איגוד המפיקים מאיים לבטל את ההסכם עם ארגון אק"ט

איגוד המפיקים מאשים את ארגון העובדים, שמייצג את עובדי המחלקות הטכניות והאומנותיות בתעשיית ההפקות, בתיאום מחירים • איגוד המפיקים לאק"ט: הפסיקו תיאום מחירים או שנבטל את ההסכם איתכם

תעשיית הטלוויזיה / צילום: Shutterstock
תעשיית הטלוויזיה / צילום: Shutterstock

חודשים ספורים לאחר שכמעט טרפד את צילומי האירוויזיון, עומד ארגון העובדים אק"ט בלב מהומה נוספת, הפעם אל מול איגוד המפיקים. ל"גלובס" נודע כי איגוד המפיקים מאשים את עובדי ארגון אק"ט בתיאום מחירים לא חוקי ומאיים לבטל את ההסכם איתם בתוך 90 יום אם פעילות זאת לא תיפסק.

אק"ט הוא איגוד מקצועי המייצג את עובדי המחלקות הטכניות והאומנותיות בתעשיית ההפקות לקולנוע וטלוויזיה. בינו לבין ארגון המפיקים קיים מאז 2008 הסכם המגדיר את תנאי העבודה והשכר של העובדים בתעשייה - לרבות מנגנון עדכון קבוע שאמור להתאים את שכר העובדים למציאות בשוק. עם השנים אימצו את ההסכם גם בעלות הרישיון בטלוויזיה.

באיגוד המפיקים טוענים שבניגוד לסיכומים ולמנגנון שנקבע הוציאו אנשי אק"ט באופן חד צדדי מחירון חדש המשקף עליית שכר לעובדים של כ-30%. המשבר החריף כשלמפיקים התברר כי העובדים משתפים פעולה בקביעת מחיר מינימום - מה שמקשה מבחינתם ניהול מו"מ שאיננו מלווה בתחושה של אקדח לרקה.

ל"גלובס" נודע כי לפני מספר ימים ספורים שלח יו"ר איגוד המפיקים מרק רוזנבאום מכתב למנכ"ל אק"ט איתמר אביטן שבו הוא מתריע בפניו על ביטול ההסכם בין הצדדים.

לטענתו פרסום טבלת שכר מינימום לעובדי מקצועות הינו הפרה יסודית של ההסכם. " למרות פניותיי הרבות אליך בעניים תיאום המחירים הפנים מחלקתי דבר לא נעשה בעניין והתיאום הלא חוקי ממשיך להתרחב בין המחלקות הארגון", כותב רוזנבאום וטוען כי אביטן לא טרח לענות למכתבי תלונתו בעניין.

"הנך נדרש לבטל באופן מיידי את המחירון הנוגד את ההסכם ולהודיע על כך לכלל חברי אק"ט ואיגוד המפיקים". עוד דורש רוזנבאום כי אסיטן נדרש "לפעול באופן מידי להפסקת כלל פעילות תיאום המחירים" ולהודיע על הפעולות הננקטות בעניין ותוצאותיהן.

באק"ט כמובן רואים את הדברים אחרת: לטענתם משנת 2011, כאשר ההסתדרות הודיעה על יציגות בענף, והוקם ועד פעולה של העובדים בהסתדרות, יש ניסיון להגיע להסכם קיבוצי חדש מול איגוד המפיקים ללא הצלחה. "מנגנון העדכון השכר שקיים בהסכם אינו רלוונטי מזה זמן רב, מאחר ששכר השוק השתנה מאז בצורה דרמטית", אומר אביטן . "בין היתר בגלל שהתפתחות מדד המחירים לצרכן מאז חתימת ההסכם לא תואמת את ההתפתחויות בשוק הקולנוע והטלוויזיה והגידול בפעילות הענף. חוסר הלימה זה הוביל לכך שכבר זמן רב חלקים ניכרים מטבלת 2008 התנוונו ואינם רלוונטיים עוד".

לטענתו לאחר 8 שנים שבהן "איגוד המפיקים גורר רגליים", הוצע למעסיקים לעשות "צילום מצב" ולהגיע להסכמה על טבלת שכר מינימום חדשה, אך איגוד המפיקים סירב לכך. "לאור זאת אישרה ההסתדרות לוועד הפעולה לפרסם בקרב חברי ההסתדרות בענף טבלת שכר המשקפת את השכר הריאלי בענף לשנת 2019 וזאת מתוך מטרה למנוע ניצול ופגיעה בזכויות העובדים בתעשייה"

את הטענה על תיאום מחירים בין העובדים הוא מגדיר כתמוהה: "זוהי טענה שנועדה לפגוע בזכות ההתאגדות של עובדים, והיא לקוחה מעולמות אחרים ובלתי רלוונטיים. לעובדים בישראל מותר להתאגד ולפעול במשותף למען תנאי העבודה שלהם, שיפור שכרם והתנאים הסוציאליים".