האם שני שלישים מרווחי הגז הטבעי מגיעים למדינה? שטייניץ אומר שכן - מה אומרים הדוחות?

"אנחנו מקבלים שני שלישים מהרווחים מהגז הטבעי" - כך טען שר האנרגיה יובל שטייניץ • כמה מהרווחים באמת מגיעים לקופה הציבורית? בדקנו בדוחות • המשרוקית של גלובס

שר האנרגיה יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר
שר האנרגיה יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר

שר האנרגיה יובל שטייניץ מרבה לספר על התועלת הרבה שצפויה למדינה כשזכייני הגז יתחילו לשלם מס ששינסקי. אבל בראיון לכאן ב' הוא התבטא כאילו אנחנו כבר שם: "מאז ועדת ששינסקי שעשיתי כשר אוצר", הוא הזכיר את הוועדה שפעלה ב-2011, "אנחנו מקבלים שני שלישים מהרווחים מהגז הטבעי, אזרחי ישראל, ולכן יש לנו אינטרס לחפש ולפתח שדות גז נוספים".

בהכרזה הזאת יש בעיה אחת: לשון ההווה. דוח ששינסקי, שהבשיל לחוק באמצע 2011, הבטיח להגדיל את חלקה של המדינה ברווחי חברות הגז "משיעור של כשליש לשיעור של 52%-62%". במשרד האנרגיה עדיין סבורים שזה יקרה - אבל בחישוב מצטבר לכל אורך חיי המאגרים. האמצעי העיקרי לכך נועד להיות "היטל ששינסקי" שיתווסף לתמלוגים ולמס ההכנסה שהוטלו קודם. אבל חוק ששינסקי, במטרה מוצהרת לא להרתיע גורמים פרטיים מההשקעות העצומות בפיתוח שדות הגז, קבע שההיטל ייכנס לתוקף רק כשהחברות יחזירו 150% מההשקעה, וגם אז יעמוד תחילה על 20% מהרווח ויעלה בהדרגה.

לפי מינהל אוצרות טבע, זכייני הגז מכרו מאז 2011 כמות גז עצומה. הדוחות הנאים של המינהל מראים שהתמלוגים שקיבלה המדינה תפחו מכ-200 מיליון שקל ב-2012 ל-858 מיליון שקל ב-2018. כמעט כל הגז שהופק ב-2018 בא ממאגר הגז תמר, שבסוף השנה כבר הרוויח בסך הכל כ-5 מיליארד דולר. אבל מבנק ישראל, שבתוכו פועלת "הקרן לאזרחי ישראל" שתנהל את הכנסות המדינה מהגז, אישרו למשרוקית שזכייני המאגר הזה אינם משלמים כרגע את היטל ששינסקי. במשרד האנרגיה אומרים שזה יקרה רק בסוף 2019 או ב-2020.

המשמעות היא שהכנסות המדינה מהגז מורכבות כרגע רק מתמלוגים וממס הכנסה (וקצת אגרות ודמי רישיון בסכומים זניחים). בעוד שעל התמלוגים קיים כאמור מידע מסודר, קשה להשיג נתונים ממצים על מס ההכנסה. ברשות המסים השיבו לנו שלא יוכלו לסייע, בגלל כללי הסודיות. גם הדיווחים לבורסה של השותפים במאגר תמר לא כוללים ברובם נתונים על תשלומי מס ההכנסה, משום שהם פועלים כ"שותפות מוגבלת". בגופים כאלה, בעלי יחידות ההשתפות הם שחייבים במס הכנסה, והשותפות עצמה מנכה את המס במקור אבל לא מציינת את הסכום בדוחות. גורם אחד שמדווח על תשלומי מס ההכנסה שלו הוא תמר פטרוליום בע"מ, חברה שמחזיקה 16.75% מתמר, ולכן נעזרנו בדוח השנתי שלה.

במשרד האנרגיה גורסים שאת נתח המדינה ברווחים יש לבחון רק לאורך שנים ארוכות, לא בשנה בודדת. לטענתם, גם כשהמדינה תתחיל לגבות את היטל ששינסקי, עשויות להיות בו תנודות משנה לשנה. כמו כן, הרווח שלפיו יחושב ההיטל הזה לא יהיה הרווח ה"חשבונאי" שעליו מדווחות החברות לבורסה; הסיפור סבוך יותר.

בכל זאת, כדי לקבל אומדן גס מאוד של הפרוסה שנוטלת המדינה כבר עכשיו מהרווחים של זכייני תמר, ניסינו לבדוק כמה מס הכנסה ותמלוגים שילמה תמר פטרוליום ב-2018. כפי שעולה מהטבלה, תמר פטרוליום הרוויחה 186 מיליון דולר ושילמה תמלוגים ומס הכנסה בשיעור של 87 מיליון דולר. המדינה נטלה אפוא 46.8% מהרווח. למעשה, לפי הסברי משרד האנרגיה, שיטת החישוב שלנו כנראה מפריזה כלפי מעלה; בשיטה ששינסקי השתמש בה, הנתח יהיה נמוך יותר.

אפילו לא חצי
 אפילו לא חצי

■ בשורה התחתונה: דבריו של שטייניץ אינם נכונים ברובם. ייתכן שבעתיד יגיעו הכנסות המדינה מרווחי הגז ל-60%, אולם כיום, כשעדיין לא נגבה היטל רווחי יתר, נתח המדינה מתמלוגים וממיסוי הכנסות זכייניות הגז נמוך מ-50%.