יצרנית שימורי החמוצים קבוצת יבנה בדרך לרכוש את המתחרה בני דרום

קבוצת שימורי החמוצים יבנה במו"מ מתקדם לרכישת יצרנית החמוצים המתחרה בני דרום • היקף המכירות השנתי של שימורי יבנה מסתכם בכ-92 מיליון שקל בשנה במונחי מכירות קמעונאיות • במידה ותושלם העסקה, היא צפויה להוסיף לעצמה מכירות בהיקף של 28 מיליון שקל

מדף חמוצים ישראלים / צילום: שני מוזס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מדף חמוצים ישראלים / צילום: שני מוזס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

קבוצת יבנה, יצרנית החמוצים השנייה בגודלה בישראל בדרך לרכוש את יצרנית החמוצים המתחרה בני דרום, כך נודע ל"גלובס". קבוצת יבנה מנהלת מו"מ מתקדם לקנות את הפעילות והמותג מבני דרום שהינה השחקנית השלישית בגודלה מבחינת מכירות כמותיות, והרביעית בגודלה במונחי מחזור מכירות לשוק הקמעונאי. עם זאת, עד כה לא הוגשה לרשות התחרות (לשעבר הגבלים) בקשה למיזוג של השתיים. היקף העסקה אינו ידוע.

כיום מובילת שוק החמוצים היא בית השיטה שבבעלות קבוצת אסם-נסטלה שאוחזת בכ-35% מהמכירות הכספיות שהסתכמו ב-134 מיליון שקל בשנה, זאת לפי נתוני סטורנקסט, פעילות שעבורה מחפשת הקבוצה רוכש. קבוצת יבנה, הרוכשת, היא השחקנית השנייה בגודלה בשוק במונחי מחזור מכירות שהסתכמו ב-92 מיליון שקל ב-2018, המהווים 24% מהמכירות בקטגוריה. בנוסף, היא גם מייצרת מותג פרטי.

בני דרום, החברה הנרכשת, אוחזת בנתח שוק כספי של 7.5%, מה שהופך אותה לשחקנית הרביעית בגודלה במונחי מכירות כספיות, אך השלישית בגודלה בהיקפים כמותיים עם נתח שוק של כ-10% מהמכירות הכמותיות. מכירותיה הכספיות בשוק הקמעונאי ב-2018 הסתכמו בכ-28 מיליון שקל.

ומדוע זה חשוב? כיוון שכך או כך מדובר בשתיים מתוך ארבע השחקניות הגדולות בקטגוריית החמוצים, מה שעשויות להיות לו השלכות מבחינת הרשות לתחרות. המותג הפרטי מהווה כ-8% מהמכירות הכספיות בקטגוריה, ובנוסף פועלות בקטגוריה גם שחקניות קטנות יותר בתחום דוגמת שימורי מוטולה, וילי פוד, פרי ניר, ויסוצקי ואחרות.

קבוצת יבנה מוצרי מזון הינו מפעל קיבוצי שהוקם לפני למעלה מ-60 שנה בקבוצת יבנה, הקיבוץ הדתי הוותיק השוכן במרכז הארץ. החמוצים של קבוצת יבנה נמכרים בשוק הישראלי כשלושה עשורים, אך המפעל עצמו קיים מאז ייצר שימורי בשר לצבא הבריטי ב-1938.

קבוצת יבנה משווקת בין היתר מלפפונים חמוצים, זיתים, טונה, ירקות מוחמצים כמו חצילים ופלפלים, טונה, ושמן זית אותו היא מוכרת גם באתר שלה במכירה ישירה לצרכן. כמו כן מפעילה החברה גם חנות המפעל בה מתבצעת מכירה קמעונאית ישירות לצרכן.

מפעל כד-בני דרום הוקם בשנת 1973 במושב השיתופי הדתי בני דרום. המפעל מייצר בעיקר זיתים, מלפפונים חמוצים, ירקות מוחמצים כגון פלפל וחצילים, ממרחים, ירקות אנטיפסטי ושמן זית. כמפעל השייך למושב שיתופי דתי מחזיק המפעל ברוב מוצריו בכשרות בד"צ העדה החרדית. המפעל משווק את תוצרתו בישראל וכן מייצא את תוצרתו לארצות הברית, לקנדה, לאוסטרליה ולאירופה.

במהלך 2017 מחירי המלפפונים החמוצים רשמו עליית מחיר, וזאת על רקע טענות כי חוסרים במלפפונים קטנים המתאימים לכבישה ולאריזה בשימורים לשוק הקמעונאי. יחד עם זאת נציין כי בחודש מאי נרשמה דווקא שחיקה במחירם של המלפפונים, ככל הנראה על רקע מבצעי יום העצמאות ול"ג בעומר. כדי להתמודד עם ההתייקרויות והחוסרים, משרד הכלכלה החל ב-2017 לאפשר מכסה ליבוא מלפפונים להחמצה בפטור ממכס בהיקף של 4,000 טון. צריכת המלפפונים החמוצים בישראל מסתכמת ביותר בלמעלה מעשרים אלף טון לשנה.