גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מכה לבנייה במרכז הארץ: מהשבוע בולמת תוכנית המטרו מאות פרויקטים

את רכבות המטרו לא נראה בישראל לפני 2030, אלא שהחלטה חדשה של הוועדה לתשתיות לאומיות אוסרת על בנייה לעומק הקרקע בתוואי הפסים • המשמעות: פגיעה במאות בעלי קרקעות ובחברות שייאלצו לדחות פרויקטים ולערב את הוות"ל בבנייה

שר התחבורה ישראל כ"ץ ועובדים סינים בפרויקט הרכבת הקלה / צילום: רויטרס
שר התחבורה ישראל כ"ץ ועובדים סינים בפרויקט הרכבת הקלה / צילום: רויטרס

מכה לא מתוכננת להתחדשות עירונית ולפרויקטים חדשים בגוש דן: בימים אלה מפרסמת הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) מגבלות יוצאות דופן על הוצאת היתרי בנייה בתת-קרקע (חפירה ודיפון, חניות ועוד. ש"צ) באזורים רבים ברשויות במרכז הארץ, ובהן תל-אביב, גבעתיים, רמת-גן, קריית אונו, כפר-סבא, רמלה, נס-ציונה, לוד, רחובות, חולון, ראשון-לציון ורשויות נוספות.

הסיבה: בעתיד יעברו שלושה קווי רכבת המטרו במסלולים שמתחת לרשויות אלה, וכחלק מהתכנון דורשת המדינה כבר כעת לעצור בנייה, עד להפקדת התוכנית המלאה של תוואי המטרו. משמעות ההודעה, שעליה חתום יו"ר הוות"ל זאב ביליסקי, היא כי מאות בניינים ומגרשים, שמתחתיהם מתוכנן תוואי המטרו, לא יוכלו להוציא היתרי בנייה בתקופה הקרובה לחניונים תת-קרקעיים או לבנייה עמוקה מ-5 מטרים, ועל כן לא יוכלו לצאת אל הפועל, אלא תחת אישור מיוחד. המגבלה תקפה החל מהיום ולתקופה של מינימום שנתיים.

עלות הפרויקט: 150 מיליארד שקל

התוכנית השאפתנית לבניית המטרו, הונחה על כתפיה של החברה הממשלתית נת"ע שמוכרת יותר כמי שבונה את תשתית הרכבת הקלה. המטרו צפוי לפעול לא לפני שנת 2030, כשלפי אומדנים גסים עלות הפרויקט נעה סביב 150 מיליארד שקל. וזאת לפי תחשיב של מיליארד שקל לקילומטר. נכון להיום אין מקור תקציבי לפרויקט בסדר גודל שכזה. מגבלת הבנייה שנכנסה לתוקף השבוע חלה לאורך תוואי המטרו המתוכנן כולו, שכולל לפי התכנון העכשווי שלושה קווים: קו M1 שאורכו 76 ק"מ ומתוכננות בו 56 תחנות. קו M2 שאורכו 31 ק"מ ומתוכננות בו 27 תחנות, וקו M3 שאורכו 40 ק"מ, ומתוכננות בו 25 תחנות.

התוואי כאמור, אינו סופי ומצוי בתכנון, אך הוא כולל, נכון להיום, צירים שמעליהם מגרשים פרטיים רבים כמו ברחוב יגאל אלון בתל-אביב, ברחוב כצנלסון בגבעתיים וברחוב לוי אשכול בקריית אונו. מכאן שכל בקשה להיתר הכולל בנייה בתת-קרקע תהייה מחויבת בבדיקה כי הבנייה אינה פוגעת במטרו המתוכנן. המגבלה חלה גם לגבי פרויקטים חדשים לרבות מגדלים וגם לגבי פרויקטים של התחדשות עירונית שכוללים חפירת מרתפים. בוות"ל מסבירים כי במקומות שהתוואי עובר מתחת למגרשים פרטיים המיועדים לבנייה, לא תהיה מגבלה לחפור מרתפים של עד 5 מטרים (רלוונטי בעיקר למרתפים של בתים פרטיים- ש"צ). אישור מרתפים בעומק של מעל 5 מטרים, יחייבו את אישורם, ולצורך כל בקשה תבדק בנפרד. במקביל לבקשה שתוגש לוועדה המקומית, יתבקש יזם או בעל מגרש להגיש את הבקשה גם לוות"ל, שם מבטיחים כי במקרה שאין התנגשות בין מרתף הפרויקט למרחב המטרו, האישור יינתן בתוך זמן קצר. במקומות שקיימת התנגשות מול תוואי המטרו, מבטיחים "שתתאפשר גמישות".

