ביום בו המנכ"לית הדומיננטית פורשת: סאמר חאג' יחיא נבחר ליו"ר לאומי החדש

לאחר שמנכ"לית בנק לאומי רקפת רוסק עמינח הודיעה על התפטרותה הבוקר, הבנק בחר יו"ר חדש במקום דוד ברודט • רוסק עמינח עוזבת לפני הבחירה ביו"ר החדש, מאחר ואינה רוצה שעזיבתה תיקשר לזכייתו של מי מהם

ד"ר סאמר חאג' יחיא  / צילום: רון אלון,
ד"ר סאמר חאג' יחיא / צילום: רון אלון,

ההחלטה של דירקטוריון לאומי על מינוי סאמר חאג' יחיא ליו"ר הבנק נעשית שעות אחדות לאחר שהמנכ"לית הוותיקה והדומיננטית של הבנק, רקפת רוסק עמינח, הודיעה על פרישתה. רוסק עמינח הבהירה במכתב ההתפטרות שלה כי היא עוזבת לפני הבחירה ביו"ר החדש, מאחר ואינה רוצה שעזיבתה תיקשר לזכייתו של מי מהם. מועמדותו של יחיא לתפקיד נחשפה ב"גלובס".

ברודט מסיים ביולי הקרוב את הכהונה השלישית שלו בדירקטוריון הבנק, כמו גם הדירקטור ויואב נרדי, ואז הם יפרשו מהבנק, שמספר חבריו יוקטן אגב כך לעשרה בלבד. הוא מכהן כיו"ר לאומי מאז 2010, במקומו של איתן רף. ברודט, לשעבר מנכ"ל האוצר ויו"ר המזרחי, נבחר לתפקיד אותו הוא עוזב עתה לאחר שהתחרה מול אהוד שפירא ומשה דברת.

אז מיהם המועמדים שהתחרו על התפקיד היוקרתי? המועמד הנבחר ד"ר סאמר חאג' יחיא, בן 50, ד"ר שמואל (מולי) בן צבי, בן 59, אוהד מראני, בן 64, וד"ר יצחק שריר, בן 69. שלושת הראשונים נמצאים בכהונתם השנייה בבנק ונחשבים כמועמדים העיקריים מזה זמן - בטח לאחר שהאסיפה הכללית הכשילה את ההתוכנית של המדינה לצרף לדירקטוריון הקבוצה את יורם טורבוביץ' כדירקטור בבנק לאומי. המועמד הרביעי, שריר, עדיין בכהונתו הראשונה כדירקטור בבנק, אותה החל בפברואר 2017.

חאג' יחיא שימש כמרצה ב-MIT,בהרווארד, באוניברסיטה העברית ובמרכז הבינתחומי, ובין היתר היה בכיר בפידליטי השקעות האמריקאית. הוא כיהן גם כיו"ר ועדת הביקורת של בית החולים הדסה בירושלים, כחבר מליאת המועצה להשכלה גבוהה וכדח"צ בקבוצת המזון שטראוס, והוא חבר הדירקטוריון הערבי הראשון באחד מהבנקים הגדולים.

לצדו מולי בן צבי שהיה מפקד יחידת היועץ הכספי לרמטכ"ל וראש אגף התקציבים של משרד הביטחון כשלאחר מכן הוא שימש כסמנכ"ל בחטיבת הכספים וכסגן נשיא לאסטרטגיה בינלאומית בחברת התרופות טבע, כשכיום הוא מכהן בנושף גם בצמרות החברות הציבוריות סולג'ל טכנולוגיות ו-VBL.

המועמד הבולט השלישי היה אוהד מראני, שהיה בעבר הממונה על אגף התקציבים במשרד האוצר וגם מנכ"ל משרד האוצר, כשלאחר מכן הוא שימש בין היתר כיו"ר בז"ן וכיו"ר נתיבי גז.

המועמד הרביעי שריר כיהן במשך שנים כדירקטור בדיסקונט, שם היה בין היתר יו"ר דיסקונט שוקי הון, כשלאורך השנים הוא כיהן בנוסף גם כדירקטור בצור שמיר, בריט 1, במידרוג ובנייר חדרה.

עתה סאמר חאג' יחיא, היו"ר החדש המיועד, יעמוד בראש הבנק בעל השווי שוק הגדול במשק, וגם הבנק שהחל את דרכו בהחלטת הקונגרס הציוני השני, וכפי שמזכירים באתר הבנק דבר זה נעשה "כחלק מהגשמת חזונו של חוזה המדינה - בנימין זאב הרצל", במטרה לסייע בהגשמת המטרות של התנועה הציונית בארץ ישראל. בתחילת המאה הקודמת הקימה "אוצר התיישבות היהודים" את החברה אנגליה פלשתינה, שאז עוד פעלה בחו"ל ושנועדה לפעול כבנק בישראל. זה קרה באוגוסט 1903 אז נפתח הסניף הראשון ביפו, כשלא הרבה אחרי כן נפתחו סניפים נוספים, בהם גם סניף בביירות.

הנהלת הבנק יושבת בתל-אביב מאז 1932, וזה יימשך לעוד שנים אחדות - אז יעבור המטה ללוד. ברבות השנים הבנק החל לפעול כבנק לאומי , והוא היה בשליטת "אוצר התיישבות היהודים" בעד למשבר מניות הבנקים בשנת 1983. אגב, בקום המדינה הבנק שימש כבנק המרכזי של ישראל.

מאז שהופרט על ידי המדינה הבנק לא עבר לבעל שליטה אלא פך לבנק ללא גרעין שליטה, כשבדרך המדינה עוד ניסתה למכור אותו לקרנות הגידור הזרות סרברוס גבריאל. הניסיון הזה לא צלח, כשהקרנות נקלעו למשבר, אגב המשבר הכלכלי העולמי של 2008.

מיו"ר בנק לאומי החדש, סאמר חאג' יחיא נמסר בתגובה: "אני רוצה להודות לחבריי בדירקטוריון על האמון. מדובר באחריות ואתגר גדולים ובכבוד רב עבורי. לאומי הינו אחד מאבני היסוד של המשק הישראלי ואני מרגיש שנפלה בחלקי זכות גדולה להוביל את הבנק בשנים הקרובות. עולם הבנקאות חווה תמורות מהותיות בשנים האחרונות, ואנו נפעל כדי להמשיך ולבסס את לאומי כבנק מוביל, חדשני ומצליח. בנימה אישית, אני רוצה להודות לדוד ולרקפת על תרומתם הגדולה ללאומי ומאחל להם הצלחה רבה בהמשך דרכם".