מכה לעוד יזם קריפטו ישראלי? צלזיוס חוסמת את המטבע הדיגיטלי שלה לשימוש בארה"ב

פלטפורמת הבלוקצ'יין להלוואות עמית לעמית, שגייסה 50 מיליון דולר ב-ICO בשנה שעברה, מגיבה ללחץ הרגולטורי וחוסמת את הפצת האסימון הדיגיטלי CEL למשתמשים אמריקאים • צלזיוס מציעה למחזיקי הביטקוין ריבית של 7% על הפקדת המטבעות אצלה • דניאל לאון, מייסד שותף בחברה: "הלקוח האמריקאי נותן בנו עכשיו יותר אמון, כי הוא רואה שאנחנו זהירים"

אלכס משינסקי, מייסד שותף ומנכ"ל צלזיוס / צילום: איל יצהר
אלכס משינסקי, מייסד שותף ומנכ"ל צלזיוס / צילום: איל יצהר

עוד סטארט-אפ קריפטו ישראלי נקלע לצרות על רקע פעילותו בארה"ב: ביום רביעי האחרון הודיעה חברת Celsius, המנוהלת על ידי צמד היזמים הישראלים אלכס משינסקי ודניאל לאון, השותפים בחברת ההשקעות Governing Dynamics, כי החליטה לחסום את הפצת המטבע הדיגיטלי שלה בפני משתמשים מארה"ב.

פלטפורמת הבלוקצ'יין של צלזיוס, הפועלת בתחום של הלוואות עמית לעמית (P2P), גייסה 50 מיליון דולר בהנפקה הראשונית (ICO) של האסימון הדיגיטלי שלה, שנקרא CEL, במארס 2018. בשבוע שעבר, כפי שדווח באתר האמריקאי The Block, שיגרה חברת צלזיוס הודעת מייל למשתמשיה בארה"ב, ובה הסבירה כי תשלומי הריבית שניתנו עד כה באמצעות אסימוני CEL, הופסקו באופן מיידי, וכי הצעד ננקט בעקבות הוראות הייעוץ המשפטי שקיבלה החברה.

עו"ד סטפן פאלי, מומחה לשוק הקריפטו ממשרד עורכי הדין אנדרסון קיל, התייחס לדיווח באתר The Block ואמר כי הייעוץ המשפטי שקיבלה צלזיוס, ככל הנראה, הזהיר את החברה כי הרגולציה בארה"ב עשויה לראות באסימון הדיגיטלי CEL נייר ערך, כאשר החברה משלמת באמצעותו ריבית למי שמחזיק בפלטפורמה שלה מטבעות דיגיטליים. מצד שני, לדבריו, בחברה ודאי מבינים כי הפסקת תשלומי הריבית עלולה לחשוף אותם לתביעות מצד לקוחות. "זה מה שעורכי דין קוראים לו 'ברירת הובסון' - כלומר, מצב שבו אתה מקולל אם תעשה את הצעד, ומקולל גם אם לא תעשה אותו", אמר פאלי.

40% ממשתמשי צלזיוס הם מארה"ב

המהלך של צלזיוס בא על רקע חוסר הוודאות הרגולטורית סביב מעמדם של מטבעות דיגיטליים שהונפקו למשקיעים בארה"ב ב-ICO בשנים האחרונות. בשבוע שעבר, כפי שפורסם ב"גלובס", סטארט-אפ הקריפטו הישראלי בנקור (Bancor), שגייס ב-ICO ביוני 2017 סכום של 153 מיליון דולר, החליט לחסום בפני משתמשים מארה"ב את זירת המסחר המבוזרת למטבעות דיגיטליים שהוא מפעיל, וזאת על רקע אי-ודאות רגולטורית, לדבריו.

האסימון הדיגיטלי CEL התחיל להיסחר החודש לראשונה בבורסת הקריפטו הקטנה Liquid, במחיר נמוך ביותר מ-70% מהמחיר שבו נמכר האסימון בהנפקתו במארס 2018. באתר The Block דווח כי על פי מקורות בשוק, האסימון של צלזיוס לא נרשם למסחר באף בורסת קריפטו גדולה, בגלל הספקות בשוק בנוגע למעמדו הרגולטורי. ואולם, דניאל לאון, מייסד שותף ומנהל התפעול הראשי של צלזיוס, לאון, הכחיש את הדיווח הזה.

"אסימוני CEL לא ניתנים לשימוש בארה"ב, נקודה. זאת עצירה מוחלטת", אמר לאון בתגובה לאתר האמריקאי. "אנחנו ממשיכים לפעול על פי החוק ועובדים עם צוות של עורכי דין מכובדים כדי להגיע לפתרון בעניין". לדבריו, 40% מהמשתמשים של צלזיוס הם מארה"ב, 30% מאירופה והשאר ממדינות אסיה. הוא ציין כי המשתמשים באירופה ובאסיה לא יושפעו מהצעד של צלזיוס בארה"ב.

