היועמ"ש מאמץ את המלצות קמיניץ על ריבית ההיוון: קורא לביהמ"ש העליון להחילן מיידית

בעמדה משלימה שהוגשה לביהמ"ש העליון ושבמסגרתה הוא "מצטרף להמלצה" שהתקבלה ברוב קולות בוועדת קמיניץ, קוראת פרקליטות המדינה לממשלה לקדם חקיקה בנושא • ואולם, בשל הבחירות והצפי שתיקוני החקיקה לא ייעשו מהר, קוראת המדינה לביהמ"ש להעמיד את ריבית ההיוון על 3% כבר עתה

ארז קמיניץ, ועידת ישראל לנדלן / צילום: איל יצהר
ארז קמיניץ, ועידת ישראל לנדלן / צילום: איל יצהר

לאחר שוועדת קמיניץ החליטה שריבית ההיוון שחברות הביטוח יחשבו לפיה את הפיצויים שהן משלמות לנפגעי גוף שעליהן לפצות תעמוד על שיעור של 3% ולא של 2% כפי שקבע ביטוח לאומי, היועמ"ש הגיש לביהמ"ש העליון עמדה משלימה שבמסגרתה הוא "מצטרף להמלצה" שהתקבלה ברוב קולות בוועדת קמיניץ, וקורא לממשלה לקדם חקיקה בנושא.

כמו כן, היועמ"ש מפרט כי הוא תומך באימוץ מנגנון ההיוון האחיד, תוך האחדת ריבית ההיוון בנזיקין, ריבית השיבוב וריבית הניכוי, על רמה של 3%. אך לא רק זאת - הוא קורא שלא להמתין לחקיקה חדשה בנושא אלא לקבוע את שיעור הריבית האמור בהקדם.

זאת משום ש"היועץ המשפטי מודע לקושי שנוצר כתוצאה מהפער בין הריבית בשיעור 2% הקבועה בתקנות ביטוח לאומי (...) לבין ריבית ההיוון בפיצוי הנזיקי שתעמוד לפי עמדה זו על 3%", כפי נכתב בעמדה המשלימה, כאשר עוד מצוין בה כי בתחשב שעד הבחירות שנקבעו ב-17 בספטמבר מתפקדת ממשלת מעבר ושלכן נראה כי "באופן ריאלי הסיכוי להשלים מהלכים חקיקתיים לפני ה-1 בינואר 2020 קטן מאוד".

על כן, קוראת העמדה המשלימה, "יבקש היועמ"ש מביהמ"ש כי ככל שלא ניתן להשהות את מתן פסק הדין עד להשלמת המהלכים החקיקתיים הנדרשים, יעמיד ביהמ"ש את ריבית ההיוון בפיצוי הנזיקי על 3%".

העלאת שיעור ריבית ההיוון ב-1% מ-2% ל-3% משמעותית עבור חברות הביטוח, מאחר שהיא תניב להן שחררו עתודות בהיקפים של מאות רבות של מיליוני שקלים. נסביר כי ככל שריבית ההיוון נמוכה יותר הסכום החד הפעמי שעל החברות לשלם לנפגע גדל. ולהיפך - אם ריבית ההיוון גבוהה יותר אז התשלום לנפגע נמוך יותר.

למעשה, מסקנות ועדת קמיניץ שעתה היועמ"ש סומך ידיו עליהן, משיגות לאחור את המלצות ועדת וינוגרד שהביאו להפחתה בריבית ההיוון שלפיה פועלות חברות הביטוח בביטוחי החבויות בהתאם לקיים בביטוח לאומי - והובילו אותן להגדלת עתודות ולהפסדים. אגב, בעקבות פרסום דוח קמיניץ הסופי עלו אתמול מניות חברות הביטוח הגדולות בשיעורים ניכרים.

את העמדה המשלימה הגיש משרד היועמ"ש לקראת דיון בהליך שמתנהל בעניין ריבית ההיוון. על העמדה המשלימה שהוגשה לביהמ"ש העליון חתומה עו"ד שרון מן אורין, ממונה במחלקה האזרחית בפרקליטות המדינה.

כבר בינואר השנה נודע כי ועדת קמיניץ, שבראשות המשנה ליועמ"ש (אזרחי) ארז קמיניץ, תקבע כי ריבית ההיוון כאמור תעמוד על 3% ולא 2%, כפי שקבעה בדוח הביניים להערות הציבור וגם בדוח הסופי מהשבוע.

ועדת קמיניץ, או בשמה המלא "הוועדה לבחינת ריבית ההיוון של הפיצויים בשל נזק לגוף בנזיקין", מחזירה לאחור את מנגנון החישוב של פיצויי הנזיקין לנפגעים בביטוחי החבויות, בעיקר בביטוחי הרכב חובה, תוך שנקבע כי אין לקבוע שינוי אופן תשלום הפיצויים לציבור בישראל. בעקבות זאת צפויות חברות הביטוח ליהנות מרווחים של מאות רבות של מיליוני שקלים, בגין הפרשות שביצעו בשנים האחרונות.