קרן ההון סיכון של ג'נרל אלקטריק מחפשת קונה לפורטפוליו

ל"גלובס" נודע כי הקרן הודיעה לחברות הפורטפוליו על כוונתה למכור את הפורטפוליו לפני כשבוע • GE הבהירה כי היא מעוניינת למכור את הפורטפוליו שלה בשלמותו, דבר שעשוי להיות מאתגר

ג'נרל אלקטריק/ צילום: רויטרס / Stephane Mahe
ג'נרל אלקטריק/ צילום: רויטרס / Stephane Mahe

קרן ההון סיכון התאגידית של ג'נרל אלקטריק, GE ונצ'רס, מחפשת קונה לפורטפוליו שלה, המונה למעלה מ-100 חברות סטארט-אפ, בהן כ-20 חברות ישראליות, כך פורסם ב-CNBC. ל"גלובס" נודע כי הקרן הודיעה לחברות הפורטפוליו על כוונתה למכור את הפורטפוליו לפני כשבוע.

GE הבהירה כי היא מעוניינת למכור את הפורטפוליו שלה בשלמותו, דבר שעשוי להיות מאתגר, משום שכמו כל פורטפוליו של קרן הון סיכון, הוא כולל חברות מבטיחות ומצליחות לצד חברות פחות מצליחות. לדברי הגורמים איתם שוחחנו, יתכן כי המכירה תכלול גם את צוות הקרן בנוסף לפורטפוליו, וכך הקרן תמשיך לפעול במבנה הקיים או דומה לו, במסגרת הגוף הקונה.

ג'נרל אלקטריק נמצאת בעיצומו של משבר פיננסי, ונכון למארס האחרון היה לחברה חוב של למעלה מ-110 מילירד דולר. בעקבות המשבר, מנכ"ל החברה התחלף וכיום לארי קאלפ מכהן בתפקיד ומוביל מהלך רחב של שינוי מבני בחברה. במסגרת השינוי, החברה מבצעת קיצוצים רבים, עיקרם במחלקת GE דיגיטל, האמונה על פיתוח חדשנות בחברה. פעילות הזרוע בישראל כוללת צוותי פיתוח בתחומי הבריאות הדיגיטלית והסייבר, אשר ככל הידוע פעילותם לא נפגעה ואף התרחבה לאחרונה. בעבר, היא אף הפעילה תכנית שיתופי פעולה לסטארט-אפים, אך זאת נסגרה לפני למעלה משנה.

הקרן קיימת מאז 2013 והיא משקיעה בתחומים בהם ל-GE יש עניין אסטרטגי, כמו בריאות דיגיטלית, אנרגיה וסייבר. בין השקעותיה בישראל בולטות החברות פרייטוס, אקוולום, אינסייטק, מורפיסק, תטא-ריי ואורנים. האקזיט הגדול ביותר של הקרן בישראל הוא הנפקת חברת האנרגיה הסולארית סולאראדג' ב-2015. מלבדו, נמכרו גם החברות Check-Cap תמורת 12 מיליון דולר, ו-Emefcy בעסקת מיזוג עם RWL Water.GE, ואף השקיעה בבטר פלייס שנסגרה ב-2011.

מייגן ניוהאוס, דוברת GE, מסרה ל"גלובס": "במהלך התקופה הזו של שינויים ב-GE, אנו מעריכים אפשרויות אסטרטגיות עבור GE Ventures להמשיך וספק החזרים לבעלי המניות והשותפים שלנו. אנו לא יכולים להגיב ספציפית על התהליך, אך אנחנו נשארים מחויבים לתמיכה בחברות הפורטפוליו שלנו, היחידות העסקיות שלנו והשותפויות באקו-סיסטם היזמי".

גורם בשוק מעריך כי המכירה תשפיע בעיקר על חברות פורטפוליו שקיוו שההשקעה מ-GE תספק להן גישה אל חברת האם, ג'נרל אלקטריק, כלקוח משמעותי. עם זאת, הוא אומר, הכל תלוי במי יהיה הקונה ומה יהיו התוכניות שלו לחברות הפורטפוליו. גורם אחר המקורב לפעילות ההשקעות של הקרן בישראל סיפר שלמרות התקווה ש ל-GE כי ההשקעה בסטארט-אפים תניב לה שותפויות אסטרטגיות, ממילא זרוע ההשקעות והיחידות העסקיות בתאגיד לא הצליחו לייצר שיתופי פעולה רבים.

ההחלטה של GE למכור את הפורטפוליו שלה הגיעה לאחר שפורסם כי החברה מעוניינת לפצל את GE ונצ'רס לקרן עצמאית. החברה בוחנת פיצול פעילויות נוספות שלה, כמו פעילות ההשקעה בחברות מדי-טק. במקביל, שלושה מתוך ארבעת השותפים שהובילו את זרוע ההשקעות שלה עזבו את תפקידיהם בחודשים האחרונים, וכיום השותף היחיד בקרן הוא ג'ונתן פוליצר.