"הסביבה הרגולטורית משתנה במהירות"

בשיחה טלפונית עם "גלובס" היום אמר לאון: "הצעד שעשינו הוא צעד זמני שאנחנו יזמנו, ומבחינתנו הוא היה הכרחי כדי להבטיח את העתיד של החברה שלנו לטווח הארוך. אני לא חושב שקיבלנו פה מכה, זה אפילו לא מכה קלה בכנף. לראיה, הודענו על ההחלטה שלנו ביום רביעי, ובארבעת הימים שחלפו מאז, כבר גדלו ההפקדות אצלנו בעוד 7.5 מיליון דולר - והכסף הזה מגיע מהאמריקאים. הלקוח האמריקאי נותן בנו עכשיו יותר אמון, כי הוא רואה שאנחנו זהירים".

לדברי לאון, "הפלטפורמה של צלזיוס מנהלת כיום 3 מיליארד דולר בהלוואות וקרוב ל-300 מיליון דולר בהפקדות של עשרות אלפי לקוחות מכל העולם. בתוך כ-10 חודשים שהפלטפורמה פעילה, מאז אוגוסט 2018, ההפקדות אצלנו גדלות בקצב של קרוב ל-1.5 מיליון דולר ביום. עבדנו בתיאום מול הרגולציה מהיום הראשון שלנו, אבל יש פה סביבה רגולטורית שמשתנה במהירות, ואנחנו צריכים להיות תמיד עם יד על הדופק. בשבוע וחצי האחרונים קיבלנו החלטה בעקבות הייעוץ של עורכי הדין שלנו לקחת צעד אחורה ולתת להם להגיע לפתרונות כדי שנוכל לאפשר את השימוש במטבע שלנו גם לאמריקאים".

לאון מוסיף כי "הכניסה של פרויקט ליברה, המטבע הדיגיטלי של פייסבוק, שינתה פתאום את כל החוקים. פתאום אנחנו שומעים על ועדות בקונגרס ועל שימוע שיהיה בסנאט האמריקאי, ומדברים על זה בכל העולם. המהלך הזה נותן עכשיו לגיטימציה לכל התחום של מטבעות דיגיטליים. כדי לעשות שינוי בתחום הזה צריך לעבוד תמיד עם הרגולציה, ואנחנו בצלזיוס עושים את זה מהיום הראשון שלנו".

הביטקוין בשיא של 15.5 חודשים

בראיון ל"גלובס" בינואר 2019, סיפר משינסקי, מייסד שותף ומנכ"ל צלזיוס, כי נכון לתחילת השנה היו לפלטפורמת הבלוקצ'יין של צלזיוס 14 אלף משתמשים רשומים וניתנו באמצעותה הלוואות בהיקף של יותר מ-500 מיליון דולר. "יש עשרות מיליוני מחזיקים של מטבעות דיגיטליים בעולם, ורובם מחזיקים אותם בארנקים דיגיטליים 'קרים', שאינם מחוברים לאינטרנט, או בבורסות קריפטו שבהן הם סוחרים, בלי להרוויח על ריבית על ההחזקות. בורסות הקריפטו לא מתחלקות עם המשתמשים ברווחים העצומים שהן עושות. לעומת זאת, צלזיוס פונה למחזיקי המטבעות ומציעה להם ריבית של 7% על הפקדת המטבעות אצלה", אמר ל"גלובס".

מייסד צלזיוס התייחס באותו ראיון גם לגיוס ההון של החברה: "למזלנו, סיימנו לגייס כסף לצלזיוס ב-ICO במארס 2018, כי חודש לאחר מכן כבר כמעט היה בלתי אפשרי לגייס כסף בשוק, כך שכנראה לא יקום בתקופה הקרובה עוד פרויקט דומה לשלנו. אם הפרויקט יצליח, אני מקווה שהוא יהיה מודל לפרויקטים אחרים בתחום הבלוקצ'יין. המודל הרחב של ה-ICO נכשל, ולכן צריך הצלחה שתראה שבכל זאת יצא מזה משהו".

בתוך כך, סוחרי המטבעות הדיגיטליים בעולם זכו לסוף שבוע חם במיוחד, לאחר שאתמול זינק מחיר הביטקוין מעל ל-11,140 דולר - שיא של 15.5 חודשים. ביום שישי בלילה דילג הביטקוין מעל לרף של 10,000 דולר לראשונה מאז 8 במארס 2018. היום בשעות הצהריים נע שער ה-BTC  סביב 10,700 דולר, לפי נתוני אתר CoinMarketCap.