טראמפ מפתיע: החבלה במכליות במפרץ – “ דבר שולי ביותר"

ההתבטאות מנוגדת למאמצים של משרדי החוץ וההגנה לספק הוכחות שמבצעי הפיגועים היו איראניים • אך בראיון למגזין "טיים" אומר טראמפ כי הוא יהיה מוכן לנקוט פעולה צבאית נגד איראן כדי למנוע ממנה השגת נשק גרעיני

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

דונלד טראמפ הפתיע אתמול (ג') את ממשלו - ואת העולם כולו - בהכרזה שהחבלות בשתי אוניות מכל יפניות במפרץ עומאן ב-13 ביוני היו אירוע "שולי ביותר". טראמפ אמר זאת בעיצומם של מאמצי ממשלו לספק הוכחות שמבצעי הפיגועים היו איראנים, ופחות מיום לאחר שהפנטגון הודיע על שיגור 1,000 חיילים אמריקאים נוספים לאזור המפרץ הפרסי בעקבות החבלה במכליות.

בראיון למגזין "טיים" אמר טראמפ כי ההתקפות על המכליות והתקפות אחרות שממשלו מייחס לאיראנים הן בעלות אופי מוגבל. "עד עתה (ההתקפות האלה) היו שוליות ביותר", אמר הנשיא.

טראמפ הצהיר, עם זאת: "אני בהחלט אלך (על פעולה צבאית נגד איראן) במאמץ למנוע השגת נשק גרעיני. לגבי (התגובה על) פעולות אחרות - אני אשאיר זאת תחת סימן שאלה".

במילים אחרות: טראמפ הודיע כי הוא יהיה מוכן להפעיל צבא כדי לסכל הצטיידות טהראן בנשק גרעיני, אך הותיר ספק האם הוא ינקוט פעולה צבאית לפתיחת נתיבי-ים בינלאומיים לשינוע משלוחי נפט.

בראיון אמר טראמפ כי מפרץ עומאן פחות משמעותי עתה לארה"ב מכפי שהוא היה בעבר, אם כי יפן וסין עדיין נשענות על המפרץ כנתיב לאספקת חלק גדול מצריכת הנפט שלהן. "מדינות אחרות מעבירות כמויות עצומות של נפט דרך המפרץ; הכמויות שאנו מעבירים קטנות מאוד", הוא אמר. "רשמנו התקדמות אדירה בתחום האנרגיה בשנתיים וחצי שחלפו. כאשר יונחו צינורות הנפט (כנראה מקנדה) נהיה יצואני אנרגיה. ובכן, אנו לא במצב שבו היינו במזה"ת בעבר... היו אנשים שאמרו שנמצאנו שם בגלל הנפט".

האם אתה שוקל פעולה צבאית נגד איראן? - נשאל טראמפ. "לא הייתי אומר זאת; בהחלט לא הייתי אומר זאת", הוא ענה.

הנשיא ציין כי הוא מסכים עם הערכתה של קהיליית המודיעין האמריקאית שאיראן אחראית להתקפות על אוניות המכל במפרץ עומאן: "אני לא מאמין שהרבה אנשים מטילים ספק בכך". אבל טראמפ המעיט בחומרת התוקפנות האיראנית וטען שטהראן אימצה עמדה פחות עוינת כלפי ארה"ב מאז שהוא נכנס לבית הלבן ב-2016.

"אם תבחן את הרטוריקה של האיראנים עכשיו בהשוואה לזו שהם השמיעו בתקופה סביב החתימה על ההסכם הגרעיני (2015), תראה שאז הם צרחו 'מוות לאמריקה', 'מוות לאמריקה', 'אנו נשמיד את אמריקה', 'אנו נחסל את אמריקה'. עכשיו אני לא שומע זאת יותר מדי, ואני לא מצפה לשמוע".

למען האמת, טראמפ מעולם לא הסתיר את סלידתו מהסתבכות צבאית של ארה"ב במדינות זרות, אך יועציו הבכירים למדיניות חוץ - שר-החוץ מייקל פומפיאו והיועץ לביטחון לאומי, ג'ון בולטון - מצטיירים כניצים הרבה יותר גדולים בהשוואה לבוס שלהם.

"הנשיא יבחן כל דבר שאנו צריכים לעשות... ומה הוא אמר? אנו לא רוצים שאיראן תשיג נשק גרעיני", אמר בתחילת השבוע פומפיאו.

אבל נראה שאיראן מצליחה לקלוט שהניציות של יועצי טראמפ אינה מצליחה לחדור ללשכה הסגלגלה. סגן יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב, גנרל פול סלווה, אמר אתמול לכתבים בפנטגון כי יש ראיות ש"האיראנים מאמינים שאנו לא נגיב אם נותקף".

"זו הסיבה לכך שאנו מבהירים היטב במסרים שלנו שאם האיראנים יתעמתו ישירות עם כוחות אמריקאים, או שינסו לפגוע באזרחים אמריקאים או באינטרסים אמריקאים באזור, אנו נגיב", אמר הגנרל. "אך למען ההגינות צריך לציין שבמהלך ההיסטוריה שלנו במזה"ת היו מקרים שבהם איימנו להגיב אך לא עשינו זאת. אבל האיראנים יעשו טעות גדלה אם יבחרו להאמין שננהג כך גם בעתיד".