עתודות נפט אדירות וקשרים מתחת לרדאר עם ישראל: כל מה שצריך לדעת על בחריין

הערב תחל בבחריין ועידה ביוזמת האמריקנים לקידומה של תוכנית המאה של ממשל טראמפ • מי המדינות שייקחו חלק רשמי בוועידה, מי ייצג את ישראל ומי איש העסקים הפלסטיני שיגיע, למרות החרם שהטילה עליה הרשות הפלסטינית?

חאמד אל ח'ליפה מלך בחריין / צילום: REUTERS/Hamad l Mohammed
חאמד אל ח'ליפה מלך בחריין / צילום: REUTERS/Hamad l Mohammed

הערב תיפתח במנאמה, בירת בחריין, אותה ועידה/סדנה כלכלית/כינוס אזורי שיזמו האמריקנים כסטרטר לקידומה של תוכנית המאה של ממשל טראמפ. התכנית שעל כתיבתה שקדו ג'ארד קושנר, חתנו של טראמפ, וג'ייסון גרינבלאט שליחו לאזור, עוכבה ועוכבה בין השאר בגלל הבחירות בישראל.

בדיוק מאותה הסיבה החליטו האמריקנים לפתוח במהלך הכלכלי, בצורה של סדנה אזורית, לא ממש מחייבת, אבל פותחת את המהלך. בוועידה משתתפות רשמית ארצות הברית כמובן, המארחת בחריין, סעודיה, ירדן, מצרים, מרוקו, איחוד האמירויות ואפילו קטאר, בדרגים של שרי אוצר או פקידים בכירים. כמו כן משתתפים אנשי עסקים ערבים מכ-15 מדינות, ונציגים של כמה חברות ענק בינלאומיות.

ישראל מיוצגת על ידי אנשי עסקים פרטיים, והבולט שבהם הוא האלוף במיל' יצחק פולי מרדכי, שהיה עד לפני חצי שנה מתאם הפעולות בשטחים, והוא אישיות מוכרת היטב בעולם הערבי. הרשות הפלסטינית מחרימה את הוועידה, היא הכריזה על יום שביתה והפגנות מאורגנות, וכך גם חמאס ברצועה. ובכל זאת, איש עסקים פלשתיני אחד נרשם, אשרף ג'עברי מחברון, הידוע בעמדותיו העצמאיות.

מדוע בחריין?

בחריין היא ממלכה השוכנת על אי במפרץ בין סעודיה שאליה היא מחוברת בגשר, לקטאר. כלכלתה מתבססת על עתודות הנפט (כולל תגלית ענקית מהשנים האחרונות) והגז, והן בשל היותה מרכז כלכלי מסחרי ובנקאי של האזור כולו.

היא מצויה בקשר טוב עם רוב מדינות ערב, ונחשבת מתקדמת יחסית עם בחירות לפרלמנט, אף שלמלך חאמד אל ח'ליפה סמכויות עליונות ובנו הוא ראש הממשלה. המלך הסוני מתמודד עם אופוזיציה שיעית שאיראן מעודדת, ומסתייע לשם כך בגורמי ביטחון סעודיים.

מנגד הוא מנסה לבסס רפורמות חברתיות וכך איפשר לנשים להיבחר לבית התחתון בפרלמנט, וכשאלה לא נבחרו בחר בעצמו עשר נשים לבית העליון שאותו הוא ממנה. אחת מהן היא הודא עזרא נונו, יהודיה שב-2008 מונתה לתפקיד השגרירה בארה"ב וכיהנה עד 2013. יהודיה אחרת מכהנת בבית העליון בפרלמנט, ננסי דינה כדורי. בסך הכל מונה הקהילה היהודית במדינה כמה עשרות בני אדם. בנובמבר האחרון פורסם כי היא צפויה להיות המדינה הראשונה מהמפרץ שתכונן יחסים דיפלומטיים עם ישראל.

לפי פרסומים שונים לבחריין קשרים טובים עם ישראל, מקצתם ככל הנראה ביטחוניים בתחום הסייבר והלוחמה המודיעינית. משלחת מבחריין ביקרה בישראל בהלווייתו של שמעון פרס ב-2016, ושנה אחר כך הכריז המלך אל ח'ליפה כי אין מניעה מאזרחי ארצו לבקר בישראל וכי אין לדידו כל חרם מסחרי או אחר עליה. המלך היה הראשון ממנהיגי מדינות ערב שהביע את אי התנגדותו להעברת שגרירות ארה"ב לירושלים.

הקשר עם ארה"ב מעולה גם הוא ונחשב אולי לטוב ביותר מבין כל מדינות המפרץ, ולאמריקנים בסיסים צבאיים פעילים במדינה, מפקדת ונמל הצי החמישי וגם בסיס מודיעין המשמש בעיקר לפעילות נגד איראן שמהעבר השני של המפרץ.

היותה של מנאמה בירת הממלכה מרכז בנקאי ומסחרי, עשוי לסייע לקידום ההיבט הכלכלי של תכנית המאה, ניתוב ואיסוף ההשקעות העצומות האמורות להגיע במסגרת התכנית.

שר החוץ של המארחת, בחריין, ח'אלד ח'אלפה, צייץ כי ארצו דבקה בתמיכה בזכויות החוקיות והצודקות של הפלשתינים ובראשן הקמת מדינה שבירתה במזרח ירושלים, ועם זה כתב שמטרת אירוח הכינוס היא שיפור מצבם הכלכלי של הפלשתינים, ובניית התשתיות למדינה שבדרך.

שר המדינה לענייני כספים, עובייד אל טאייר, עומד בראש המשלחת הבחריינית לוועידה, ובראיון לעיתון מקומי אמר כי ארצו תהיה ממובילות השינוי הכלכלי הגדול של המזרח התיכון, והביע תקווה כי הסוגיות המדיניות יקודמו בד בבד עם אלה הכלכליות.

בחריין - ת.ז

ממלכה השוכנת על אי במפרץ

המלך: חאמד בן ח'ליפה

שטח: 760 קמ"ר

הבירה: מנאמה

אוכלוסיה: 1.5 מיליון רובם מוסלמים סונים, מיעוט שיעי.

תמ"ג לנפש: 50 אלף דולר (נמוך יחסית למפרציות.)

נפט: 30% מהתמ"ג - כלכלה

בנקאות ופיננסים איזורית ובינ"ל: 20%

הכנסות מתיירות: 10%

נמלים ובסיסים של מדינות זרות: 10% (בבחריין שוכנת מפקדת הצי החמישי האמריקני)