פקיעין: תוכנית מתאר חדשה תוסיף לעיר 1,800 יחידות דיור

זאת מתוך רצון לתת מענה להכפלת האוכלוסייה ביישוב מכ-6,000 תושבים כיום לכ-12 אלף בעשור הבא

פקיעין / צילום: שלומי יוסף
פקיעין / צילום: שלומי יוסף

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון שבמינהל התכנון החליטה להפקיד תוכנית מתאר כוללנית לכפר הדרוזי פקיעין שבגליל, צפונית לכרמיאל. התוכנית כוללת תוספת של כ-1,800 יחידות דיור, מתוך רצון לתת מענה להכפלת האוכלוסייה ביישוב מכ-6,000 תושבים כיום לכ-12 אלף בעשור הבא. היישוב מדורג באשכול 5 מתוך 10 בדירוג הסוציו-אקונומי של הלמ"ס.

כיום מקודמות יותר מ-40 תוכניות מתאר ליישובים הערביים בצפון הארץ, ועל פי מינהל התכנון, אחרי שנים שבהן ברוב היישובים הערביים לא היו תוכניות מתאר בתוקף, כיום מתוך 132 יישובי החברה הערבית, 71 תכניות אושרו למתן תוקף, 18 תוכניות מצויות בהליכי אישור ו-25 תוכניות מתאר נמצאות בהכנה. עד סוף 2020, ברוב רובם של יישובי מחוז הצפון שיש בהם יותר מ-5,000 תושבים תהיינה תוכניות מתאר כוללניות תקפות, "שתאפשרנה תכנון מפורט של עשרות אלפי יחידות דיור, מוסדות ציבור ואזורי תעסוקה ומסחר מקומיים".

באשר לפקיעין, בדומה לכמה מהתוכניות שאושרו בשנים האחרונות (למשל תוכנית המתאר של ראמה ותוכנית לשכונה חדשה בטירה), תוכנית המתאר מוסיפה ליישוב שטחים שהם אדמות מדינה.

לדברי מינהל התכנון, "פקיעין הינו יישוב הררי, עם מאפיינים ייחודיים של בנייה היסטורית, באבן מקומית, סמטאות צרות, גגות שטוחים, שילוב של טראסות חקלאיות וגגות בוסתן בתוך הרקמה הבנויה. הישוב מוקף בשטחים פתוחים ערכיים - שמורת טבע הר מירון, יער פקיעין ושטחים בעיבוד חקלאי מסורתי. התוכנית מתווה פיתוח אשר נשען על החלוקה ההיסטורית של היישוב לשלושה חלקים ומתאפיין ביצירת רצף יישובי תוך הקפדה על פיתוח צמוד דופן למתחמים הקיימים. התוכנית מגדירה חמישה מתחמים חדשים לפיתוח הכוללים גם אדמות מדינה, כפתרון לתושבים חסרי קרקע.

"התוכנית מציעה את שימור וחיזוק הלב ההיסטורי של פקיעין, תוך יצירת רצף תיירותי בין אתרים ומוקדי עניין קיימים ולחדשו כמוקד ביקור בשילוב מסחר תיירותי. התכנית מאפשרת המרת זכויות בניה למגורים לשימושי מסחר תעסוקה ותיירות בתחומי פקיעין הוותיקה על מנת לעודד מימוש הפוטנציאל התיירותי והכלכלי של אזור זה".

את התוכנית ליישוב הכין צוות תכנון רב תחומי בראשות אדריכלית נעמה מליס בעזרת מפגשי שיתוף ציבור.