ותודה לאפל: תגידו ביי ביי לכרטיס הסים הישן והמוכר

השעון החדש של אפל שנחת בישראל הוא סמל לתחילתה של מהפכה: פרידה מכרטיס הסים מפלסטיק • את מקומו תתפוס תוכנה שמאפשרת מעבר בין חברות סלולר בלחיצת כפתור ומהווה בסיס לקפיצת מדרגה בעולם "האינטרנט של הדברים" • מי ירוויח, מי יפסיד, ואיך אמדוקס קפצה על העגלה?

משתמשי סמארטפונים / צילום: רויטרס
משתמשי סמארטפונים / צילום: רויטרס

השקת השעון החדש של אפל, Apple Watch Series 4, בעולם ובישראל מביאה איתה בשורה הרבה יותר חשובה מאשר רק שעון מתקדם. החידוש האמיתי שמביא איתו השעון הוא eSIM, או בעברית סים אלקטרוני. מדובר במהפכה, לא פחות.

בעתיד הקרוב יותר ויותר מכשירים סלולריים והתקנים אלקטרוניים כבר לא יכילו את כרטיס הסים מפלסטיק שאליו התרגלנו. את מקומו תתפוס תוכנה שממלאת את אותו התפקיד בדיוק, זה שמאפשר למכשיר לתקשר עם העולם החיצון.

התוכנה הזו - ה-eSIM - מאפשרת הרבה יותר גמישות ויעילות. ללקוחות היא מאפשרת לבחור בקלות ובמהירות באיזה מפעיל שהם רוצים, בלי להזדקק לכרטיס הפלסטיק המוכר. בעתיד היא גם תקל עליהם בנסיעות לחו"ל, תרחיב את האפשרויות לקבל שירותים משולבים סלולר, מחברות תיירות למשל, ועוד. ליצרניות הטכנולוגיה היא חוסכת נדל"ן יקר בתוך המכשיר.

חלוצות השירות בישראל הן פרטנר ופלאפון, שהשיקה את השירות בעזרת פתרון טכנולוגי של אמדוקס. המפעילים האחרים אולי ימתינו עוד קצת, אבל בסוף לא תהיה להם ברירה.

מעבר לנוחות הפיזית, ה-eSIM מבטא מהפכה של ממש גם ברמה הטכנולוגית. ראשית, מדובר בשירות שמספק פתרונות חיוניים לעולם "האינטרנט של הדברים", שבו המכשירים הביתיים מחוברים לרשת כל הזמן. לא בכל חיישן ולא בכל התקן ניתן ורצוי לחבר סים, פיזי זעיר ככל שיהיה. פתרון בדמות תוכנה הוא פשוט ונוח הרבה יותר, כשרוצים למשל לחבר את המקרר לרשת.

הולכים בעקבות האיירפודס

לדברי גיל רוזן, מנהל קבוצת amdocs:next, "הסים הווירטואלי הרבה יותר פשוט לכל הסביבה ומאפשר חווייה יותר דיגיטלית, שמתאימה לעידן הזה הרבה יותר. העולם הסלולרי, "הסימי", מצטרף ליתר החוויות הדיגיטליות שוויתרו על הרכיב הפיזי. בעולם המוסיקה למשל אף אחד לא מדמיין את עצמו משתמש ב-CD, ואף אחד לא חושב שבשביל לראות תמונה חייבים להדפיס אותה. בעוד כמה שנים אף אחד לא ידמיין שבשביל להתחבר לרשת סלולרית צריך לשים סים מפלסטיק במכשיר".

אפשר כבר להיפרד לשלום מכרטיס הפלסטיק כי המפעילים קצת חוששים?

"המובילים של התהליכים האלה הם בעצם יצרני המכשירים ויצרני האלקטרוניקה הבידורית שמשיקים מכשירים חדשים כל הזמן. הם עובדים מאוד קשה בשביל למקסם בצורה אבסולוטית את המקום הפיזי שיש להם ולהפוך את החוויה ליותר ידידותית. גם לפני שנתיים היינו בהלם כשאפל הורידה את החיבור הפיזי לאוזניות - והנה פתאום זה טבעי שאתה תתחבר בבלוטות’".

לדעתך השינוי הזה היה משמעותי?