"תכנון המטרו הוא מבורך"

ההודעה על התקנה החדשה נמסרה לרשויות המקומיות רק בימים האחרונים, ומפניית "גלובס" לכמה מהן, נראה שגם שם מנסים להבין את המשמעויות הנרחבות. "מדובר ב-21 תחנות מטרו תת-קרקעיות ובכמות עצומה של מגרשים, כולל מגרשים פרטיים. לאחר קליטת החומר על רקע יעודי קרקע, נוכל לבחון לעומק את המשמעויות", נמסר מעיריית תל-אביב.

בעיריית כפר-סבא מסרו כי הם נערכים "לבחינת המגבלות ביחס לבקשות להיתר ולתוכניות המקודמות לאורך ציר המטרו". סגן ראש העירייה ומחזיק תיק התחבורה, עילאי הרסגור-הנדין הוסיף כי "ההכרזה על סעיפים 77,78 שנעשתה בנוכחותי ובנוכחות מהנדסת העיר בוועדה הארצית, בסך-הכול מונעת מתוכניות חדשות להפריע לחפירה העתידית ואינה מיועדת לשיבוש תוכניות הבנייה. הוסכם על-ידי כל הגורמים שיהיה ניתן לקדם תוכניות גם בתקופה זו, ובלבד שייבחנו ויתבררו כתוכניות אשר לא מתנגשות עם תוואי החפירה התת-קרקעי". מעיריית גבעתיים נמסר כי הם עדיין בודקים את משמעויות ההחלטה.

לאור כניסתה לתוקף של ההוראה הסביר היום עו"ד צבי שוב שמתמחה בתום התכנון והבנייה והתחדשות עירונית כי, "מטרת ההודעה להקפיא סטטוס תכנוני של המצב הקיים על-מנת למנוע תכנון עתידי עוד טרם הפקדה. על-פי הודעת הוות"ל תקופת ההגבלות הינה שנתיים ממועד הפרסום, או עד להפקדה - המוקדם בין השניים.

המגבלות שפורסמו בהודעה קובעות כי בתחום התוכנית בתת-הקרקע לא יינתנו היתרי בנייה, היתרים לשימוש חורג לשטחים תת-קרקעיים שאינם מיועדים לדרך, ובלבד שעומקן עולה על חמישה מטרים ובכפוף לאישור הוות"ל.

תנאי זה בעייתי מאוד לבעלי קרקע פרטיים הרוצים לקבל היתר בנייה, לפי תוכניות שבתוקף, למבנים אשר מצריכים חפירת מרתפי חייה של למעלה מקומת מרתף אחד ובמקרים מסוימים אף במקרה של חפירת מרתף חניה אחד או מתקני חניה הדורשים חפירה עמוקה יותר. במקרים שכאלה יכול ותהיה לכך השפעה גם על הוצאות היתרים לבניינים מיועדים לחיזוק לפי תמ"א 38 או להתחדשות עירונית".

האדריכל אבנר ישר ממשרד ישר אדריכלים, המתכנן מגדלים שצפויים להבנות מעל תוואי המטרו ברחוב יגאל אלון בתל-אביב - פרויקט תוצרת הארץ ובמתחם מחלבת טרה - טוען כי פרסום המגבלות הוא צעד מתבקש. "תכנון המטרו הוא מבורך, והמגבלה על הוצאת ההיתרים, שמחייבת תיאום עם הוות"ל, מאפשרת גם שדרוג והשבחה של תוכניות. בפרויקט תוצרת הארץ הציעו בוות"ל שתוקם מנהרה שתאפשר יציאה מתחנת המטרו, אל הכיכר הציבורית של הפרויקט, וכמובן שברכנו על כך. גם הפרויקטים הכי קטנים שמתלוננים על העיכוב הצפוי, ייהנו בעוד כמה שנים מהנגישות הגבוהה של המטרו בסמוך אליהם. לכן, לא ייתכן שפרויקט תמ"א 38 ייבנה היום חניון שיפגע בתוואי של המטרו. זה פרויקט לאומי וצריך להסתכל עליו בהתאם. כל מי שמתלונן היום על המגבלות, ייברך בעתיד על המטרו". 

עוד כתבות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילי שיוט חדשים ואופנועי שלג למשימות מיוחדות

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

ימי הזוהר מאחוריה? הקרן של משקיע העל דועכת

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות