גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בפרקליטות שקלו גביית עדות מוקדמת משלדון אדלסון בתיק נתניהו-מוזס

הרעיון עלה לאחרונה בפרקליטות עקב חשש כי לאור גילו המבוגר (85) ומצבו הרפואי, אדלסון לא יוכל להעיד במועד שייקבע למשפט • אדלסון נחשב לעד מפתח בתיק 2000, העוסק ביחסי נתניהו ונוני מוזס • היועמ"ש: "איננו מתייחסים לשאלות בנוגע להתייעצויות פנימיות"

שלדון אדלסון / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque
שלדון אדלסון / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

בפרקליטות שקלו לקדם הליך של גביית עדות מוקדמת משלדון אדלסון, מו"ל "ישראל היום", שנחשב לעד מפתח בתיק 2000 העוסק ביחסי ראש הממשלה בנימין נתניהו ומו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס. זאת, על רקע גילו (85) ומצבו הרפואי של אדלסון שעלולים למנוע ממנו להעיד במשפט - כך נודע ל"גלובס".

לפי שעה, החליט היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שלא לגבות עדות מוקדמת מאדלסון, למרות היותו עד מפתח ולמרות מצבו הבריאותי.

עדות מוקדמת היא עדות הנמסרת בפני בית המשפט לפני פתיחת המשפט ואף בטרם הוגש כתב אישום (בהתאם לסעיף 117 א' לחוק סדר הדין הפלילי). הליך של גביית עדות מוקדמת מתרחש כאשר קיים חשש שלא ניתן יהיה לגבות את העדויות במהלך המשפט. למשל, כאשר עד עומד לעזוב את הארץ, ולא בטוח שיהיה מוכן לחזור ולמסור עדות; או כאשר קיים חשש שהעד לא יוכל להעיד במשפט מסיבות אחרות. הליך של עדות מוקדמת שיוזמת התביעה טעון אישור של בית המשפט.

כדי להבין את המשמעות של עדות מוקדמת די להזכיר את המקרה המוכר ביותר בארץ שבו נעשה שימוש בהליך - עדותו של מוריס טלנסקי בפרשת "מעטפות הכסף", שבה הואשם והורשע ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט (ר' הרחבה למטה). העדות המוקדמת שמסר טלנסקי במאי 2008 חוללה סערה ציבורית, שהובילה בסופו של דבר להתפטרותו של אולמרט מראשות הממשלה.

תיק 2000 - המורכב מבין תיקי נתניהו

בתיק 2000 החליט היועמ"ש מנדלבליט להגיש כתב אישום בכפוף לשימוע נגד נתניהו בגין מירמה והפרת אמונים, ונגד מוזס בגין ניסיון שוחד. תיק 2000 הוא אולי המורכב ביותר מבחינה משפטית מבין שלושת התיקים שבהם חשוד נתניהו. לפי ממצאי החקירה, החל מ-2009 ומאז במהלך השנים, קיימו נתניהו ומוזס דין ודברים ביניהם, במפגשים אישיים, במסגרתם דנו בסיוע האחד לשני כ"עסקת חליפין" בקידום ענייניהם.

במסגרת זאת, דובר אודות סיועו של מוזס לנתניהו בביסוס מעמדו באמצעות סיקור חיובי ואוהד ב"ידיעות אחרונות", זאת בתמורה לסיועו של נתניהו למוזס בקידום האינטרסים הכלכליים של מוזס על-ידי יוזמה ותמיכה במהלכים לבלימת התעצמותו של העיתון "ישראל היום" שבבעלות אדלסון.

לפי החשדות, כפי שעלו מן ההקלטות שבוצעו לשיחות שניהלו נתניהו ומוזס, השניים דנו במספר כיווני פעולה: תמיכת ראש הממשלה ב"חוק ישראל היום", צמצום תפוצת העיתון וביטול הוצאת מהדורת סוף השבוע שלו. אחד הקשיים בניתוח המשפטי של תיק 2000 מבחינת היועמ"ש היה שה"דיל" המושחת, לכאורה, שעליו דיברו נתניהו ומוזס לא מומש, או מומש חלקית.

בכתב החשדות בתיק 2000 שנמסר לנתניהו ב-28 בפברואר 2019, כתב היועמ"ש מנדלבליט שנתניהו פנה פעמיים לאדלסון וביקש ממנו להסכים לצמצום תפוצת "ישראל היום" או החלשתו באופנים אחרים, ואדלסון סירב. ביום שישי האחרון פרסם העיתונאי גידי וייץ ב"הארץ", שעדות אדלסון בתיק 2000 היא מרכיב מהותי. לפי הפרסום, כל עוד נתניהו ומוזס "השתעשעו" ברעיונותיהם לכאורה, ניתן היה לפטור אותם מדין פלילי. אולם, משפנה נתניהו לממש את העסקה שנרקמה בינו לבין מוזס, צעדיו הראשונים כבר הופכים את נתניהו למי שנוקט בראשית ביצוע פעולות למימוש השוחד, לכאורה.

בנוסף לאדלסון, ישנם שני עדים אפשריים בתיק 2000 - השרים זאב אלקין ויריב לוין. לפי כתב החשדות, אחרי שנתניהו החליט לצאת למערכת בחירות, ב-4 בדצמבר 2014, פנה נתניהו אל השניים ששימשו אז כיו"ר הקואליציה (אלקין) ויו"ר ועדת הכנסת (לוין) ובירר עמם את האפשרות לחוקק חוק שיטיל מגבלות על "ישראל היום". אלקין ולוין השיבו לנתניהו כי לא ניתן יהיה לקדם חוק זה בתקופת בחירות, ונתניהו חזר אל מוזס על-מנת לעדכנו "ולהמשיך מולו את השיח אודות מרכיבי הצעת השוחד שהניח בפניך", כפי שמצוין בכתב החשדות.

