גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העימות הדמוקרטי בארה"ב הכניס את המפלגה אל מנהרת הזמן

הסנאטורית השחורה קמאלה האריס גררה את ג'ו ביידן, הפייבוריט במערכת הבחירות המקדימות של הדמוקרטים לנשיאות, אחורה בזמן, כדי להזכיר את התנגדותו להסעת תלמידים שחורים לבתי ספר לבנים לפני 45 שנה. התמיכה בה הוכפלה, אבל אסוציאציות של איבה גזעית אינן מועילות לשום מפלגה ● פרשנות

קמאלה האריס, ברני סנדרס וג’ו ביידן בעימות / צילום: רויטרס  Mike Siger
קמאלה האריס, ברני סנדרס וג’ו ביידן בעימות / צילום: רויטרס Mike Siger

אל עימות הטלוויזיה השני בין הטוענים הדמוקרטיים לנשיאות, בלילה שבין חמישי לשישי, היה צריך להגיע עם ספרי היסטוריה. רוב האמריקאים עדיין לא הגיעו אל פרקם, או כלל לא נולדו, או סתם לא שמו לב, כאשר התרחש המאורע, שאולי הפך את המרוץ לנשיאות על ראשו.

השנה הייתה 1970, וילדה שחורה בת שש חיכתה לאוטובוס הצהוב (זה צבעם של אוטובוסים, המסיעים ילדים לבתי הספר בכל רחבי אמריקה) בעיר אוקלנד, מן הצד השני של מפרץ סן פרנסיסקו, קליפורניה. האוטובוס הסיע אותה אל בית ספר בקצה השני של העיר, הרחק משכונת מגוריה. זה היה חלק ממאמץ למען תיכלול (אינטגרציה) של בתי הספר. בהיעדר תיכלול, ילדים לא-לבנים מרמות הכנסה נמוכות נידונו לפיגור אקדמי.

הילדה בת השש גדלה במערכת חינוך מתוכללת. היא לא ידעה שסנאטור דמוקרטי צעיר ושאפתן, אשר עתה זה הגיע לוושינגטון ממדינת דלאוור הקטנטנה, החליט להתנגד להסעת אוטובוסים כפויה. הוא אפילו תמך בתיקון לחוקה, שיאסור הסעה כזאת. הוא עשה יד אחת עם סנאטורים דרומיים קשישים בהרבה, תומכים רבי שנים של הפרדה גזעית.

היא והוא לא יכלו לדעת שהגורל עצמו יפגיש אותם יום אחד על במה היסטורית. שמה של הילדה הקטנה הוא קמאלה האריס, ושמו של הסנאטור הצעיר הוא ג'וזף ביידן. היא אינה קטנה עוד, הוא אינו צעיר עוד. היא בת 54. הוא בן 76. הם נאבקים, יחד עם 22 נוספים, על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות. היא סנאטורית מקליפורניה, הוא סגן הנשיא לשעבר בממשל אובמה. היא הזכירה לו שהיא חבה את נוכחותה על הבמה לאוטובוס הצהוב ההוא. אף כי כל בר-בי-רב ידע שהתקפה על הרקורד רב-השנים של ביידן בוא תבוא, סגן הנשיא לשעבר נראה בלתי מוכן.

זקן, חיוור, עייף, אובד עצות

ימים אחדים לפני העימות, ביידן, המפורסם במעידות הלשון שלו, סיפר בנוסטלגיה על שיתוף-הפעולה שלו עם הסנאטורים הגזעניים. הוא עשה כן כדי להטעים את כישרונו המיוחד לשתף פעולה עם יריבים פוליטיים. זה מתיישב לכאורה עם קריאתו להחזיר הסכמה פוליטית רחבה לוושינגטון ("דו מפלגתיות", בעגה האמריקאית). בלי דו-מפלגתיות קשה מאוד לזוז. כאשר בית הנבחרים נמצא בידי הדמוקרטים והסנאט נמצא בידי הרפובליקאים, רק הסכמה חוצת מפלגות יכולה להניב חקיקה. ביידן טוען שהוא יודע איך להשיב אותה על כנה, והא ראיה שהוא היה חלק ממנה כמעט לפני חצי מאה.

אנחנו יודעים עכשיו, שצוות יועציה של האריס הכין את העימות המטולווז עם ביידן חודשים מראש. אבל איש מהם לא ציפה למתנת הנוסטלגיה הגזענית שסגן הנשיא לשעבר הגיש ליריביו.

הילדה הקטנה נגד הפוליטיקאי השאפתן כבשה את הבמה, כבשה את העימות, כבשה את לבם של רבים שבקושי הכירו את שמה. 90 השניות של העימות המחישו את חולשות ביידן. הוא נראה כמעט מהוה, זקן, חיוור, עייף, אובד עצות.

"העבר-נא את השרביט!"

משתתף אחר בעימות, ציר קונגרס צעיר (38) ואלמוני למדי מקליפורניה, אריק סוואלוול (Swalwell), הקדים להקניט את ביידן עוד לפני העימות עם האריס. הוא הזכיר כיצד ביידן הגיע לקליפורניה לפני 32 שנה, במהלך ניסיונו הראשון להיבחר למועמד הדמוקרטים לנשיאות, והכריז כי "באה השעה להעביר את השרביט לדור הבא". סנאטור ביידן צדק לפני 32 שנה, והוא צודק היום, אמר סוואלוול. "העבר-נא השרביט!"

ספק אם סוואלוול קידם בזה את סיכוייו שלו, אבל הוא פגע באבן קלע אחת בשתי מטרות: בביידן ובסנאטור ברני סנדרס, המבוגר טיפה אפילו יותר מביידן (77). סנדרס לא אהב את ההערה, והתלונן שנודף ממנה מה שאמריקאים קוראים ageism, לשון age, זאת אומרת אפליה על רקע גיל. החוק האמריקאי אוסר אפליה כזאת, ואין בארה"ב גיל פרישה מחייב.

