איראן: יירטנו מל"ט ריגול אמריקאי שחדר לשטחנו האווירי

סוכנות הידיעות אירנ"א דיווחה כי כלי הטיס מדגם RQ-4 Global Hawk הופל במחוז הורמוזגאן שבדרום המדינה • גורם אמריקני אמר כי המל"ט הופל על ידי טיל קרקע-אוויר בזמן שהיה במרחב האווירי הבינלאומי במצרי הורמוז • התקרית מגיעה על רקע המתיחות הצבאית באזור

מל"ט אמריקאי מסוג גלובל הוק / צילום: רויטרס
מל"ט אמריקאי מסוג גלובל הוק / צילום: רויטרס

איראן הודיעה הבוקר (ה') כי היא יירטה מל"ט אמריקאי. על פי סוכנות הידיעות האיראנית אירנ"א, המל"ט יורט לאחר שנכנס לשטחה האווירי במחוז הורמוזגאן שבדרום המדינה. הדיווח זיהה את כלי הטיס כמל"ט ריגול מסוג "גלובל הוק" (RQ-4 Global Hawk). גורם אמריקאי אמר כי המל"ט הופל על ידי טיל קרקע-אוויר בזמן שהיה במרחב האווירי הבינלאומי במצרי הורמוז, אך טרם נמסר אישור רשמי לכך מהצבא.

דובר הפיקוד המרכזי של צבא ארצות-הברית, קפטן ביל אורבן, לא התייחס לטענה שכלי הטיס הופל, אך אמר לסוכנות הידיעות אי-פי: "לא היה מל"ט מעל הטריטוריה האיראנית". בימים האחרונים אישר צבא ארצות-הברית ניסיון של איראן להפיל מל"ט אמריקאי בשבוע שעבר, כמו גם הפלה מוצלחת של מל"ט ב-6 ביוני על ידי המורדים החות'ים בתימן, הנתמכים על ידי איראן.

לפי יצרנית כלי הטיס, Northrop Grumman , המל"ט יכול לטוס בגובה רב למשך יותר מ-30 שעות ולאסוף כמעט בזמן אמת תמונות באיכות גבוהה מאזורים גדולים ביבשה בכל סוגי מזג האוויר.

ארצות-הברית שבה והבהירה בימים האחרונים כי היא איננה מעוניינת במלחמה עם איראן, אך האשימה את איראן בתקיפת מכליות הנפט במפרץ הפרסי. על רקע המתיחות, מחלקת המדינה האמריקאית הודיעה הלילה כי שליחה של ארצות-הברית לענייני איראן, בריאן הוק, יטוס למזרח התיכון לסבב פגישות עם נציגים מערב הסעודית, איחוד האמירויות, עומאן, כווית ובחריין כדי לדון ב"אגרסיביות האזורית של איראן". בשבוע הבא הוא ייסע לפגישות באירופה כדי לדון בנושאים הקשורים למשטר האיראני.

ביום שלישי השבוע הודיע שר ההגנה היוצא, פטריק שנהאן, כי אלף חיילים נוספים יישלחו למזרח התיכון. התגבור מתווסף להודעה שפורסמה בחודש שעבר על שליחת עוד 1,500 לוחמים לאזור. לדבריו, ההחלטה לשלוח כוח תגבור התקבלה ל"מטרות הגנה", לאור החשש הגובר מצד איראן. הם יצטרפו לעוד אלף חיילים שעל פריסתם הוחלט לאחר המתקפה הראשונה נגד המכליות במפרץ, בחודש שעבר.

גורם ביטחוני בארצות-הברית, אמר כי הפריסה החדשה תכלול יכולות מודיעין אווירי, מעקב וסיור המסייעים באיתור איומים מודיעיניים. כמו כן, במסגרת הפריסה יתוגבר גם כוח האדם שיסייע בהגנת הכוחות האמריקאיים שכבר נמצאים באזור. "המתקפות האיראניות האחרונות מעניקות תוקף למודיעין האמין שקיבלנו על אודות התנהגות עוינת מצד כוחות איראניים וקבוצות מטעמם שמאיימים על הצוותים והאינטרסים האמריקאיים באזור", אמר שנהאן.

אל המתיחות הצבאית נוספת גם זו הדיפלומטית, עם המשך צמצום המחויבות של איראן להסכם הגרעין בעקבות הפרישה של ארצות-הברית ממנו לפני שנה. טהראן האיצה את העשרת האורניום ואמרה כי תחצה את הכמות שהותרה לה לשמור במסגרת ההסכם שנחתם ב-2015. ארצות-הברית, וגם יתר המעצמות החתומות על ההסכם, הפצירו בטהראן להימנע מכך.