מנכ"ל משרד רה"מ לשעבר קיים דיון בנושא הדור החמישי בסלולר

יואב הורוביץ ביקש ללמוד את הנושא, וזאת כחלק משיתוף-פעולה עם ה-FCC • משרד התקשורת פועל לשיתוף-פעולה עם רשות החדשנות לקידום ניסויים טכנולוגיים עם המפעילים הסלולריים

יואב הורוביץ / צילום: תמר מצפי
יואב הורוביץ / צילום: תמר מצפי

משרד התקשורת פועל ליצירת שיתוף-פעולה עם רשות החדשנות כדי להרחיב את היקף הניסויים של חברות ישראליות בנושאים הקשורים לדור החמישי בסלולר. לדברי בכיר במשרד, מטרת המהלך היא להביא לכך שחברות ישראליות יערכו ניסויים טכנולוגיים בישראל במקום בחו"ל, וזאת בהמשך לשיתוף-הפעולה שעושה המשרד עם אוניברסיטת בר-אילן שהקימה מעבדה לפיתוח יישומים בכל הקשור לערים חכמות. 

בכיר במשרד ציין כי שיתוף-הפעולה עם הרשות הוא חלק ממהלך שנועד לקדם ולעזור לכניסת הדור החמישי, במקביל למכרזי התדרים שצפויים לצאת עוד השנה ואשר מיועדים להקמת רשתות דור חמישי בשנה הבאה.

אחד הדיונים המעניינים שמתרחשים בימים אלה בין משרד התקשורת לבין התעשייה הוא בשאלה האם הדחיפה של התדרים דרך המכרז עוד השנה אכן תביא להקמת רשתות דור חמישי בשנה הבאה. הניסיון מראה כי לרוב, כאשר המשרד קידם מכרזי תדרים, המפעילים עשו בהם שימוש לטובת השקעה בדור סלולרי חדש.

אלא שהמצב בשוק היום אינו דומה למה שהיה בעבר, והמפעילים היום לא ניצלו את מלוא הפוטנציאל של רשתות הדור הרביעי, ובנוסף הם נשחקו ברווחיות ברמה כזו שתקשה עליהם מאד להיכנס להשקעות כבדות כאשר הם לא יודעים מה יהיו המודלים העסקיים החדשים שיניבו הכנסות להחזר ההשקעה. לכן כרגע השיחה היא סביב עיבוי הרשתות הקיימות בדור הרביעי בתדרים שהם יקנו במכרז. נזכיר כי חלק מהרשתות בישראל מאד עמוסות, ובלי תדרים נוספים, הביצועים ברשתות ימשיכו לרדת. 

צריך לזכור גם שהקצאת תדרים לחברה סלולרית בדרך של מכרז, אשר מתאימים לדור חדש או טכנולוגיה חדשה, מייצרת כמעט מיידית תחרות בין המפעילים על השקת הרשת החדשה. ראינו את זה בדור השלישי בסלולר, וכך היה גם בדור הרביעי. לכן, למרות הקשיים של החברות וההפסדים (אל תתרשמו מהעובדה שחשבונאית חלקן מרוויחות רווח שולי מזערי, בשורה התחתונה הוותיקות והגדולות כולן מפסידות כסף) - יהיה מעניין מאד לראות האם ההשקעות והשקות בדור החמישי אכן יתממשו בשנה הבאה, כפי שמצפה משרד התקשורת, או שלנוכח מצבן של החברות הן יעדיפו לחכות עם ההשקות. 

נוסיף בשולי הדברים כי ממש בסמוך לעזיבתו של יואב הורוביץ, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, את תפקידו, הוא זימן אליו לפגישה גורמים ממשרד התקשורת וכן גורמים מקרב התעשייה, על-מנת לדון בקידום סוגיית הדור החמישי בסלולר. 

הורוביץ ביקש ללמוד את התחום על רקע שיתופי-פעולה בין הממשל האמריקאי ורשות התקשורת הפדרלית (ה-FCC) לבין משרד התקשורת. נזכיר כי לאחרונה גם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ התבטא בצורך בקידום הטכנולוגיה החדשה, ולכן סביר להניח שגם בישראל שמעו את דבריו.

דוברות ראש הממשלה סירבה להגיב.