השרים אלקין ולוין, בהיותם בכירים בזירה הפוליטית, עשויים להיות עדים מסוייגים, ואף נוטים לגונן על נתניהו. עובדה זו מחזקת את התובנה שעדותו של אדלסון היא מכרעת בתיק 2000.

2019 - אדלסון מגיע לבוסטון ולישראל

אדלסון מסר כמה פעמים עדות במשטרה במסגרת חקירת תיק 2000. עדותו האחרונה נמסרה ב-19 באוקטובר 2018. כאמור, אם ידחו טענות נתניהו ומוזס בשימוע, אדלסון צפוי להיות עד מפתח במשפטם. אולם, בפרקליטות יודעים כי אם ינוהל משפט בגין פרשת נתניהו-מוזס, זה יקרה לכל המוקדם בעוד כשנה. אדלסון בן 85, ודיווחים בתקשורת מעלים כי מצבו הרפואי לא ברור.

בפברואר 2019 דיווחו כלי התקשורת בארה"ב שאדלסון חולה ומצבו בכי רע. דובר חברת לאס וגאס סנדס שבבעלות אדלסון, רון ריס, אמר, שמאז חודש דצמבר 2018 הוא לא הופיע במשרדי החברה וכי הוא מתמודד עם תופעות לוואי של תרופה לטיפול במחלת הסרטן. "תופעות הלוואי הגבילו את זמינותו לנסיעות או לעבודה בשעות הרגילות, אבל לא מנעו ממנו למלא את תפקידו כמנכ"ל ויו"ר החברה", מסר אז ריס בהודעה שפורסמה באתר החדשות בלומברג.

בבריאותו של אדלסון התמקדו בהמשך עוד כמה כלי תקשורת, כיוון שאחד מעורכי דינו, ג'יימס ג'ימרסון, המייצג אותו בסכסוך עסקי, התייצב בבית המשפט האיזורי בנבאדה ואמר שאדלסון חולה מדי מכדי לבוא להעיד.
בחודש אפריל 2019 אדלסון השתתף בוועידה השנתית של ארגון הקואליציה-היהודית-רפובליקנית (ה- RJC) אשר התכנסה בבית המלון שבבעלותו, ה-Venetian. במאי 2019, כבר יצא אדלסון מאיזור וגאס והשתתף בערב תרומות לבית ספר יהודי באיזור בוסטון. מאוחר יותר, מספר ימים לפני פיזור הכנסת ה-21 הגיע אדלסון לביקור בארץ.

מטעמו של היועמ"ש נמסר בתגובה: "כעניין של מדיניות, איננו מתייחסים לשאלות בנוגע להתייעצויות פנימיות. כמובן שאין בכך כדי לאשר או להכחיש דבר".

עו"ד אביגדור קלגסבלד, בא-כוחו של אדלסון, מסר: "אין תגובה".

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, איש העסקים ארנון (נוני) מוזס ויתר החשודים מצויים בשלבים מקדמיים. כל החשודים מכחישים את המיוחס להם, הם עומדים בפני הליכי שימוע שלפני הגשת כתב אישום, ועומדת לזכותם חזקת החפות.

העדות המוקדמת של מוריס טלנסקי הביאה להתפטרות אולמרט

בתחילת 2008 חקרה המשטרה את החשד כי ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, קיבל מאיש העסקים האמריקאי, מוריס טלנסקי מאות אלפי דולרים במעטפות בניגוד לדין, בעת שאולמרט היה שר התמ"ת. לנוכח החשש כי טלנסקי יעזוב את ישראל עוד לפני השלמת החקירה, החליטה פרקליטות המדינה לגבות ממנו עדות מוקדמת בבית המשפט המחוזי בירושלים. פרקליטיו של אולמרט ערערו פעמיים על החלטה זו, אך ערעורם נדחה, וב-27 במאי נגבה מטלנסקי חלקה הראשון של עדותו בבית המשפט.

בעדות המקדימה והדרמטית שמסר טלנסקי הוא תיאר מקרים שבהם העביר מזומנים לאולמרט בזמן שהותו של אולמרט בארה"ב. טלנסקי העיד כי הכספים שהעביר לאולמרט שימשו גם להנאות אישיות של ראש הממשלה לשעבר, כמו חופשה משפחתית באיטליה, שדרוג מחלקה בטיסות לארה"ב וקניית מוצרי מותרות כגון סיגרים ועטים יוקרתיים.

העדות המוקדמת והפומבית של טלנסקי הביאה ללחץ גדול על אולמרט. בין היתר, הודיע אהוד ברק שהיה יו"ר מפלגת העבודה ושותפו של אולמרט עד אז כי אולמרט לא יוכל להישאר בתפקידו כראש ממשלה. בסופו של דבר הובילה העדות המוקדמת להודעת אולמרט על החלטתו להתפטר מראשות הממשלה.

אולמרט זוכה בפרשת טלנסקי בבית המשפט המחוזי בירושלים, אולם הדיון הוחזר למחוזי לצורך שמיעת עדותה של שולה זקן - ובסופו של דבר הורשע אולמרט ונשלח ל-8 חודשי מאסר.

עוד כתבות

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"