השעון לוחץ ומשפחת שנידמן פנתה לביהמ"ש על מנת לקדם את מחיקת ביטוח ישיר מהבורסה

מדובר בפניה צפויה ומתבקשת, לאחר שהדירקטוריון כבר אישר את ההליך • צור שמיר מבקשת מביהמ"ש אישור לזימון אסיפה כללית לאישור רכישת מניות יתר בעלי המניות, להוציא אלה של לאומי פרטנרס, ב-41 שקל למניה - 433 מיליון שקל בסך הכל

דורון שנידמן / צילום: תמר מצפי
דורון שנידמן / צילום: תמר מצפי

לאחר מספר נסיונות כושלים למחוק את ביטוח ישיר  מהמסחר בבורסה, משפחת שנידמן מקדמת את המהלך החריג למחיקת המניה מהמסחר בסיוע ביהמ"ש המחוזי בתל אביב - המחלקה הכלכלית. חברת צור שמיר, שבשליטת המשפחה ושבאמצעותה היא שולטת בביטוח ישיר, הגישה היום לביהמ"ש המחוזי בתל אביב בקשה ל"מתן הוראות על זימון אסיפת בעלי מניות לאישור הסדר בין החברה לבין בעלי מניותיה", שעל סדר יומה יהיה "אישור הסדר שמטרתו עמידה בהוראות חוק הריכוזיות ושעניינו רכישת מלוא המניות בחברה על ידי המבקשת". מדובר במהלך מתבקש להשלמת ההליך אותו החלה החברה לבצע, ושכבר אושר בדירקטוריון ביטוח ישיר, שקבע כי מדובר ב"הצעה הוגנת". 

על פי בקשת צור שמיר, במסגרת זו יירכשו כל מניות ביטוח ישיר שאינן בבעלותה, למעט המניות המוחזקות על ידי לאומי פרטנרס (7.3%). במקביל מבקשת החברה מביהמ"ש כי יקבע כי "אין צורך בכינוס אסיפת נושים של החברה בכל הקשור לאישורו וביצועו של ההסדר".

על פי המהלך שמובילה צור שמיר (שמחזיקה בכ-72.9% ממניות ביטוח ישיר), שנסמך על הערכות שווי, המחיקה תתבצע לפי מחיר מניה של 41 שקל, בעוד שמחיר החברה בבורסה עומד עתה על כ-38.9 שקל שמשקפים לה שווי של כ-2.1 מיליארד שקל. כלומר, שווי החברה למחיקה אליבא ביטוח ישיר ומעריכי השווי שלה גבוה בכ-5% ממחירה הנוכחי. מדובר על רכישה של כמעט 20% ממניות החברה, דבר שמשקף לרכישה שתיכפה על ידי ביהמ"ש היקף כספי של כ-433 מיליון שקל.

משפחת שנידמן חייבת למחוק קומה אחת מפירמידת החברות הציבוריות שבשליטתה, וזאת בשל הוראות חוק הריכוזיות. עליה לעשות זאת עד דצמבר השנה. כיום לקבוצה המשפחתית שלוש קומות ציבוריות: צור שמיר ששולטת בביטוח ישיר, שבתורה מחזיקה בשליטה בשתי חברות ציבוריות - חברת הנדל"ן אדגר וחברת איי.די.איי ביטוח (שהיא שמוכרת לציבור הרחב כ"ביטוח ישיר"). בנוסף, ביטוח ישיר שולטת בחברת המימון החוץ בנקאי מימון ישיר.

קבוצת צור מסבירה את הצורך בצעד החריג שהיא מובילה עתה בכך שחוק הריכוזיות קובע כי "הסנקציה בצד הפרת הוראות פרק ג' לחוק הריכוזיות במבנה החזקות פירמידלי בן 3 שכבות הינה אובדן שליטה בשכבה השלישית באופן שבו המניות של בעלת השליטה בחברת השכבה השלישית תופקדנה אצל נאמן מטעם בית-המשפט, אשר יוקנו לו אמצעי השליטה בחברת השכבה השלישית עד למכירתן על-ידיו". על כן, לקבוצה של משפחת שנידמן אין "אלא לפעול למען פתרון אשר יביא לעמידתה בהוראות חוק הריכוזיות".

את הערכת השווי עליה נסמכת קבוצת החברות שבשליטת משפחת שנידמן ביצעה עבורה פירמת רואי החשבון PWC.