גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חודשיים אחרי ההשקה: 2,000 נוסעים ביום בלבד בבאבל

כחודשיים אחרי תחילת הניסוי בתחבורה ציבורית בהזמנה בתל אביב, מספר הנוסעים בשירות עדיין נמוך ● אמיר כהן, שניהל את הפעילות של החברה עד לאחרונה והציג את הנתונים, הסתייג בשיחה מאוחרת מהדברים ואמר כי המספרים הובאו כ"דוגמא בלבד" ● מרחק הנסיעה הממוצע בבאבל הוא בין 3 ל-5 ק"מ

כחודשיים אחרי תחילת הניסוי בתחבורה ציבורית בהזמנה בתל אביב, מספר הנוסעים בשירות עדיין נמוך, בין 1,500 ל-2,000 נוסעים ביום. אמיר כהן, שניהל את הפעילות של באבל עד לאחרונה, הציג את הנתונים בכנס ארגון ITS. כהן הסתייג בשיחה מאוחרת מהדברים, ואמר כי המספרים הובאו כדוגמא בלבד.

כהן אמר כי הנתונים נמצאים בעלייה, וכי "אנחנו מנסים להגיע לסטנדרטים גבוהים של שירות- עד 400 מטר הליכה לתחנה ושהשירות יגיע תוך 20 דקות".

נתון מעניין נוסף שחושף כהן הוא שמרחק הנסיעה הממוצע בבאבל הוא בין 3 ל-5 ק"מ. לדבריו, "אם כל אחד היה נוסע 10 ק"מ, זה היה מחליף תחבורה ציבורית מסורתית".

באבל הוא שירות של נסיעה שיתופית חכמה. לאחר הזמנה באפליקציה, מיניבוסים אוספים נוסעים מתחנת אוטובוס קרובה למקום הימצאם, ומסיעים אותם לתחנה הקרובה ליעד. הנסיעה משותפת לנוסעים נוספים, ולכן אינה ישירה. עם זאת, באבל מיועד להיות מהיר יותר מאוטובוס סדיר, ולכן הוא גם יקר יותר - מחיר הנסיעה הוא 12.5 ל-15 שקלים.

כהן סיפר על הקשיים בהפעלת הפרויקט "שכולו נבנה תוך שלושה חודשים. לא יכולנו להסתמך על נתונים מוקדמים. אתגר הראשוניות גרם לזה שכל החלטה שקיבלנו היא משמעותית. אל תשפטו אותנו אחרי שלושה חודשים של שירות, זה לא מספיק זמן. אנחנו עושים חינוך שוק לצרכן הישראלי".

כהן מציג גם שורה ארוכה של רעיונות לשיפור השירות. למשל, שימוש במגוון כלי רכב. "השימוש ברכב בגודל אחד כשל", הוא אמר, בהתייחס למיניבוסים בהם באבל משתמשת היום. "אפשר לקחת מוניות, לשים עליהן מדבקה של באבל ולהרחיב את השירות ולהוסיף גם כלי רכב רבי קיבולת. הפתרונות הקטנים לא יכולים להצליח לאורך זמן לבדם. מטרונית אחת מכסה בכמה נסיעות את כל הנוסעים בבאבל היום". כהן שואף ל"פתרון היברידי", כלומר, שירות של "דגמים שונים עם סטנדרטים גבוהים, וגם שיטות העסקה שונות (שכירים ופרילנסרים)".

הצעה נוספת היא להעלות את המחיר עבור כניסה לאזורים פקוקים- "יש אינטרס מנוגד בין הנהג לנוסע. הנוסע רוצה להגיע הכי קרוב ליעד שלו, אבל נהג המיניבוס ייתקע בפקקים ויסע חצי שעה כדי להגיע לנוסע הבא. אם הייתי נדרש לשלם פרמיה על כניסה למרכז ת"א, משהו היה מונע ממני לעשות זאת שוב ושוב".

בתגובה לטענות על העלות הגבוהה של באבל ועל הסבסוד לו זוכה הניסוי מהמדינה, השיב כהן "מחיר הנסיעה לא מכסה אפילו עשירית מהעלות שלה" ומוסיף "האם בשביל לשרת עשרת אלפים נוסעים שווה לשלם 50 מיליון? התשובה היא לא לגמרי ברורה. השאלה היא מה נפסיד אם הם לא ישתמשו".

