עיריות | דעה

קורקינטים חשמליים - זאת רק תחילתה של ידידות מופלאה

על העיריות ללמוד מתהליך ההסדרה בת"א כדי לממש את החזון של ויתור על הרכב

קורקינטים להשכרה בתל-אביב / צילום: שלומי יוסף
קורקינטים להשכרה בתל-אביב / צילום: שלומי יוסף

קצת קשה להאמין, אבל היום לפני שנה עוד לא נסע אפילו קורקינט חשמלי שיתופי אחד ברחובות תל-אביב. אין ספק, הפגישה אתו הייתה מהירה, סוערת ומאוד כובשת, ומקץ פחות משנה נעים ברחובותינו כ-10,000 כלים שיתופיים. אחרי הכיבוש המהיר הזה, ואחרי ש"השוק אמר את דברו", הגיע גם זמן ההסדרה, ולאחר זמן בדיקה וגיבוש, פרסמה עיריית תל-אביב את הקול הקורא לקבלת היתר להצבת הקורקינטים השיתופיים ברחובותיה.

השנה החולפת אפשרה לנו להכיר את כל היתרונות, וגם את החסרונות, שבכניסת הקורקינטים לחיינו. מדובר באמצעי קטן, יעיל ושקט, המאפשר להגיע ממקום למקום, להשאיר את הרכב בבית ולהתנייד ברחבי העיר. פתרון אידיאלי לקילומטר האחרון למי שמגיע לעבודה מחוץ לעיר, ואלטרנטיבה זולה ביחס למונית או לחניה בחניון.

מאידך, כולנו עדים גם לחסרונות, לנסיעה הפרועה של חלק מהרוכבים, לשימוש בכלים בקרב נערות ונערים מאוד צעירים, להעמסת המדרכות וסיכון הולכי הרגל ולחניה רשלנית של הכלים.

לאחרונה בחנה עיריית תל-אביב מגוון של אמצעים וכלי הסדרה, במטרה למצוא את האיזון הנכון, אשר יאפשר לעמוד מאחורי הצהרתו של ראש העיר רון חולדאי כי "תם עידן הרכב הפרטי" מחד, ולשמור על ביטחון הולכי הרגל ועל הסדר במרחב הציבורי מאידך. אחרי עשרות פגישות, מאות כתבות ומאמרים, אלפי דיונים במדיה החברתית ודיון ציבורי ער במיוחד, מצאה העירייה את האיזון הזה ופרסמה את הקול הקורא.

העירייה הציבה לחברות הקורקינטים תנאים והתניות מאוד לא פשוטים, כגון הגבלת מספר הכלים לכל חברה, סימון חניות מוסדרות וכדומה. אולם מאידך, הבינה העירייה כי תפקידה הוא לעשות סדר בנושא, להסדיר אותו ולסייע בפתרון הבעיה הגדולה, בעיית הגודש התחבורתי והחניה ברחובות העיר. התהליך בהחלט ראוי ונכון, מבטיח את טובת כלל הציבור, ומאזן בין הצרכים של כל השחקנים.

לעיריות האחרות, הן בארץ והן בעולם, יש הרבה מאוד מה ללמוד מעיריית תל-אביב. ההבנה כי הקורקינטים יכולים להוות חלופה אמיתית לשימוש ברכב, ולסייע בתלות שלנו בו ומההתמכרות שלנו אליו, היא חשובה מעין כמוה. עכשיו הגיע הזמן עבור עיריות נוספות ללמוד מהתהליך הארוך שקיימה תל-אביב, ולעודד את הגעת הפתרונות האלטרנטיביים גם אליהן.

מימוש החזון שבו אנשים מגיעים לעבודה באופניים או בקורקינט, ומוותרים על הרכב הפרטי, מתקרב והולך. המהלך העיקרי שצריך להיות בראש מעיניהן של העיריות הוא הכשרה כמה שיותר מהירה של נתיבי אופניים וכללים להסדרה מאוזנת של השימוש.

הסדרה של מאות ק"מ של נתיבים בטוחים ומופרדים מהולכי הרגל, תביא אלפי נהגים לזנוח את הרכב ולעבור לאלטרנטיבות השונות. עיריית תל-אביב כמעט והשלימה את משימתה. היא פרסמה כללים נכונים ועתה, חלה עליה חובת היישום הוכחת הרצינות כדי לשחרר את רחובותינו מאלפי כלי רכב שגודשים אותם.

הכותבת היא מנכ״לית פיוצ'ר מוביליטי ישראל, חל"צ שמקדמת חדשנות בתחום התחבורה