"ידיעות אחרונות" ירכוש מבנק הפועלים מניות פישמן בעיתון בכ-215 מיליון שקל

לאחר השלמת העסקה בנק הפועלים יישאר עם תספורת של כ-700 מיליון שקל בגין האשראי שניתן לאליעזר פישמן לרכישת מניות אלה • הבנק כבר ביצע מחיקות אדירות בגין ההלוואה הזו, והוא צפוי לרשום ריקוברי במועד השלמת העסקה

מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס / צילום: מגד גוזני
מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס / צילום: מגד גוזני

הושג הסכם למכירת מניות "ידיעות אחרונות" שהיו שייכות לאליעזר פישמן ושהועברו לבעלות בנק הפועלים : הכונסים למניות פישמן שבידי בנק הפועלים, עורכי הדין פיני רובין וירון אלכאווי ממשרד גורניצקי ושות', הגישו בקשה לאישור העסקה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, שהוא למעשה המחסום העיקרי האחרון לקיום העסקה, לאחר שרשות התחרות כבר נתנה את אישורה למהלך.

המניות ש"ידיעות אחרונות" צפויים לרכוש עתה מכונסי הנכסים של המניות מטעם בנק הפועלים, נרכשו לפני כשני עשורים על-ידי אליעזר פישמן, שבסופה של סדרת רכישות של מניות בקבוצת "ידיעות אחרונות" מידי משפחת מוזס, הגיע להחזקה של כ-34% מהקבוצה במונחי זכויות לקבלת דיבידנד.

לא מן הנמנע כי במקביל מקודמת על-ידי "ידיעות אחרונות" וארנון (נוני) מוזס עסקה לרכישת המניות שמשועבדות לבנק דיסקונט, שמהוות כ-8% ממניות "ידיעות אחרונות", ושהיו בעבר בבעלות דב יודובסקי.

המניות שנמכרות עתה על-ידי הפועלים הן בעברן מניות פישמן ב"ידיעות אחרונות", ואלה הוחזקו במישרין ובעקיפין דרך חברת פולן שהייתה משותפת של פישמן ושל מוזס, שמחזיק בה בשליטה. האשראי ניתן לפישמן על-ידי הפועלים כבר ב-1999. העסקאות ההיסטוריות של פישמן נעשו לפי שווי גבוה מאוד של 700-800 מיליון דולר ומומנו על-ידי בנק הפועלים.

לאחר שנקלע לקשיים, פישמן ניסה למכור את המניות באופן עצמאי ללא הצלחה. ב-2016 בנק הפועלים מימש את השיעבוד שהיה לו על המניות, ומונו הכונסים. מאז היו ניסיונות של הכונסים למצוא קונה, גם כן ללא הצלחה.

עתה בנק הפועלים ימכור באמצעות הכונסים את המניות לפי שווי חברה נמוך בהרבה. בדצמבר האחרון נחתמה עסקה, במסגרתה הכונסים מוכרים את המניות ששועבדו לבנק ב"ידיעות אחרונות", שבשליטת מוזס, בתמורה לסך של כ-215 מיליון שקל בניכוי דיבידנדים ככל שיש כאלה מאז נובמבר האחרון, שמשקפים ל"ידיעות אחרונות" שווי של כ-620 מיליון שקל במונחי זכויות לקבלת דיבידנד מקבוצת התקשורת.

עם זאת, ב"ידיעות" יש מספר סוגי מניות, כך ששווי החברה נע בטווח רחב, שאף עשוי להיות גבוה יותר מהסך האמור. ככל הידוע, מאז נובמבר האחרון ועד היום חולק דיבידנד בהיקף קטן של מיליוני שקלים בודדים על-ידי "ידיעות אחרונות".

בכל מקרה, מדובר בסכום שנמוך משמעותית מיתרת החוב שהמניות שועבדו מלכתחילה על-מנת להבטיחו, ושעומדת על רמה של 1.2 מיליארד שקל. את המחיר הנמוך יחסית עבור המניות הללו ניתן להסביר בכך שבחלקן מדובר במניות בעלות נחיתות.

כך או כך, התמורה בעסקה מעלה כי בנק הפועלים, שכבר מימש רכוש של פישמן שמוערך בכ-300 מיליון שקל, ירשום עתה הכנסה נוספת של כ-200 מיליון שקל. כלומר, מתוך חוב של 1.2 מיליארד שקל, יוחזרו כ-500 מיליון שקל, כך שהבנק יוותר עם "בור" של כ-700 מיליון שקל.

עם זאת, לאורך השנים הבנק כבר מחק את החוב, רובו ככולו ככל הנראה, כך שהוא לא צפוי למחוק מחדש, ואף בהשלמת העסקה צפוי לבנק ריקברי בהיקף לא זניח, שדווקא יתרום לתוצאות הבנק.

בכל אופן, בשל ה"בור" האמור הכונסים מטעם הפועלים צפויים לתבוע את הנאמן לנכסי פישמן כך שאם ייוותרו כספים בסוף ההליך, אז הבנק יהיה אחד מהנושים הלא מובטחים ואולי יקבל החזרים נוספים, וזאת נוסף לעוד זכויות של פישמן שבידי הפועלים, בסכומים לא משמעותיים.

הרכישה על-ידי "ידיעות אחרונות" תמומן בחלקה באמצעות כ-100-120 מיליון שקל הלוואה ל"ידיעות אחרונות" שהועמדה על-ידי קבוצת מנורה מבטחים. נזכיר כי לפני יותר משנתיים נמכר בית "ידיעות אחרונות" תמורת כ-400 מיליון שקל.

השלמת העסקה כפופה לקבלת אישורים נוספים לזה של בית המשפט, כולל מרשות התחרות, ולשם כך ההסכם הוארך עתה בעוד 60 יום.

*** גילוי מלא: העסקה המקורית לרכישת המניות ב"ידיעות אחרונות" בשנת 1997 נערכה על-ידי חברה בבעלות משותפת של משפחת פישמן ומשפחת בר און. כיום מדובר בהחזקה עקיפה ומשורשרת ללא זיקה אפקטיבית למניות "ידיעות אחרונות". איש העסקים אליעזר פישמן הוא בעל השליטה הקודם בחברת "מוניטין", המחזיקה (100%) בעיתון "גלובס". פישמן ואלונה בר און, מבעלי השליטה הנוכחיים בחברה, מצויים בסכסוך משפטי עסקי ואישי מתמשך.