גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ענף התעופה על הכוונת של פעילי סביבה, אבל האם זה רק בגלל יחסי ציבור גרועים?

אחד ממשברי אמון הגדולים בענף התעופה הוא סביבתי, על רקע גל מחאה ותופעה המכונה "בושה לטוס" (Flygskam) - המילה האחרונה בתחום המאבק בהתחממות הגלובלית

הפגנה של מתנגדי הטיסות בלונדון / צילום: Stay Grounded
הפגנה של מתנגדי הטיסות בלונדון / צילום: Stay Grounded

בכנס השנתי של ארגון התעופה העולמי IATA שהתקיים בשבוע שעבר בסיאול, דיבר יו"ר הארגון אלכסנדר דה ז'וניאק על שני איומים שתחתם מתנהל ענף התעופה בשנים האחרונות. הראשון הוא משבר אמון בכל מה שקשור לבטיחות בעקבות שתי תאונות שהתרחשו בשנה האחרונה שגבו את חייהם של 344 בני אדם; והשני הוא משבר אמון סביבתי על רקע גל מחאה ותופעה המכונה "בושה לטוס" (Flygskam) - המילה האחרונה בתחום המאבק בהתחממות הגלובלית. יותר ויותר אנשים ששמים את ענף התעופה על המוקד כתעשייה מזהמת ומזיקה ובוחרים לטוס פחות ולהתנייד ברכבות, גם אם מדובר במסעות ארוכים ויקרים יותר.

בחזית המאבק נמצאים השבדים (שם נרשמה בחצי השנה האחרונה ירידה של 4% בטיסות), ובראשם הנערה גרטה טונברג בת ה-16 הפועלת למען עצירת שינויי האקלים ומפנה אצבע מאשימה, בין היתר, גם לענף התעופה.

שני הנושאים הללו סוקרו לאחרונה בהרחבה במגזין G של "גלובס" ובגיליון "ליידי גלובס" - ולא במקרה. תופעת ההימנעות מטיסות מתפשטת ברחבי אירופה עם מאות תומכים נלהבים, בעיקר כשמדובר בטיסות קצרות-טווח.

נוטעות עצים ולא משתמשות בקשיות

לדברי דה ז'וניאק, מדובר ב"תהליך של שיימינג", לא פחות. "אני לא מכחיש שתעופה היא תעשייה מזהמת, אבל היא לא התעשייה הכי מזהמת שיש. נטפלו אלינו". לטענתו, הבעיה נעוצה ביחסי ציבור לא מוצלחים ובכישלון של החברות לדברר את עצמן ואת פועלן. "אנחנו נוקטים מהלכים עצומים למען הסביבה ולצמצום פליטת המזהמים, אבל הבעיה היא שאנחנו לא מתקשרים אותם כראוי", אמר יו"ר IATA, שהפנה אצבע מאשימה כלפי נמלי התעופה והממשלות שלא מחילות רגולציה מחמירה בכל מה שקשור לעיכובים בטיסות.

"העיכובים בטיסות משולים ל-36 שנים של בזבוז זמן ולהגדלה מיותרת בשיעור של 5.6% בפליטת פחמן דו-חמצני", אמר. אגב, לפי נתוני הארגון בשנה שעברה נרשמו באירופה לבדה 19.1 מיליון עיכובים בטיסות.

ענף התעופה אחראי כיום על 2.5% מכלל פליטות הפחמן הדו-חמצני בעולם כתוצאה משריפת דלקים - שיעור שצפוי להמשיך ולגדול לאור העלייה המתמשכת במספר הטסים. את הנזקים הנוצרים מכך אפשר להפחית עם מטוסים חדישים שצורכים פחות דלק או עם דלק ירוק יותר, אבל בינתיים בחרו החברות בסוג של פיצוי לסביבה: "נפלוט מזהמים, אבל נדאג לכדור בדרך אחרת", כמו נטיעת עצים, קידום אוכלוסיות חלשות תוך דגש על חקלאים, הוצאת השימוש בפלסטיק כמו קשיות ובוחשנים ממטוסים ועוד.

בנוסף, מחשבונים שמוצגים באתרי החברות מאפשרים לנוסעים בעלי מצפון לתרום כסף למען הסביבה בהתאם לזיהום שהם מסבים מבחינת מרחק הטיסה וסוג המטוס; וכך גם הבקשה מהנוסעים בסיומה של כל טיסה לתרום את הכסף הקטן שנותר מהטיול לטובת איכות הסביבה.

אבל כמה מאיתנו אכן תורמים בדרך כזו או אחרת לפיצוי היקום שזה עתה זיהמנו? האם הבעיה היא אכן ביחסי ציבור גרועים ובאופן שבו חברות מתקשרות את המהלכים שהן נוקטות?

המחירים הזולים הם "חוסר אחריות משווע"

בכל מקרה, לגידול בתנועת הנוסעים העולמית יש קשר ישיר לשחיקה במחירי הטיסות. לפי מנכ"ל קבוצת לופטהנזה, קרסטן שפור, הדבר מוביל לזילות של הענף גם בהיבט הסביבתי. לופטהנזה מתחרה עם חברות לואו קוסט שמציעות טיסות באירופה במחיר של 10 אירו. זו תחרות אגרסיבית וקשה, אלא ששפור טוען כי המחיר הזה הוא לא רק עניין של תחרות על הנוסע אלא בבחינת "חוסר אחריות משווע". לדבריו, "אם מדברים על יחסי ציבור גרועים, אז כשמוכרים מוצר שעולה פחות מהמחיר בחניון בשדה התעופה - אין פלא שהענף נתפס כך בכל מה שקשור להיבט הסביבתי".

האם זה המחיר? הדוברות הרעועה? או שבכלל מדובר בהתעלמות מהעוצמה של הפעילים הסביבתיים בעולם שאל מול תרבות הצריכה הגוברת, שלא פוסחת כאמור גם על ענף התעופה, מנסים לבלום את הנזק הסביבתי שממדיו מתנפחים מדקה לדקה.

"התופעה הזו תלך ותגבר אם לא נדע לספר את הסיפור של הענף בצורה נכונה יותר", אמר דה ז'וניאק בהתייחס לאיומים הללו. "ככל שאנשים יימנעו לטוס מטעמים סביבתיים, זה אומר שאנחנו ניקח את התעשייה הזו צעד לאחור. זה אומר לפגוע בתעשייה שמספקת מקומות עבודה למיליוני בני אדם. אני אומר: בואו נעבוד ביחד, זו החובה שלנו לשמור על כדור הארץ באמצעות טיסה שמתחשבת בסביבה. זו הערובה להמשך הפריחה של הענף הזה". האם זה יעבוד? ימים יגידו.

ומה בנוגע לישראל? על פניו נראה כי מאבק או רעיון כזה פחות רלוונטי כאן, היות שאנחנו מתנהלים כ"אי" בכל הנוגע ליכולת שלנו לנוע מחוץ לגבולות המדינה. למרות שניתן לעשות זאת דרך הים (גם אם בקושי רב), אין כאן רכבות בינלאומיות, והדרך העיקרית לצאת מהמדינה היא דרך האוויר. והישראלים, כך מלמדים המספרים, טסים הרבה יותר מאשר בעבר - במיוחד על רקע המחירים המאמירים של חופשה בארץ. כך שבסופו של דבר ניתן להעריך כי המחאה לא תגיע לכאן בקרוב. 

עוד כתבות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

רונן בר, ראש השב''כ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

המו"מ לעסקת חטופים: משלחת מצרית תגיע לישראל מחר

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"