איטליה עתירת החובות מפלרטטת עם דרך שונה לפרוע אותם

הממשלה הפופוליסטית של איטליה שוקלת לשלם לספקים של המגזר הציבורי עם שטרי חוב במקום כסף

מתאו סלביני, סגן ראש ממשלת איטליה / צילום: רויטרס, Alessandro Garofalo
מתאו סלביני, סגן ראש ממשלת איטליה / צילום: רויטרס, Alessandro Garofalo

הממשלה הפופוליסטית של איטליה שוקלת לשלם לספקים של המגזר הציבורי עם שטרי חוב במקום כסף, מהלך שמתנגדי האירו מציעים כנקודת התחלה למטבע חדש למקרה שאיטליה תצטרך לעזוב את גוש האירו.

מנהיגי מפלגת הליגה ותנועת חמשת הכוכבים האנטי-ממסדית, שמרכיבות את הקואליציה ברומא, רוצים לשקול את הרעיון של תשלום חובות ממשלתיים מעוכבים בשטרי חוב (IOU's) שיונפקו בערכים של 50 אירו ומעלה, ויכונו "מיני BOT's" על שם שטרות הבנק של איטליה.

"אפשר לדון במכשיר הזה, זו הצעה, אבל יש צורך דחוף לשלם עשרות מיליארדי אירו בתשלומים מעוכבים של המגזר הציבורי לחברות ולמשפחות, וזה צריך להיות ברור לכולם", אמר מתאו סלביני, סגן ראש הממשלה ומנהיג מפלגת הליגה.

שר האוצר הטכנוקרט ג'ובאני טרייה ניסה ולא הצליח לעצור את הדיון הזה, בנימוק ששטרי החוב יהיו מטבע מקביל לא חוקי או חוב ממשלתי נוסף בשעה שרומא מתקשה לרסן את הגירעון שלה.

אבל שתי מפלגות השלטון מחפשות דרכים להמריץ את הכלכלה האיטלקית הקפואה, תוך התעלמות מתקנות האיחוד האירופי שמגבילות את שיעורי החוב הממשלתי.

הליגה ותנועת חמשת הכוכבים הודיעו השבוע שהן נשארות מחויבות לשמירה על איטליה במועדון מדינות האירו, אך שתיהן מאשימות את המטבע האירופי הנוקשה בהעדר הצמיחה הכלכלית באיטליה.

הרעיון השנוי במחלוקת של שטרי חוב הוזכר כבר בהסכם הקואליציה בין שתי המפלגות לפני שנה, אך הדיון בו התעורר לחיים כעת, כאשר רומא לכודה בין התחייבויות ההוצאה שלה לבוחרים, לבין הכלכלה החלשה והלחץ של בריסל לרסן את החוב הלאומי הגואה.

היועץ הכלכלי הבכיר של סלביני, קלאודיו בורגי, שהוא יו"ר ועדת התקציב בבית התחתון של הפרלמנט, אמר בעבר ששטרי חוב בערכים נקובים קטנים יוכלו להיות מכשיר גיבוי כלכלי לאיטליה במקרה של התנגשות עם רשויות גוש האירו. בורגי צייץ שלשום בטוויטר שהבנק המרכזי האירופי כפה על יוון להיכנע ב-2015 "בהשפלה מבישה של הדמוקרטיה", והוסיף: "אני הייתי רוצה למנוע את זה מארצי".

מנהיג חמשת הכוכבים, ראש הממשלה לואיג'י די מאיו, המעיט בחשיבות רעיון שטרי החוב כמהלך לקראת יציאה מגוש האירו, ותיאר אותו פשוט כשיטה לתשלום חובות של הממשלה. "אם יש הצעה להאיץ את פירעון החובות המסחריים של המגזר הציבורי, בואו נדון בה", הוא אמר.

"זהו מתכון הפלאים המסורתי לבעיית המחסור במקורות, הדפסת שטרות כדי לעמוד בהבטחות בחירות", אמר פביו סבטיני, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת ספיינצה ברומא.

הנציבות האירופית בבריסל קראה בשבוע שעבר לנקוט הליכים משמעתיים נגד איטליה על התעלמות מהחוקים התקציביים של האיחוד. החוב הלאומי האיטלקי עומד על 132% מהתמ"ג השנתי שלה, והוא צפוי לעלות ל-135% בשנה הבאה. מבין המדינות המפותחות, רק ליוון וליפן יחס חוב ציבורי גבוה יותר. ושלא כמו מדינות האירו, החובות של יפן נקובים במטבע הלאומי שלה, שהיא יכולה תמיד להדפיס עוד ממנו.

העסקים באיטליה מתלוננים זה שנים על כך שהמגזר הציבורי דוחף אותם לפשיטת רגל על ידי אי תשלום חובותיו להם. פיגורי התשלום של הממשלה עמדו על 53 מיליארד אירו בסוף 2018, הגבוהים ביותר באיחוד האירופי, למרות המאמצים לצמצם אותם בשנים האחרונות.

הממשלה לא מסרה איך בדיוק יעבדו שטרי החוב החדשים. התומכים מתארים אותם כשטרות קטנים יחסית בערכים של 50 או 100 אירו, שלא משלמים ריבית ויש להם תוקף לזמן בלתי מוגבל. רעיון אחד הוא שהספקים למגזר הציבורי יוכלו להשתמש בהם כדי לפרוע חובות שלהם, או לשלם מסים לממשלה. שוללי הרעיון אומרים שבכך הם יהפכו למטבע נוסף, כאשר אמנות האירו קובעות שהוא יהיה המטבע החוקי היחיד בגוש האירו.

"שטרות המיני הללו - או שהם כסף, ולכן לא חוקיים, או שהם חובות, שרק גדלים", אמר נשיא הבנק המרכזי האירופי, מריו דראגי, בשבוע שעבר.

סלביני מנסה ללכת על חבל דק. סקרים מראים שרק מעט איטלקים תומכים בעזיבת האירו, אבל בוחרים רבים שותפים לביקורת שלו על נוקשות תקנות התקציב של האיחוד האירופי.

"אם הילד שלי רעב ודורש אוכל, אבל בריסל אומרת לי, 'לא, מתאו, החוקים האירופיים כופים עליך לא להאכיל את הילד', אתם חושבים שאני אציית לחוקים או אתן לילד שלי אוכל?", אמר סלביני בשבוע שעבר.