בג"ץ: החלופות לשדה התעופה המשלים לנתב"ג - נבטים ורמת דוד

שופטי בג"ץ קבעו בשלב זה אין בכוונתם להתערב בהחלטת המדינה לקבוע את מיקומו של שדה התעופה המשלים לנתב"ג, וכי העתירות נגד בחירת אתר בעמק יזרעאל היו מוקדמות

רמת דוד עמק יזרעאל / צלם: איל יצהר
רמת דוד עמק יזרעאל / צלם: איל יצהר

בית המשפט העליון, בשבתו כבג"ץ, דחה את העתירות שהוגשו נגד בחירת אתר שדה התעופה המשלים לנתב"ג ברמת דוד, ופסק כי בשלב זה אין בכוונתו להתערב בהחלטת המדינה לקבוע את מיקומו של שדה התעופה המשלים. בית המשפט נימק זאת בכך שהעתירות נגד בחירת אתר בעמק יזרעאל היו מוקדמות, ותוכנית המתאר הארצית בנושא טרם הושלמה.

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה הורתה בחודש דצמבר 2018 על הכנת תוכניות מפורטות לאתרים שהומלצו על-ידי מסמך החלופות. כיום מקודמות במקביל תוכנית מפורטת לשדה תעופה בינלאומי בנבטים וכן תוכנית מפורטת לשדה תעופה בינלאומי ברמת דוד. בשתי התוכניות יהיה צורך לאור הגידול המואץ של היוצאים והנכנסים לישראל.

העתירות - שהוגשו נגד המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, משרדי ושרי הביטחון, התחבורה, האוצר והפנים, הוועדה לתשתיות לאומית ורשות התעופה האזרחית - הבליטו את הגישות השונות של תושבים להקמת שדה תעופה בקרבת מגוריהם.

בעתירה הראשונה מטעם העמותה נגד שדות תעופה בעמק יזרעאל ומגידו והמועצה המקומית קריית טבעון, התבקש בית המשפט לבטל את החלטות המועצה הארצית לתכנון מפורט לשדה תעופה בינלאומי ברמת דוד ובנבטים ולערוך בחינת חלופות מחודשת; לעתירה הגישה עיריית דימונה בקשה להצטרף, שכן היא מעוניינת ששדה התעופה החדש ימוקם בדרום.

לעומתן עתר האדריכל מיכה רטנר החיפאי נגד דחיית המועצה הארצית את חיפה כאתר לשדה התעופה הגדול הבא.

בית המשפט העליון, בהרכב של שלושה שופטים בראשות ענת ברון, פסק כאמור כי בשלב זה אין הוא מוצא מקום להתערב בהחלטת המועצה הארצית. "ניתן להבין את החששות, גם את הרצון להרחיק ממחוזותיהם של העותרות את שדה התעופה המשלים לנתב"ג שבתכנון; ומנגד את רצונו של העותר כי השדה המשלים יוקם בעיר חיפה", כתבה השופטת ברון. "עם זאת, סברנו כי אין הצדקה להתערבות מצידנו בשלב זה, לא בבחינת החלופות שהוצעו ונפסלו ולא בבחינת החלופות האחרות - כאשר על הפרק עתה חלופת רמת דוד וחלופת נבטים. העתירות הן מוקדמות לפי כל קנה-מידה". 

מהמאבק נגד הקמת שדות התעופה בעמק יזרעאל נמסר: "אנחנו שמחים שבית המשפט קיבל את עמדתנו כי כאשר הנושא יידון שנית בפניו, המדינה לא תוכל לטעון לשיהוי כנגד הוספת חלופות נוספות. בהתאם, בית המשפט גם הכיר בחשיבות של הקמת שדה תעופה בנגב ובצורך לבחון חלופות נוספות, בהן הקמת אי מלאכותי בים. כמו כן, בית המשפט הורה להעביר את התכנון המפורט לכשיסתיים להערות הציבור. בנסיבות האלה, ומשהתקבלה טענתנו ונשמרו זכויותינו, החלטנו להקפיא את העתירה הנוכחית לקראת העתירה הבאה".