המגה-מיזוג שייצור את ענקית האירוספייס וההגנה השנייה בעולם

החברה הממוזגת של יונייד טכנולוג'יס וריית'און, ששווייה נאמד ביותר מ-100 מיליארד דולר, תהיה חברת האירוספיס וההגנה השנייה בגודלה בעולם במונחי מכירות אחרי בואינג, והכנסותיה השנתיות יגיעו השנה לכ-74 מיליארד דולר

לוגו יונייטד טק בוול סטריט / צילום: Reuters
לוגו יונייטד טק בוול סטריט / צילום: Reuters

הקונסולידציה בתעשיית האירוספייס וההגנה גוברת. על הפרק הודעתה של יונייטד טכנולוג'יס  (UTC) על רכישת יצרנית מערכות ההגנה ריית'און (Raytheon) בעסקת מניות. החברה הממוזגת, ששווייה נאמד ביותר מ-100 מיליארד דולר, תהיה חברת האירוספיס וההגנה השנייה בגודלה בעולם במונחי מכירות אחרי בואינג, והכנסותיה השנתיות יגיעו השנה לכ-74 מיליארד דולר. החברה תייצר מגוון של מוצרים, החל במנועים ומושבים למטוסים ולמטוסי קרב F-35 וכלה במשגרים לטילי פטריוט וחליפות חלל לאסטרונאוטים.

הקונסולידציה גוברת, מכיוון שיצרניות מטוסים מבקשות לחלץ תנאים טובים יותר מספקיות, ומשרד ההגנה של ארה"ב מגביר את הלחץ על החברות לקצץ עלויות ולהשקיע נתח גדול יותר מכספן בטכנולוגיות חדשות כמו מערכות חלל ואבטחת סייבר.

שמה של החברה הממוזגת יהיה ריית'יאון טכנולוג'יס, ובעלי המניות של UTC יחזיקו ב-57% ממנה. מכירותיה של החברה הממוזגת יתחלקו כמעט שווה בשווה בין מכירות מסחריות למכירות צבאיות, אף על פי שהמכירות הצבאיות צפויות להתכווץ באופן יחסי מכיוון שחטיבת פראט אנד וויטני של UTC מאיצה את מסירות מנועי המטוסים האחרונים שלה. שליש מהכנסות האירוספייס וההגנה של שתי החברות אשתקד - כ-25 מיליארד דולר - הגיע ממשרד ההגנה של ארה"ב. 

מה תייצר החברה הממוזגת
 מה תייצר החברה הממוזגת

המיזוג ישלים את תהליך השינוי היסודי של UTC, שבעבר הייתה קונגלומרט שפעילותו הקיפה תחומים רבים, וכעת היא מתכננת לפצל את יחידת המעליות אוטיס ואת יחידת מערכות מיזוג האוויר קארייר, ולהפוך אותן לחברות נפרדות שמניותיהן ייסחרו בבורסה. UTC עצמה תעבור להתמקד אך ורק באירוספייס.

ריית'יאון תשתלב עם פעילות האירוספייס של UTC, ושתי החברות מעריכות שהעסקה תיסגר במחצית הראשונה של השנה הבאה, לאחר ש-UTC תשלים את פיצול היחידות.

לדברי אנליסטים, העסקה אינה צפויה לבדיקות מחמירות מצד רשויות ההגבלים העסקיים, מכיוון ש-UTC וריית'יאון אינן מתחרות זו בזו במרבית השווקים שבהם הן פועלות.

הנשיא טראמפ הציג גישה קצת אחרת. בראיון ל-CNBC אמר טראמפ שהוא "מודאג במקצת" מהמיזוג המתוכנן. "כשאני שומע שהן מתמזגות - האם זה פוגע בתחרות?" תהה.

UTC מייצרת מנועים, ציוד נחיתה ורכיבים אחרים למטוסים מסחריים וצבאיים. ריית'יאון מייצרת טילים, כגון הטומהוק, וכן את מערכות טילי ההגנה פטריוט, מערכות מכ"ם, ומערכות לוחמה אלקטרונית אחרות. אשתקד רכשה UTC את רוקוול קולינס תמורת 23 מיליארד דולר, והיא אחת הקונגלומרטים התעשייתיים הגדולים שנותרו בארה"ב, אך היא פתחה בתהליך שינוי יסודי - תחילה באמצעות פיצול יחידות וכעת באמצעות עסקת המיזוג.

מכירותיה של ריית'יאון גדלו אשתקד ב-6.7% ל-27.1 מיליארד דולר, אך החברה נמנעה מביצוע עסקאות גדולות. בשנים האחרונות היא ביצעה השקעות כבדות לפני העלייה האחרונה בהוצאות משרד ההגנה האמריקאי, ופעילות היצוא שלה היא הגדולה ביותר בקרב חמש קבלניות ההגנה הגדולות בארה"ב.

הגידול בן השנתיים בהוצאות משרד ההגנה האמריקאי על מטוסים, טילים וציוד הגנה חדש אחר הולך ומאבד תאוצה, ואנליסטים צופים צמיחה זעומה בהוצאות בשנים הבאות.

בשנים 2013-2017 נרשמה ירידה חדה בהוצאות הפנטגון בשל הלחצים הרחבים יותר על התקציב הפדרלי. לאחר מכן צמחו הוצאות הפנטגון בקצב של כ-10% בשנת התקציב האחרונה של ממשל אובמה, ובשנתיים הראשונות של עידן טראמפ. כעת נרשמת האטה בקצב הגידול בהוצאות לרמה חד-ספרתית, ומרבית הכסף הנוסף מופנה לרענון העוצמה הגרעינית של ארה"ב.