולם. תע"א מקדמת את מל"ט הדגל שלה, הרון TP, בעוד אלביט מערכות מציגה את המל"ט המתקדם, הרמס 900. כעת, התחרות העזה בין השתיים יורדת לשכבת המל"טים הטקטיים, הנחשבים זולים יותר מהמל"טים הגדולים - אך פונים לשוק שמוערך ביותר ממיליארד דולר: גורמים ביטחוניים מספרים, כי מדובר בשוק שמתאפיין ב"תיאבון גדול" בשל צורך בכלי טייס בלתי מאוישים קטנים שמסוגלים לשאת מגוון סנסורים, בהתאם לאופי המשימה שאליה נשלחו.

בשתי החברות אומרים כי מיטב הטכנולוגיות שכבר הוכיחו את עצמן על גבי המל"טים הגדולים שלהן, מוזערו והותאמו למל"טים הטקטיים: ההרמס 45 של אלביט יידע לשאת אמצעי לוחמה אלקטרונית, מכ"ם, מצלמות יום ולילה באיכות HD ואמצעים מתקדמים נוספים שישדרגו את חוויית המשתמש. ההרמס 45 מסוגל לשאת מטענים במשקל כולל של כ-70 קילו, והוא מצויד בתקשורת לוויינית שמאפשרת לו לפעול בטווחים ארוכים.

ההרון - T של תע"א מסוגל לשאת 180 ק"ג, לשהות באוויר במשך 24 שעות והוא מצויד בתקשורת לוויינית. לפי תע"א, "האח הקטן" של ההרון מסוגל להגיע לגובה מרבי של 24 אלף רגל, ולשאת מטענים ייעודיים בו זמנית. כל מטען ייעודי כזה מאפשר למל"ט לבצע משימה ממוקדת של צילום, איסוף מודיעין, ציון מטרות ועוד: "אנחנו פונים בעיקר לשוק האירופי וכבר יש לנו לקוחות פוטנציאליים שמדברים איתנו על המל"ט", אמר ל"גלובס" ראש מינהל שיווק בתחום המל"טים של התע"א, אבי בלסר, שהוסיף כי קיימת התעניינות במל"ט גם בשוק האסייתי ובחת ממדינות דרום אמריקה.

בשונה מהמל"ט של תע"א, שממריא ונוחת באמצעות גלגלים - זה שמציגה אלביט מוזנק באמצעות משגר ייעודי ונוחת אל תוך רשת שלוכדת אותו. באלביט אומרים, כי באותו אופן ניתן יהיה להפעיל את כלי הטייס גם מסיפון של ספינות קרב במסגרת פעילויות שונות לאיסוף מודיעין במרחב הימי.

כאמור, השקת המיני-מל"טים של אלביט ושל תע"א מייצגת את המשך התחרות העזה הן מקיימות בשוק זה. בכירים בשתי החברות בחרו היום שלא להתייחס לפיתוח המקביל של החברה המתחרה - ולפחות כלפי חוץ הם הקפידו לסכור את פיהם אודות המל"ט המתחרה שיפגשו בשבוע הבא בפריז, ומאוחר יותר - בניסיונם לקדם עסקאות חדשות ברחבי העולם.