גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ישראל מפחדת שהפיליפינים יזדקנו בארץ - כי מי יטפל בהם, ישראלים?

מדיניות ההגירה פוגעת בילדים שנולדו בישראל בזמן הלא נכון ● למזלם, יש להם חברים שיצאו להפגין למענם

דרור פויר / צילום: יונתן בלום
דרור פויר / צילום: יונתן בלום

א.

ביום שני השבוע הלכתי עם הילדים לכיכר הבימה, להפגנה נגד הגירוש הצפוי ביולי של כ-100 עובדות מהפיליפינים וילדיהן שנולדו בישראל. בעצם, ההפך - הילדים הלכו להפגנה איתי. אני, ומאות הורים אחרים מבתי ספר רבים בתל-אביב, הופענו על תקן מלווים בלבד. למעט דחיפה קטנה והיבטים לוגיסטיים שחייבו מעורבות בגירים, זו הייתה הפגנה של ילדים למען ילדים; מדי פעם הצליח אחד מחברי הכנסת שהגיעו, בלי הזמנה, להידחק בין הילדים ולשאת נאום חוצב להבות וריק מתוכן שברובו נישא מעל ראשיהם וכוון היישר אל מצלמות הטלוויזיה והבוחרים. לא היה נראה שהילדים מתרשמים מהם, והמבוגרים עוד פחות.

עמדנו משתאים בצד ההפגנה ועשינו את הדבר היחיד שנותר לעשות, לצלם. זה היה כמו שמזמינים אותך לראות שיעור לדוגמה, רק יותר כיף; ילדים מכיתה ד' ומעלה נתקלים פעם ראשונה באבסורד של מדיניות ההגירה הישראלית ומתנסים פעם ראשונה באזרחות פעילה, בשיתוף פעולה ובהתלהבות גדולה יותר משראיתי בהכנות למסיבות הסיום הרבות. זה היה מרחיב לב. עיני הילדים נצצו מתקווה והתרגשות, הנה ניצוץ אחד שאסור לתת לו לדעוך. רק בשביל זה, אם לא למען המטרה האמיתית, אני מקווה שהמאבק הזה יצליח.

הסתכלתי סביבי; הנה, אמרתי לעצמי, יש גם ילדים טובים, ילדים שכיף להרגיש קרוב אליהם. אולי בכל זאת יש עתיד למקום הזה. לא כולם ילדים קקה כמו שחשבת לפני חמש דקות.

ב.

חמש דקות קודם ירדתי מנסיעת אוטובוס קצרה ומסויטת; חבורת בני נוער, או אולי שתי חבורות נפרדות, צעקו וקיללו והשתוללו ודחפו והלכו מכות וירקו ומה שאתם רוצים - אפילו הניחו רגליים על המושבים, שלא נדע. שמרתי על מרחק חצי בטוח; מספיק קרוב בשביל לצפות, מספיק רחוק כדי לא לחטוף מוחטה בפנים. להתערב אפילו לא עלה בדעתי, כמו על דעתם של רוב הנוסעים האחרים. אני מתאר לעצמי שכולנו חשבנו אותו דבר; שיהרגו אחד את השני, הכי טוב.

זו הייתה הנסיעה שלהם, אני ושאר הנוסעים עמדנו משתאים מול תצוגת התכלית המרשימה של רמה נמוכה מכל-כך הרבה בחינות. סימנתי V כחול כפול על כל אחד מהסעיפים; אוצר מילים דל, גזענות, שוביניזם, אלימות, טיפשות ומה שנראה כראיית עולם שאין בה דבר מלבד ווליום והטלת אימה וטרור על סביבתך.

זו הייתה הנסיעה שלהם והיא הייתה מדכאת לאללה. ולא רק כי גרמה לי להרגיש זקן. זו לא הפעם הראשונה, כמובן, אני לא מאלה שפעם בעשור נכנסים למונית שירות וכותבים על זה כאילו הם גיבורי האודיסאה. זה היומיום שלי ואם אני מדד למשהו, נראה שכל מי שנוסע בתחבורה ציבורית בישראל נקלע לסצנה דומה, כזו שגורמת לך לשאול מה הטעם ולאן זה הולך ואם יש סיכוי.

ניצוץ / איור: תמיר שפר

מחלון האוטובוס אני רואה את הפרסומת המדוברת שבה מודעת אבל על מות ה(תואר ב)פילוסופיה; להבדיל מפילוסופים קפוצי שפתיים אני דווקא רואה ב"הפילוסופיה מתה" אמירה פילוסופית חזקה העומדת בפני עצמה - האין זו קריאת התיגר הנצחית היוצאת מפיותיהם של ענקים? רצח אב, מטאפורי כמובן, הוא מבסיסי הבסיסים של הפילוסופיה והרוקנרול. אבל באוטובוס הזוועות שעושה את דרכו באיטיות לא היו שום פילוסופיה, שום רוקנרול ושום הישג אנושי אחר. רק ילדים קקה. לא הייתי מתייחס לכל התקרית מרוב שהיא יומיומית לולא הניגוד המהמם בין הילדים באוטובוס לילדים בכיכר.

אז כן, יש ילדים קקה. אבל יש גם ילדים שלא. שאלו את עצמכם: מאיזה סוג הילדים שלי?

