הפסקת אש במלחמת הסחר? דונלד טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג ימשיכו במו"מ; לא יוטלו מכסים נוספים

לדברי טראמפ, הפגישה הלכה "כמו שצריך", והמשא ומתן עם סין יימשך. "חזרנו למסלול", אמר טראמפ • על פי דיווחים של כלי התקשורת הסיניים, ארה"ב לא מתכוונת להטיל מכסים חדשים על סחורות מיובאות מסין בשלב זה • עד כה הממשל הטיל כ-25% על יבוא סיני בשווי כ-250 מיליארד דולר

נשיא ארה"ב טראמפ ומקבילו הסיני שי ג'ינפינג. / צילום:  רויטרס / JONATHAN ERNST
נשיא ארה"ב טראמפ ומקבילו הסיני שי ג'ינפינג. / צילום: רויטרס / JONATHAN ERNST

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג הסכימו היום (שבת) להמשיך במשא ומתן, זאת לאחר הסלמה אחר הסלמה שאפיינו את מערכת היחסים בין שתי המדינות, ושאיימו על הכלכלה העולמית כולה.

בשיאה של ועידת ה-G20 שמתקיימת באוסקה, יפן, נועדו שני המנהיגים לפגישה שכל העולם ציפה לה, שארכה כ-80 דקות.

לדברי טראמפ, הפגישה הלכה כמו שצריך, והמשא ומתן עם סין יימשך. "חזרנו למסלול", אמר טראמפ.

על פי דיווחים של כלי התקשורת הסיניים, שני הצדדים הסכימו לחדש את השיחות, וארה"ב לא מתכוונת להטיל מכסים חדשים על סחורות מיובאות מסין בשלב זה.

 

עד כה הממשל הטיל כ-25% על יבוא סיני בשווי כ-250 מיליארד דולר, אם כי הוא איים להוסיף לרשימה עוד סחורות בשווי 300 מיליארד דולר.

בימים האחרונים הושפעו השווקים מהציפייה למפגש בין שני המנהיגים, שהתקיים במסגרת ועידת ה-G-20 השנתית. 

המשקיעים קיוו כי פגישת שני המנהיגים תסייע לקדם פתרון למלחמת הסחר הנמשכת בין ארה"ב לבין סין כבר זמן ממושך, ואשר העיבה על הפעילות בשווקים בשל החששות מהשפעותיה האפשריות על המשך צמיחת הכלכלה הגלובלית.

בתחילת החודש אמר טראמפ כי "אם נשיא סין שי ג'יפינג לא יגיע לפסגת G-20, אטיל באופן מיידי מכסים נוספים על סין". לדבריו, סין תסגור עסקה "כי היא חייבת לעשות אחת כזו". 

טראמפ שיבח אז באופן כללי את מדיניות הטלת המכסים כשאמר כי אלה מקנים לארה"ב יתרון תחרותי. "כרגע סין סובלת מהשמדת ערך נוכח החברות שעוזבות אותה למדינות אחרות, כולל ארה"ב, בגלל שהן לא רוצות לשלם את המכסים", אמר טראמפ. הנשיא האמריקאי הוסיף כי חברת וואווי הסינית יכולה להיכלל במסגרת עסקת סחר לכשתיחתם.

רינת אשכנזי, מנהלת מחקר המדדים בקסם מבית אקסלנס ציינה כי "לפי חישובים שביצע Bloomberg Economics, הסכם הסחר בין ארה"ב לסין יחסוך לכלכלה העולמית 1.2 טריליון דולר. זהו אומדן להפסד תוצר אפשרי בעקבות הטלת מכסים חדשים על יתר הסחורות מסין, שכנראה תגרור גם ירידות בשווקים".

אמיר כהנוביץ, הכלכלן הראשי של אקסלנס, לא ציפה לפריצת דרך במלחמת הסחר. לדבריו, לא סביר שהסינים יסכימו לדרישות האמריקאיות ולא סביר שהאמריקאים יתפשרו על דרישותיהם בעניין המשך גנבת טכנולוגיה ואי שמירה על זכויות קניין.

"גם אם בדרך נס יוסכם משהו, הוא בכל מקרה יהיה זניח, הן לכלכלה האמריקאית ובטח לעולמית. הביטוי 'מלחמה' לסכסוך הסחר בין ארה"ב לסין עשה כנראה נזק להרבה מאד חוסכים, כשגרם להם לברוח משוק המניות, או לדמיין אינפלציה שקשורה במכסים שתגרור העלאות ריבית אגרסיביות. הכלכלה האמריקאית מייצרת בשנה תוצר בשווי של יותר מ-21 טריליון דולר, רוב רובו פנימי, ושאינו תלוי בסחר חוץ, כמו דיור, בריאות, חינוך, נפט, מכוניות...".