"המיזוג הביטחוני הגדול בארה"ב לא טוב לחברות הישראליות, ויקטין את סיכוייהן להיכנס לשוק האמריקאי"

גורמים בתעשיות הביטחוניות בישראל עדיין מתקשים להעריך את מידת ההשפעה המדויקת של מיזוג ריית'יאון ויונייטד טכנולוג'יס, אבל יודעים כבר שהחברה החדשה תדרוש מהם להגביר מאמצים כדי להתרחב בעולם

כיפת ברזל / צילום: תמר מצפי
כיפת ברזל / צילום: תמר מצפי

אי ודאות וחשש מהסלמה נוספת בתחרות בשוקי העולם - כך מתמצתים בכירים בתעשיות הביטחוניות הישראליות את יחסם לעסקת הענק שהתרקמה בארה"ב למיזוג בין ריית'יאון ליונייטד טכנולוג'יס לכדי חברת ענק בתחום האירוספייס וההגנה.

בתעשיות הביטחוניות התקשו להעריך עד כמה והיכן תושפע פעילות החברות הישראליות מהמיזוג הדרמטי, אך מדברי גורמים בכירים ניכר שהתחרות שמתקיימת ממילא בשווקים הביטחוניים במלוא עוזה - עוד תחריף: "זה אירוע לא בהכרח טוב לחברות הישראליות. הסיכוי שלהן להיכנס לשוק האמריקאי יקטן ויחייב אותן למאמצים ניכרים", אמר ל"גלובס" בכיר ביטחוני.

המיזוג בין ריית'יאון ליונייטד טכנולוג'יס מבטא את מגמת הקונסולידציה בשוק הביטחוני האמריקאי, כמו גם באירופה. התמודדות עם הענקית החדשה בהתהוות, שתיקרא ריית'יאון טכנולוגי'ס ותהיה אחת משלוש החברות הגדולות בתחום, לצד לוקהיד מרטין ובואינג - תחייב את החברות הישראליות החפצות בעסקאות בארה"ב ובעולם להביא אל השווקים ערכים מוספים והרבה מאוד יצירתיות.

שלוש החברות הביטחוניות הישראליות הגדולות - רפאל, התעשייה האווירית ואלביט מערכות - לוטשות עיניים אל השוק האמריקאי ושואפות להתבסס בו היטב בשנים הקרובות, ולפיכך המיזוג בארה"ב יחייב אותן לקיים תהליך למידה עמוק, תוך ניתוח יסודי של המציאות החדשה ושל מאזני הכוחות בשוק.

נכון לעכשיו, הרבה שאלות מסביב למיזוג הזה עדיין פתוחות: מה יהיה מעמדן של חברות ישראליות שהן ספקיות של ריית'און? למשל, אלביט מערכות מוכרת לריית'יאון לייזר דו-צבעי שמשדר בשני אורכי גל ומשמש לייצור המטענים הייעודיים שלה שמותקנים על כלי טיס בלתי מאוישים. לא ברור גם כיצד המיזוג הזה ישפיע, אם בכלל, על שיתוף-הפעולה העמוק שמתקיים כבר שנים רבות בין רפאל לבין ריית'יאון בתחום מערכות ההגנה האוויריות, כמו שרביט קסמים וכיפת ברזל.

שיתוף-הפעולה בין רפאל לריית'יאון בתחום זה מבוסס על הסכמות בין הממשל האמריקאי לבין מדינת ישראל שכוללות מימון אמריקאי לתוכניות הפיתוח של שתי המערכות. מתוקף אותן הבנות, חלק ניכר ממערכות אלה מיוצר במפעלים של ריית'יאון בארה"ב.

גורמים ביטחוניים בישראל העריכו כי כששתי חברות כמו ריית'יאון ויונייטד מאחדות כוחות, הן יאחדו גם את פורטפוליו המוצרים שלהן ולכן הרבה התקשרויות שהן עשו לפני כן עם חברות זרות, כמו חברות מישראל, עלולות להיות מיותרות. לפיכך ניתן להסיק שבלי ערך מוסף משמעותי ויתרון טכנולוגי מובהק, סיכויי החדירה וההתבססות של חברה ישראלית בשוק האמריקאי - ירדו, ולא שהם היו גבוהים מאוד עוד לפני המיזוג הזה.

התעשייה האווירית מנסה בשנתיים האחרונות להמציא את עצמה מחדש בכל הקשור לשוק האמריקאי, והיא עדיין נמצאת בעיצומו של תהליך שאמור לשפר את מעמדה בו.

המתחרה הנצחית שלה, אלביט מערכות, היטיבה להתאים את עצמה לשוק הזה במהלך השנים האחרונות באמצעות אסטרטגיה של רכישות: באחרונה היא רכשה את חטיבת מוצרי ראיית הלילה של האריס, ולפני כן רכשה את יוניברסל אוויונקס, והיקף המכירות שלה בשוק האמריקאי ברבעון הראשון של השנה הסתכם בכמיליארד דולר, שהם 27% מההכנסות של החברה.

לפני כחצי שנה השלימה אלביט את הרכישה של תעש מערכות מהמדינה באופן שמשדרג משמעותית את סל המוצרים שלה. אחד הלהיטים הגדולים שאלביט בונה עליו בזכות המהלך הוא המערכת להגנה אקטיבית מפני טילים נגד טנקים מסוג חץ דרבן.

גורמים בשוק הביטחוני מזהים את ההתנהלות של אלביט מהשנים האחרונות כהכנה מוקדמת לשינויים הדרמטיים בשוק האמריקאי, לקראת מיזוגים בין חברות ענק באופן שעשוי להקל עליה את ההתמודדות עם אותם שינויים.