אבל קצת קשה להתעלם מגיל, בייחוד כשהוא נוגע לכהונה הביצועית המסובכת ביותר עלי אדמות, הדורשת מנושאיה כושר פיזי ונפשי מן המדרגה הראשונה.

שני מיליון דולר ב-24 שעות

העימות עם האריס והקנטת סוואלוול דחקו את ביידן אל הקיר. הם קילפו ממנו את ציפוי ה"בלתי-נמנעות". כל הסקרים עד ערב העימות העמידו אותו במקום הראשון, ללא מאמץ. הסקר היחיד שהתפרסם לאחר שני העימותים הדמוקרטיים (ערב אחר ערב, עשרה בכל ערב) מוסיף להעניק יתרון ברור לביידן, אבל הוא הפסיד בערך רבע מתמיכתו בסקר המסוים הזה (ירד מ-41.5% ל-31.5%). התמיכה בהאריס גדלה פי שניים ויותר (מ-7.9% ל-16.6%). היא נושפת בעורפו של סנדרס (שהתמיכה בו גדלה מ-14.4% ל-17.3%). הנתונים האלה רחוקים מאוד מלהיות חד-משמעיים, ומוטב לחכות לסדרה של סקרים נוספים בימים הבאים. אבל הם מבטאים מצב רוח.

מדד מצוין אחר של מצב הרוח הוא הזינוק בהיקף התרומות למסע הבחירות של האריס. ב-24 השעות הראשונות שלאחר הופעתה, כמעט 64,000 בני אדם תרמו שני מיליון דולר לקופתה, יותר מאשר בכל יום אחר. תרומות אינן רק עניין של כסף. הן מגלות דרגה של נכונות להתנדב, לגייס מצביעים, וכמובן להצביע.

האם האריס היא בכלל שחורה?

אבל לא טוב הדבר בשביל הדמוקרטים כמעט מכל בחינה שהיא, שפצעים ישנים של מאבקים גזעיים חוזרים ונפתחים. תקופת העימותים על הסעות אוטובוסים העמיקה את הפילוג ואת הקיטוב באמריקה בכלל ובמפלגה הדמוקרטית בפרט. המוני לבנים נטשו אותה, ערקו אל הרפובליקאים, ודחפו אותם ימינה.

ביטוי לסכנה הנובעת מן החיטוט בפצעים ניתנה אתמול, כאשר בנו הבכור של הנשיא, דונלד טראמפ ג'וניור, הפיץ ציוץ (של מישהו אחר) שחלק על זכותה של האריס להיחשב לאמריקאית שחורה, מפני שאביה אמנם היה שחור אבל בא מג'מייקה, ואמה הייתה בכלל הודית. הניסיון להעמיד בספק את זהותה הגזעית של האריס היה כה מכוער עד שג'וניור עצמו מיהר למחוק את ציוץ-הציוץ שלו, ולהבהיר שהוא בכלל לא התכוון. אבל נורתה כאן יריית ניסיון, ואם האריס תרחיק לכת, היריות הבאות יהיו מכוונות.

כללית, ההתמודדות הדמוקרטית היא עכשיו מעניינת יותר בשביל חובבי פוליטיקה כספורט תחרותי. אבל יש לה עכשיו פוטנציאל גדול יותר של התארכות. התארכות מפלגת את השורות, מסיחה את הדעת ומכלה משאבים הנחוצים נגד טראמפ בבחירות הכלליות. במובן הזה, טראמפ, לפחות לפי שעה, הוא הנשכר העיקרי.

אבל ההיסטוריה מראה, שלפעמים מועמדים יוצאים נשכרים מן ההזדמנות להתפלש בבוץ ולהילחם בחפירות הפוליטיות. ברק אובמה וביל קלינטון, וכמובן טראמפ עצמו, השתפרו במהלך מאבק ארוך בתוך מפלגותיהם.

בחירות מקדימות לא נועדו רק להכתיר מועמד, אלא גם לבנות את מועמדותו ולהציג אותו בפני הבוחרים. במובן הזה, האריס הפליאה עשות השבוע. העימות הראשון סיפק לה את מה שהפרשנים מכנים "רגע הפריצה". הרגע הזה, צריך לומר, הוא רגע של הזדמנות, לא של ניצחון. נראה מה היא תעשה בהזדמנות הזו. 

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/karny-globes

ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

דיקלה כהן שיינפלד, ראשת הסגל של נשיא המדינה / צילום: קובי גדעון, לע''מ

מהילדות בבית שמש והלימודים בפנימייה דתית, לפגישות עם הנשיא ביידן

אחרי אחד הנאומים של יצחק הרצוג, אי שם ב־2010, ניגשה אליו דיקלה כהן שיינפלד  וביקשה להתנדב אצלו ● גם היא לא האמינה ששנים אחר כך היא תקבל שיחת טלפון שתהפוך אותה לראשת הסגל של נשיא המדינה:"ברגעים היסטוריים, אני שואלת את עצמי איך הצלחתי להגיע לזה. בפעם הראשונה שלי בבית הלבן, הייתי צריכה לסגור פה פעור"

אסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס / צילום: Reuters

דיווח בארה״ב: הנהגת חמאס שוקלת לעזוב את קטאר לטובת המדינה הזו

על פי הוול סטריט ג׳ורנל ברקע המו״מ השברירי לעסקת חטופים והלחץ שמופעל עליהם, בכירים בהנהגה המדינית של חמאס פנו לשתי מדינות באזור ובהן עומאן

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"