חשש באוצר: המלחמות הפנימיות יקשו על העברת הקיצוץ הרוחבי בממשלה

הקיצוץ הרוחבי ה-15 במספר בממשלה זו יוצא לדרך; באוצר חוששים כי בצל המלחמות לא יצליחו להשיג רוב • מה יקוצץ, ומי ישלם את המחיר?

שר האוצר משה כחלון / צילום: איל יצהר
שר האוצר משה כחלון / צילום: איל יצהר

הממשלה תדון היום (ב') בהצעת האוצר לבצע קיצוץ רוחבי של 1.15 מיליארד שקל בתקציבי הפעילות של משרדי הממשלה, במסגרת תכנית החירום של האוצר לצמצם את החריגה הגדולה בגירעון התקציבי. לקראת הישיבה העלו גורמים ממשלתיים חשש כי המלחמות הפנימיות באוצר יקשו לגייס את הרוב הדרוש מקרב השרים לתמיכה בקיצוץ המוצע, וזאת כאשר מספר שרים כבר הודיעו לקראת הישיבה כי יתנגדו לקיצוץ המוצע במשרדיהם.

אותם גורמים ציינו כי "אנשי אגף תקציבים שאמורים להגיע עם השרים להבנות לפני הישיבה היו שקועים בימים האחרונים בקרבות הפנימיים באוצר ומשום כך לא הספיקו ל"לסגור" מול כל השרים". הרוחות באוצר עדיין סוערות לאחר שביום חמישי האחרון פנו חמישה סגני הממונה על התקציבים למנכ"ל האוצר שי באב"ד והתלוננו כי הוא פוגע בעבודתם השוטפת. המנכ"ל שי באב"ד הגדיר את ההאשמות כחמורות והפנה אותן לבירור נציב שירות המדינה וליועץ המשפטי לממשלה והתלונן כי אגף התקציבים מבצע בו לינץ' תקשורתי.

הקיצוץ הרוחבי, בהיקף 1.75 אחוז מתקציבי משרדי הממשלה, אמור לממן שתי תכניות שאין להן כיום מקור מימון. מדובר בתכנית לסבסוד הצהרונים ובפרויקט בטחוני שנועד למנוע חדירות לישראל משטח עזה. 350 מיליון שקל מסכום הקיצוץ יממנו את הצהרונים בחודשים ספטמבר-דצמבר, ויתר הסכום יופנה למימון פרויקט הביטחוני.

אתמול הודיע השר לביטחון פנים גלעד ארדן כי יצביע נגד הקיצוץ ושר העבודה והרווחה הביע הסתייגות ממנו. גם בקרב עובדי משרדי הממשלה קיימת התנגדות רבה לקיצוץ: עובדי משרד החוץ הקימו מטה מאבק משותף עם עובדי משרד הכלכלה והביטחון בניסיון למנוע קיצוץ נוסף בתקציבי השליחים לחו"ל.

כפי שהעלתה בדיקת "גלובס" מדובר בקיצוץ הרוחבי ה-15 במספר שמבצעת ממשלת נתניהו הנוכחית. במהלך כהונתה של הממשלה קוצצו במצטבר כ-40 מיליארד שקל בקיצוצים רוחביים, סכומים ששימשו למימון פעילויות אחרות של הממשלה. הקיצוץ הרוחבי מוגדר שוויוני אך ישנן הוצאות רבות שחסינות ממנו, כמו הוצאות השכר של עובדי המדינה והתקשרויות של המדינה עם קבלנים. לעומת זאת משרדי מטה שתקציביהם לא גדלו בשנים האחרונות ספגו שחיקה מתמשכת בתקציבי הפעילות שלהן שמוערכת בכשליש מתקציבם.