סמוטריץ' נכנס רשמית לתפקיד שר התחבורה; "זו שליחות ציונית"

בטקס חילופי השרים שנערך היום אמר בצלאל סמוטריץ': "מי שרוצה להביא יהודים ליהודה ולשומרון, חייב להקים כבישים ורכבות" • שר התחבורה היוצא, ישראל כ"ץ: "בקרוב נרגיש את ההשפעה המשמעותית של הנמלים ושל השמיים הפתוחים" • בירך את מחליפו ואמר: "התקרה שלי זו הרצפה שלך. אין לי ספק בהצלחה שלך"

בצלאל סמוטריץ' וישראל כ"ץ בטקס חילופי השרים / צילום: רפי קוץ, גלובס
בצלאל סמוטריץ' וישראל כ"ץ בטקס חילופי השרים / צילום: רפי קוץ, גלובס

בטקס חילופי שרים בירושלים נכנס היום (א') לתפקידו שר התחבורה החדש, בצלאל סמוטריץ' מאיחוד מפלגות הימין. סמוטריץ' מחליף בתפקידו את ישראל כ"ץ, שאחרי יותר מעשור בתפקיד הפך לשר התחבורה עם הכהונה הארוכה בתולדות ישראל. המינוי אושר טלפונית בידי שרי הממשלה.

השר החדש, סמוטריץ' אמר בטקס: "אני נכנס במידה לא מבוטלת של חשש לנעליים הגדולות של ישראל כ"ץ - אני בסך-הכול 39 בנעליים, אז יש פער. קשה למצוא אח ורע לשר, שבניגוד לאינטרס הפוליטי, מתאהב בתפקיד ונשאר בו. תודה על האצילות, אין לי מילה אחרת, בכניסה.

"מי שרוצה להביא יהודים לנגב ולגליל וליהודה ולשומרון, חייב להקים כבישים ורכבות. שם יקומו יישובים. תחבורה אמינה משפרת את רמת החיים, את התעסוקה ואת התל"ג של ישראל. אין השקעה משתלמת יותר מהשקעה בתשתית. השר כ"ץ פרץ דרך, ואני בעזרת השם אמשיך. זו שליחות ציונית, זו שליחות אזרחית, זו שליחות של הצלת חיים. גם היום הקטל בכבישים לא נסבל. כל הדברים הגדולים האלה לא יכולים לקרות בלי הצוות הרציני של משרד התחבורה".

לדברי סמוטריץ', "יש יתרון עצום ברציפות שלטונית כפי שהיה במשרד התחבורה. זה חיסרון בשיטה הדמוקרטית שלנו היום, בה שרים מתחלפים מהר מדי. במקביל, יש גם יתרון לריענון. זה רע אם הריענון הוא כל שנה, אבל אחרי 10 שנים זה טוב. מן הסתם, רוב ההחלטות לא יתקבלו בממשלת מעבר. אני מזמין את כולם לאתגר ולבחון מחדש הנחות יסוד. אנחנו הולכים לקראת עשור של טכנולוגיה ושל תחבורה חכמה, כך שכל מילוני תושביה יברכו את ארץ ישראל הטובה והיפה".

השר היוצא, ישראל כ"ץ, אמר בנאומו: "באתי לכאן, ואני רואה אירוע מאוד מרגש. פרק חיים שהפך למפעל חיים. אתה עשית חפיפה של שלושה ימים, אני - שלושה חודשים רק ישבתי ולמדתי, ישבתי עם הגופים וראיתי הרבה תוכניות מגירה. אכן יש תוצאות, יש עשייה, ויש המשכיות. אי-אפשר להחביא כבישים, ובקרוב גם נרגיש את ההשפעה המשמעותית של הנמלים, של השמיים הפתוחים. אני זוכר שאמרו לי שלא צריך אפילו נמל אחד, ואחרי שבדקתי ובחנתי, החלטתי להקים שניים".

בנוגע לסוגיית הליקויים באתרי הבנייה אמר כ"ץ כי "ישעיהו מדבר על הגויים שיסללו דרכים לעם ישראל, והיום יש פועלים זרים שעושים את העבודה. כל הרוג הוא עולם ומלואו. עם מה שהמשרד ממשיך ועושה - תשתיות אסטרטגיות, טיפול במוקדי סיכון, שיפור טכנולוגיה - נשתמש בזה להורדת מספר ההרוגים".

השר כ"ץ בירך את מחליפו בתפקיד ואמר לשמוטריץ': "התקרה שלי זו הרצפה שלך. אין לי ספק בהצלחה שלך. אין ספק בתבונה שלך, בכל זאת, למדת שמונה שנים בישיבה. אני למדתי רק ארבע שנים, ותראה. יש לך את הראייה, את התבונה ואת היכולת. אני בטוח שתצליח ותוביל, וערובה להצלחה היא הצוות המצוין". הוא הוסיף גם עצה לסמוטריץ': "אתן לך טיפ, תמיד תתייעץ עם היועצת המשפטית. אם אפשר, היא תיתן לך לרוץ".

לגבי עתידו כשר החוץ, אמר כ"ץ: "אחרי שעסקתי בחיבור הפנימי, עכשיו הגיע הזמן לחיבור החיצוני. תיק החוץ זקוק לשיקום. ראש הממשלה הוא מותג בינלאומי, אך הוא לא עשה זאת דרך משרד".

בדברי הברכה ציין יעקב גנות, יו"ר רשות שדות התעופה, כי "אין דרך חזרה מסגירת שדה דב", וסמוטריץ' ענה לו: "חכה, גנות, חכה".

סמוטריץ' נכנס לתפקידו בממשלת מעבר, בו יכולתו להשפיע על ביצוע פרויקטים ועל מדיניות התחבורה היא מוגבלת. בשיחה עם ראש הממשלה נתניהו סיכם השר הנכנס כי הסטטוס-קוו בנושא העבודות בשבת יישמר. סביר להניח שבחודשים הקרובים סמוטריץ' יהיה עסוק יותר בהתמודדות בבחירות, ואחר -ך, אם מינויו יהפוך לקבוע, הוא יוכל לעשות יותר כדי לקדם את התחבורה בישראל.