ג.

העובדות הפיליפיניות שעומדות יחד עם ילדיהן לפני גירוש נתפסו ברחוב, בדרך כלל כשהן מחכות לאוטובוס שייקח אותן לטפל בזקנים שלנו; מישהו הרי צריך לעשות את זה כשכולם עסוקים בנדל"ן או בלינץ' מקוון. אתם לא מצפים מישראלי שיעשה את זה, נכון? במעצר, הניחו לפניהן פקחי רשות האוכלוסין וההגירה עסקה פשוטה: רוצות לחזור לילדים שבטח מחכים בבית ותוהים (בעברית) איפה אמא? תחתמו כאן, וכאן, וכאן שאתן עוזבות את הארץ בתום שנת הלימודים. האפשרות השנייה: כלא וגירוש מהיר.

זה נשמע לכם כמו מדיניות הגירה מסודרת ועקבית? כי לי זה נשמע יותר כמו שיטות של מאפיה. גם אתם ואני היינו חותמים על כל דבר בשביל לחזור הביתה לילדים. מדיניות הגירה? איזו מדיניות הגירה בדיוק, הרי רק בתחילת החודש אושר הסכם בין ממשלות ישראל והפיליפינים על הבאת 1,000 (!) עם אופציה ל-2,000 עובדים ועובדות חדשות בתחום המלונאות, כלומר חדרניות שיחליפו את המצעים שלנו. מישהו הרי צריך לעשות את זה כשאנחנו הולכים מכות בבריכה. אתם לא מצפים מישראלי שיעשה את זה, נכון? חסר רק להתחיל לייבא פיליפינים לתחום אכיפת ההגירה ולתת להם לגרש את עצמם.

לפי ההיגיון הזה, הצעד של רשות ההגירה נראה כאילו מטרתו היחידה היא למנוע מפיליפינים להזדקן בישראל, שהרי אם יגיע היום שבו נצטרך לייבא פיליפינים שיטפלו בפיליפינים שלנו - אתם הרי לא מצפים שישראלי יעשה את זה, נכון? - היקום יקרוס לגודל זעיר ולמשקל סגולי של פינת תרבות בתוכנית בוקר.

ד.

הילדים מהאוטובוס לא נפלו מהירח, גם לא יובאו הנה מיבשת אחרת. בדוח של ה-OECD שהתפרסם השבוע נכתב כי אף שבבתי הספר שלנו יש כמויות נמוכות של אלכוהול וסמים יחסית למדינות אחרות ב-OECD וקירבה גבוהה יחסית בין המורים לתלמידים, הרי שבתי הספר בישראל אלימים בצורה משמעותית יותר מבשאר מדינות ה-OECD ובחטיבות הביניים יש פי שלושה מקרים של וונדליזם וגניבות מבשאר מדינות ה-OECD. ועכשיו כל הפרחים הנדירים האלה יוצאים לחופש גדול ומי לדעתכם ייאלץ לספוג את כל האלימות והוונדליזם והטיפשות כשהמורים לא שם כדי לחצוץ בינינו? אתם.

גם הילדים מהכיכר לא יובאו הנה מיבשת אחרת או נפלו מהירח, כמובן, אף שעם כל שירי האהבה, אפשר היה לטעות ולחשוב שכן. נקווה שבמלחמה התמידית בין הכוח החיובי והשלילי בעולם תהיה ידם על העליונה.

ה.

לגבי העובדות הפיליפיניות וילדיהן - המדינה שינתה את דעתה והסדירה את מעמדן בכמה הזדמנויות ותחת כמה ראשי ממשלה, לא פעם ולא פעמיים ולא שלוש. בתחילה בכלל נאסר על עובדת פיליפינית ללדת בארץ, דרישה מופרכת ולא אנושית, אחר כך היא הורשתה להישאר. ביוני 2006 עברה החלטת ממשלה ראשונה להסדרת מעמדם של אלה שחיו בישראל לפחות שש שנים רצופות, שהגיעו לישראל לפני גיל 14, לומדים או למדו במערכת החינוך, מדברים עברית ושהוריהם נכנסו לישראל כחוק. ב-2010 קיבלה הממשלה החלטה דומה. ב-2012 שוב התקבלה החלטה להשאיר ילדים מעל גיל חמש שנולדו בארץ - ואלה בדיוק הילדים שהמדינה רוצה לגרש עכשיו, אולי באשמת אי עצירת הזמן.

זו לא מדיניות הגירה, כאמור. זו התנהגות גחמנית שמתעללת בילדים שלא עשו דבר מלבד להיוולד בישראל בזמן הלא נכון, בין החלטה להחלטה, לאישה שבאה הנה לטפל בזקנים שלנו, כי שום ישראלי הרי לא יעשה את זה. למזלם, יש להם חברים טובים שיצאו לכיכר להפגין למענם והצליחו לרגש אפילו לב קטן ושחור כמו שלי. עם חברים כאלה, תמיד יש סיכוי.

יש להם מזל שהם לא צריכים לסמוך על אלה מהאוטובוס.

עוד כתבות

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

רונן בר, ראש השב''כ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

המו"מ לעסקת חטופים: משלחת מצרית תגיע לישראל מחר

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים