"נפעל לפיקוח על המחירים בשוק הקנאביס הרפואי", כך אמר היום משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות, באירוע "עושים שוק" של "גלובס" בנושא הקנאביס.

בשיחה עם כתבת העיתון לענייני בריאות, הילה ויסברג, הוסיף בר סימן טוב: "המטרה היא להגיע למצב ש-90% מהמטופלים בקנאביס רפואי ישלמו את המחיר ששילמו לפני הרפורמה. לחולים אונקולוגיים תהיה תקרת תשלום מאוד ברורה. אנחנו מאותתים לכל הצרכנים בשוק שהתכלית הראשונה של הקנאביס היא לעזור לחולים. המטרה היא להבטיח את זמינות הקנאביס לכלל החולים".

לדבריו, "ישראל היא חלוצה עולמית בשימוש בקנאביס לצרכים רפואיים. עם כל הביקורת עלינו, יש כאן כ-50 אלף איש שמקבלים קנאביס לצרכים רפואיים. אין לזה אח ורע בעולם. הרפורמה היא אמנם קשה, אבל היא מתקדמת. הציבור מתחיל לצרוך את הקנאביס דרך בתי מרקחת. אנחנו עושים את זה בצורה מאוד מדורגת, אבל המהלך יקרה".

מנכ"ל משרד הבריאות ציין כי "יש שתי בשורות. האחת היא שאנחנו מוציאים את עצמנו כגורם מאשר לחלק גדול מהאוכלוסייה. רופא מומחה שרשם את המוצר לחולה, החולה יוכל ללכת לבית מרקחת ולקבל את זה, כל אחד בתחום מומחיותו. החולים האלה לא יצטרכו לעבור דרכנו. נתייחס לזה כמו שאנחנו מתייחסים לתרופות אחרות. אנחנו כמובן מאוד חוששים מזה, אבל מצד שני, אנחנו מבינים שאנחנו לא יכולים להיות במקום שמשרד הבריאות הוא זה שמאשר לעשרות אלפי חולים את הרישיון להשתמש בקנאביס. ברגע שתהיה כנסת, אנחנו נביא את זה לאישור. עברנו דרך ארוכה בשנים האחרונות. אנחנו רוצים להתייחס לזה כמו כל תרופה".

אולי לא צריך להתייחס לקנאביס כמו תרופה.

בר סימן טוב: "אנחנו אכן מאוד חוששים. כידוע, בצמח הקנאביס יש עשרות חומרים פעילים, ועדיין יש המון גורמים לא ידועים בצמח. אנחנו לא יודעים עד הסוף את ההשלכות של מה שאנחנו עושים, ולכן צריך מאוד להיזהר".

מה עם ניסויים קליניים?

"התחום הזה מתקדם, אבל עדיין לא יודעים לבודד לגמרי את החומר הפעיל, ולכן יש בעיות עם זה".

אולי בעתיד הקנאביס ייכנס לסל התרופות?

"הסל פתוח להצעות שונות. ועדת הסל היא עצמאית, והיא שוקלת כל טיפול או שירות ביחס לאלטרנטיבות".

מה העמדה שלך ביחס לליגליזציה של קנאביס?

"מצד אחד, זה ישחרר לי הרבה כאבי ראש, אבל אנחנו חוששים משימוש יתר בקנאביס, כי לצד ההקלה בסבל והתרומה לחולים, יש גם הרבה מאוד תופעות שליליות. צריך למצוא את נקות האיזון. הציפייה שהקנאביס יביא מזור לכל תחלואה אפשרית, היא לא מציאותית".