אחריות ואימפקט: בחינת כליות ולב של חברות

ממש כמו רפואה מונעת, כך אנחנו יכולים ללמוד על הבעיות של חברות עסקיות

השקעות / אילוסטרציה: Shutterstock
השקעות / אילוסטרציה: Shutterstock

בדרך-כלל אנחנו הולכות למרפאה כשמשהו משתבש, כואב או מפריע, ולא על מנת למנוע בעיה עתידית. עם זאת, ערכה הרב של הרפואה המונעת הולך ותופס מקום חשוב במערכת הבריאות - מי שפיר, ממוגרפיה, רפואת עור, קולונוסקופיה, סכרת וכו'. חלק מהבדיקות קלות וחלקן מורכבות יותר, אבל הערך הרב הגלום בגילוי מוקדם ובטיפול מונע ברור. מערכת הבריאות משקיעה יותר ויותר משאבים בעידוד האזרחים להיבדק ובמקביל, התעשייה מפתחת עוד בדיקות למגוון רחב יותר של מחלות.

אנחנו חווים התפתחות דומה בניהול השקעות. אנליסטים מכירים חברות, כמו שרופא משפחה מכיר מטופלים. מרבית המשקיעים פוגשים אנליסטים כשחל שינוי - כשנפתחת הזדמנות מדהימה, כשמשתנה הרגולציה, כשיש תקלה בפס ייצור, כשמחיר המניה משתנה בחדות ונדרש הסבר.

בדומה לרפואה מונעת, יש קטגוריה גדלה בעולם של אנליסטים ומנהלי השקעות שהמתמקדים בשיפור יכולת המניעה, בבחינה מתמדת ומתמשכת של בריאות חברות. לרפואה מונעת בשוק ההון קוראים ESG (ר"ת Environment Social Governance).

כמו שבדיקת דם מהווה קו ראשון ברפואה מונעת כשהיא מודדת בקלות וביעילות מגוון רחב של פרמטרים שנותנים לנו אינדיקציה על מצבנו הבריאותי, כך גם ESG בסיסי מהווה אינדיקציה לבריאות של חברות.

הרמה הבסיסית של בדיקת ה-ESG היא הרמה של מדד מעלה, שהוא בבחינת זיהוי החברות שבכלל מגיעות לבדיקה. זאת רמה קריטית, מאחר שבלי בדיקה - לא יתאפשר טיפול.

לשוק ההון יש יתרונות שלמערכת הבריאות אין. למשל, השוק יכול לא להשקיע בחברות שאינן נבדקות. כל מי שעוקבת אחר מדד מעלה מבינה את היתרון ההשקעתי שמקנה יכולת המעקב והסינון הזו.

ESG מאפשר מגוון רחב של בדיקות ורמת מעקב רק ההולכת ומשתפרת. רזולוציית הנתונים, היקף המידע הנגיש ויכולת הניתוח נמצאת במגמת עלייה. טכנולוגיות המידע והמעקב שמטרידות אותנו במישור האישי-פרטי, גם מאפשרות לנו לדעת על חברות שבהן אנחנו בוחרות להשקיע.

המדד של פרופ' דן אריאלי הוא אולי הדוגמה לבדיקה המעמיקה ביותר שאליה ניתן להגיע בטכנולוגיה שיש לנו כיום. המדד בוחן, בין היתר, באיזו רמת מוטיבציה העובדים מגיעים בבוקר לעבודה.

יש חברות שהעובדים מגיעים רק כדי להתפרנס - רמת המוטיביציה שלהם תהיה לעשות את המינימום שנדרש בכדי שלא יפטרו אותם. יש חברות שהעובדים מגיעים כדי לעבוד, כדי לייצר תוצר, לפתח טכנולוגיה, לתת את השירות שאותו החברה מוכרת. עובדים כאלה מגיעים בבוקר ברמת המוטיבציה הגבוהה ביותר האפשרית עבורם, מתוך שאיפה לעשות את המקסימום כדי שהחברה תצליח. כדרכם של ממוצעים, רובנו נמצאים רוב הזמן בין הקצוות.

תחשבו על היתרון ההשקעתי האפשרי, למי שיכולה לבחון את הבריאות של לב הארגון ושיודעת באיזה חברות המוטיבציה של העובדים והעובדות היא מעל הממוצע ובאילו מתחת.

בהשקעות, כמו ברפואה מונעת, יש לנו את הכלים ויש לנו את המידע - עכשיו צריך ללמוד איך להשתמש בו. נתוני ה-ESG, שנאספים במערכות ייעודיות בעולם, מאפשרים לנו לזהות במהירות וביעילות את מצב בריאותה של החברה. בדומה לבדיקות גופניות, מספיק מבט חטוף בתוצאות בכדי לדעת אם נדרש מבט מעמיק ובאיזה משלל ההיבטים הנבדקים.

החדשות הטובות ברפואה, כמו גם בהשקעות, הן שאנחנו כל הזמן משתכללים ומשכללים את הכלים שעומדים לרשותינו לבחון כליות ולב - לרכוש את המידע ולהפוך אותו לידע יישומי. 

 הכותבת היא יו"ר IBI קרנות נאמנות