בדן אמרו בתגובה כי אלה נתונים ראשוניים ולא מעודכנים, ולאחרונה חלה עלייה בביקוש. לפי החברה, שביעות הרצון של הלקוחות מהשירות גבוהה מאוד והשירות עדיין לא מצליח לענות על הביקוש. יצוין כי במשרד התחבורה, העוקב אחרי הניסוי, לא הוגדרו מספרים לפיהם הניסוי כהצלחה או כישלון, והמשרד מודד בעיקר את שיעור הנוסעים שויתרו על שימוש במכונית פרטית בזכות שירות באבל.

השירות החל עם 40 מיניבוסים, וכיום יש בו 70 מיניבוסים. עם זאת, לא כולם נמצאים בשירות בכל יום, בשל תיקונים וטיפולים שונים. התוכנית היא להפעיל בשירות מאה מיניבוסים באזור הפעילות הנוכחית, מרכז וצפון תל-אביב, גבעתיים ורמת גן.

דן תתחיל להציע בקרוב למעסיקים קופוני הנחה לבאבל, כדי שעודדו את העובדים להגיע לעבודה בשירותי ההיסעים במקום במכונית פרטית.

בירד: ניאלץ להוריד קורקינטים ואנשים יחזרו למכוניות הפרטיות

בכנס השתתף גם יניב ריבלין, מנכ"ל בירד, שהתייחס להסדרה החדשה של עיריית תל- אביב : "הרגולציה מגבילה ופוגעת. אנחנו נצטרך להוריד כלים. החשש שלי שהמהלך הזה עשוי לגרום לכך שאנשים רבים יחזרו לרכבים הפרטים. יש לנו כרגע 3,000 כלים פרוסים, התקנות מאלצות אותי להוריד 500 - זה יגביל את הזמינות וייצור תחושת חוסר ביטחון אצל הנוסע שלא ידע אם מחכה לו בסוף הנסיעה ברכבת כלי זמין".

באשר לנושא הבטיחות והאכיפה, אומר ריבלין "הפתרון הוא מסלולי אופנים נוספים ויצירת דרכים בטיחות, זה יוריד רוכבים מהמדרכות, זה הפתרון וזה יגיע רק מלחץ ציבורי."

מיטל להבי, סגנית ראש העיר תל-אביב והממונה על התחבורה, אמרה בכנס כי "ארגונים שונים מאשימים אותי בכל יום על פגיעה בכל ילדה קטנה (בידי קורקינטים - ד"ש), על אף המחאות שלהם, אנחנו נמשיך לעודד תחבורה ירוקה כי אני רואה את התמונה הכוללת ולא יהיה ניתן להשקיט אותי. הזיהום הורג אותנו בת"א וכמו בכל מהפכה יש בעיות ומצוקות. אנחנו בתקופה אפורה, ונהפוך אותה ללבנה".

לדבריה, הרגולציה החדשה "נועדה לעשות סדר, לא נאפשר יותר מצב שישימו את הכלים ברחוב זרוקים איפה שרוצים, תהיה אכיפה מוגברת, יהיו קנסות וגם עיקולים. לא נאפשר שכלים יעמדו סתם ברחוב ללא שימוש, אם ירצו להגדיל את המכסה מעל 2,500 יחידות החברות יהיו מחויבות להציג נתונים המוכיחים שיש באמת ביקוש, מי שלא יספק מידע - לא יהיה איתנו. אנחנו נסמן חנויות מסודרות. נתחיל את זה כבר במרכז העיר ומשם נתפשט, לא נעצור עד שהסדר יחזור לת"א".

האירוע נערך על-ידי איגוד ITS הפועל בחסות לשכת המהנדסים, האדריכלים והאקדמאים.

אהוד נוף יו"ר לשכת המהנדסים: "עולם התחבורה המסורתי משנה את פניו, לכן החלטנו לאגד את הידע המקצועי בכל הקשור להפעלת מערכי תחבורה חכמה ולהוביל סדרת מפגשים בנושא ניידות כשירות. מטרת המפגשים היא לאפשר קשר ישיר בין מנהלי המיזמים ונותני השירותים המהפכניים, לבין הציבור הרחב שיכול לשמוע ולהשמיע את דעתו על הפעילות המשנה באופן דרמטי את אופן ההתניידות במרחב הציבורי".

עוד כתבות

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו