צלילים צורמים: המוזיקאים הבריטיים חוששים מברקזיט לא מסודר

עזיבה של האיחוד האירופי ללא הסכם עלולה לגרום לנגנים וזמרים כאבי ראש לוגיסטיים בבואם להופיע מחוץ לבריטניה • הסיכוי לברקזיט מבולגן עלה מאז שראשת ממשלת בריטניה התפטרה מתפקידה, ותומכי הברקזיט ה"קשה" מתמודדים על תפקידה

מוזיקה/ שאטרסטוק
מוזיקה/ שאטרסטוק

מבחינתם של המוזיקאים הרבים בבריטניה - החל בנגני קרן יער שמועסקים על בסיס מזדמן, וכלה בכוכבי אופרה וסרטי אינדי - לביטוי "ברקזיט ללא הסכם" יש צליל צורם במיוחד.

פרידה פתאומית ומבולגנת של בריטניה מן האיחוד האירופי הפכה שוב לאפשרות סבירה מכיוון שתומכיו המורעלים של הברקזיט מתמודדים כעת על תפקידה של ראשת הממשלה שהתפטרה, תרזה מיי. פרידה כזו, שבמסגרתה תפרוש בריטניה מהאיחוד ללא גיבוש קשרים משפטיים עמו, עלולה ליצור מכשולים חדשים לאמנים בריטים שרוצים להופיע באיחוד האירופי.

חוסר הוודאות יוצר בלבול בקביעת מועדים להופעות שהכרטיסים אליהן נמכרים בדרך כלל חודשים מראש, וזאת מכיוון שהמארגנים אינם יודעים אילו אמנים בריטים יוכלו להגיע.

מוזיקאים שעורכים סבבי הופעות כבר נתקלים בבעיות, וחוששים שהן רק יחריפו אם בריטניה תצא מהאיחוד האירופי ללא הסכם ב-31 באוקטובר, הדדליין האחרון שנקבע לבריטניה לאשר הסכם יציאה שגובש במו"מ. ללא אישור הפרלמנט, תיאלץ בריטניה לבקש ארכה נוספת לגיבוש הסכם, או לצאת מהאיחוד האירופי לאלתר.

צלילי המוזיקה
 צלילי המוזיקה

ירידה בהזמנות

נגנית הקתרוס לינדה סייס נהגה להופיע פעם-פעמיים בשבוע באיחוד האירופי יחד עם שני הרכבים שפועלים מבריטניה. כעת - כמעט שלוש שנים לאחר שאזרחי בריטניה הצביעו במשאל עם בעד יציאה מהאיחוד - יש לה רק שלוש הופעות מתוכננות כאלה לכל שנת 2019.

"יש ירידה משמעותית במספר התאריכים שמציעים ללהקות בריטיות באירופה", דיווחה סייס.

והיא לא היחידה. קרוב לשני שלישים מהמשתתפים בסקר שערכה התאחדות המוזיקאים של בריטניה בחודש שעבר דיווחו שהם מתקשים להבטיח לעצמם הופעות באירופה בעקבות משאל הברקזיט ב-2016, וכי מארגני ההופעות טוענים שחוסר הוודאות סביב הברקזיט הוא הסיבה. אחד מכל עשרה אמנים דיווח על ביטול הופעות.

יציאה מהאיחוד האירופי ללא הסכם מסודר תותיר את בריטניה מחוץ לשוק היחיד של הגוש, וגם מחוץ למערכת הרגולציה המשותפת ואיחוד המכסים של הגוש, שקיומו מבטל מכסים ובדיקות גבול של מוצרים שנעים בתוך גבולות האיחוד האירופי. פירושו של דבר הוא שבריטניה לא תהיה כפופה לתקנות האיחוד האירופי שמתירות תנועה חופשית של אזרחי האיחוד בין המדינות החברות בו.

נטישת התקנות האלה היא מטרתם של תומכי הברקזיט. לטענתם, בריטניה תהיה חופשית לקבוע תקנות משל עצמה, ולחתום על הסכמי סחר עם מדינות אחרות. ביטול התנועה החופשית של אזרחי האיחוד בין מדינות יאפשר לממשלת בריטניה שליטה רבה יותר על ההגירה.

שיבושים חמורים

אך קרוב לוודאי שעזיבת האיחוד האירופי בן לילה תחולל שיבושים חמורים, על פי ניתוחים כלכליים רבים. עזיבה כזאת תפקוק את הנמלים ותמנע מספקיות שירותים לעבוד עם לקוחותיהן באיחוד האירופי. אזרחים בריטים יאבדו את הזכות האוטומטית לעבוד באיחוד.