"אחת המוטיבציות הגדולות של אפל הייתה לחסוך את המקום הפיזי ולאפשר חוויה בפחות מקום ופחות חוטים. אותו דבר גם בסים. הוא תופס מקום, יש לו את המגירה, אתה צריך את הפין, זה תופס מקום, מתקלקל, נאבד ומתקמט. יש ליצרניות מוטיבציה לחסוך את המקום. זה גם מאפשר להכניס הרבה מאוד חיבוריות למכשירים שעד היום זה היה נראה מופרך להכניס לתוכם סים".

באילו תחומים למשל נרגיש את השינוי?

"תחשוב על תעשיות כמו מקררים, מכונות כביסה או עולם הרכב. בסוף גם ברכבים המחוברים לאינטרנט מישהו הכניס סים. תחשוב על ארגון שיש בו מאות עובדים והחברה צריכה להחליף לעובדים את כרטיסי הסים. לאסוף מהם ולהביא חדשים, זה סיפור מסובך. יש כל כך הרבה גורמים בתעשייה שהחיים שלהם יהיו הרבה יותר קלים אם זה יהיה מבוסס תוכנה, כך שאין לי ספק שהסיפור יתפוס תאוצה. ההערכה שלי היא שבתוך חמש שנים כבר לא יהיה סים פיזי".

איפה אמדוקס בתווך הזה?

"אמדוקס זיהתה כשל לוגיסטי בהתפתחות של השוק. יש 300-400 חברות תקשורת בעולם ויש מאות חברות גדולות שמייצרות אלקטרוניקה בידורית או התקנים לבית שיידרשו לחבר אותם לרשת בעתיד.

קח לדוגמה חברה שמייצרת מחשבים ניידים, כמוHP או מייקרוסופט. ככל שהיא תהיה גדולה, עדיין אנשיה צריכים להתרוצץ בין 400 חברות תקשורת ולעשות איתן אינטגרציה למערכות הליבה שלה בשביל שה-eSIM של HP יעבוד עם המערכות של פלאפון בישראל ו-VIVO בברזיל.

"אמדוקס חוסכת את המאמץ של כל השחקנים בתעשייה. אנחנו פיתחנו ענן eSIM, שדרכו חברת תקשורת צריכה להתחבר אלינו פעם אחת בלבד, ואז באופן אוטומטי היא מתחברת לכל מה שהיא צריכה. מכיוון שאמדוקס חולשת עם מערכות הליבה שלה בכל חברות התקשורת הגדולות, אנחנו בעצם קיצרנו את הדרך גם לחברות וגם למפעילים. כך חסכנו את המאמץ הזה שכל חברה צריכה לרוץ מול כל מפעיל ולהפך בעולם".

דוכני הסלולר בקניונים בסכנה

לדברי יובל מירון, מנהל חטיבת ה-IOT ב-amdocs:next, "למפעילים היום יש שלוש מטרות: לעשות כסף, לחסוך כסף ולחזק את המותג. eSIM בדיוק עושה את שלושת הדברים האלה.

כמה כסף להערכתך זה יחסוך למפעילים?

"היום המפעיל משלם הון עתק לכל נושא הלוגיסטיקה, הטיפול בסים ודיוור. חלק מזה מגולגל על הלקוח. בנוסף, המפעיל מחזיק דוכנים, בשדה התעופה למשל, וזה עולה הון עתק. זה עוד לפני שדיברנו על הסכמי הפצה עם משווקים ועוד. כלומר, יש עלויות לא מבוטלות כדי להריץ את האופרציה של הסים מפלסטיק. ברגע שהוא ייעלם, העלויות יתאפסו.
"הכול הולך להיות יותר זול, ואז המפעילים יוכלו לגלגל את ההנחה ללקוח או לשמור אותה לעצמם. בנוסף, גם לארגונים כמו אמדוקס זה חיסכון אדיר מאחר שזה מייתר הרבה לוגיסטיקה".

ומה ייצא לחברות שמייצרות את המכשירים?

"היום עקב האכילס של חברות שמייצרות מכשירים הוא היכולת לבצע את החיבוריות בצורה קלה. בעידן של ה-eSIM כל זה נגמר. יותר ויותר יצרנים ירצו למכור את המכשיר כי החיבוריות הופכת לפשוטה הרבה יותר.

אלמנט נוסף הוא חיזוק המותג - אנחנו רואים חברות שמוכרות רק לפטופים, עכשיו הן יכולות למכור קישוריות ברמה עולמית. כלומר, החיבוריות הופכת להיות שירות בעל ערך מוסף שחברה כמו לנובו רוצה למכור אותו".