המועמדים העיקריים לראשות הממשלה הם בוריס ג'ונסון - המועמד המוביל - ודומיניק ראב, לשעבר השר הממונה על יציאת בריטניה מהאיחוד. שניהם מצהירים כי למרות התרחישים האלה, הם ישקלו יציאה לא-מסודרת מהאיחוד אם האיחוד יסרב לשנות את הסכם היציאה שהוסכם עם תרזה מיי, מכיוון - כך טוענים השניים - שבמסגרתו קשריה של בריטניה עם האיחוד עדיין יהיו הדוקים מדי.

יציאה ללא הסכם תיצור תמהיל ייחודי של בעיות למוזיקאים המקצועיים בבריטניה, שחשים כי מתעלמים מהם בדיון הציבורי הסוער על סוגיית הברקזיט. חששותיהם מתייחסים לתחומים רבים - החל בוויזות וביטוח בריאות, וכלה בהעברת ציוד וכלי נגינה דרך המכס. חלק מכלי הנגינה עשויים מחומרים שיהיו כפופים למגבלות יבוא מחמירות אם בריטניה תפרוש מהאיחוד ללא הסכם.

ג'יי ווילגוז, עמוד התווך על להקת הרוק הבריטית Public Service Broadcasting, אמר שהוא חושש כי במקרה של ברקזיט ללא הסכם יתייקר השינוע של חברי הלהקה, כלי הנגינה והציוד באופן שלא ניתן יהיה לעמוד בעלויות. מכיוון שווילגוז כבר הופיע בשווייץ, שאינה חברה באיחוד האירופי, הוא מכיר את ההשקעה הנוספת במונחי זמן וכסף של המתנה במשך שעות ארוכות במעברי גבול.

הזמרת דיליס יוואגבו, שמופיעה תחת השם Eckoes, אמרה כי בהופעה שערכה לאחרונה בבוקרשט שבר נגן המקלדת שלה את ידו, אך עלות הטיפול בו מומנה בידי שירות הבריאות הלאומי של בריטניה מתוקף תקנות החזר ההוצאות של האיחוד האירופי. במקרה של ברקזיט ללא הסכם, כבר לא יהיה החזר הוצאות כזה.

גם אזרחי מדינות האיחוד האירופי ששוהים בבריטניה צפויים להיפגע מהגידול בחסמים הביורוקרטיים. החצוצרן והמלחין אלסנדרו אוטביאנו, שמחזיק באזרחות איטלקית ואוסטרלית, עובד בדרך כלל בבירות אירופיות ועורך הופעות בלונדון כשאינו עסוק בסבב פסטיבלי הקיץ.

"יש פחות שיתוף פעולה", אמר אוטביאנו. הוא הוסיף כי ישקול לעבור לאיטליה אם המצב יידרדר עוד יותר.

אחד מדוברי משרד התרבות של בריטניה אמר שהממשלה מבינה את נסיבותיהם של המוזיקאים, וכי הממשלה ממשיכה להעדיף הסכם יציאה מסודר.

נגנית קרן היער אניק סקוט - שלוח הזמנים שלה יכול לכלול ביצוע יצירות של היידן עם אנסמבל בפריז ביום מסוים, וביצוע יצירות של מנדלסון בוורשה למחרת - כבר התנסתה השנה באופן אישי בהשלכות הברקזיט.

היא הופיעה בפולין בסוף מארס - המועד המקורי שנקבע ליציאת בריטניה מהאיחוד האירופי, שנדחה בגלל המבוי הסתום בפרלמנט הבריטי. מעסיקה הפולני נתן לה מכתב שפירט את נסיבות שהייתה בפולין, ושאותו היא הייתה אמורה להציג בפני רשויות ההגירה הפולנית במידה שברקזיט לא-מסודר יעורר בעיות לגבי מעמדה מול רשויות אלה.

"אנחנו מבחינים שהמעסיקים מתחילים להיות עצבניים", אמרה סקוט.
הקריירה של זמרת האופרה הבריטית אנה פטלונג לקחה אותה לגרמניה, איטליה ופריז, שבה היא הופיע בבניין האופרה גרנייה. חיי הנדודים שלה מחזקים את קשרי התרבות בין בריטניה לאיחוד האירופי, והיא חוששת שהברקזיט יחליש את הקשרים האלה.
"התרבות הבריטית לא תהיה משהו בלי אירופה", טוענת סקוט.