אילת | פיצ'ר

ח"כ יואב קיש: "הזזת סגירת שדה דב הייתה עולה 4 מיליארד שקל למדינה. לא הייתה ברירה"

קיש, חבר הליכוד, היה ממובילי המהלכים נגד סגירת שדה דב, כולל חקיקת החוק שהסמיך את שר הביטחון לשנות את ההחלטה על סגירת השדה בהסתמך על המלצות היועמ"ש, האוצר ומשרד הביטחון • הצעת החוק הזו, שעברה ברגע האחרון של הכנסת ה-20, לא הועילה היות שכל המשרדים המליצו על סגירת השדה

ח"כ יואב קיש / צילום: דוברות הכנסת
ח"כ יואב קיש / צילום: דוברות הכנסת

"אם היינו מזיזים את מועד סגירת השדה זה היה עולה למדינה 4 מיליארד שקל. לא הייתה ברירה" - כך אומר הערב (א') ח"כ יואב קיש ל"גלובס". קיש, חבר הליכוד, היה ממובילי המהלכים נגד סגירת שדה דב, כולל חקיקת החוק שהסמיך את שר הבטחון לשנות את ההחלטה על סגירת השדה בהסתמך על המלצות היועמ"ש, האוצר ומשרד הביטחון. הצעת החוק הזו, שעברה ברגע האחרון של הכנסת ה-20, לא הועילה היות שהמשרדים כולם המליצו על סגירת השדה.

"ליוויתי את התהליך עוד כיו"ר ועדת הפנים", אמר קיש, "ההחלטה היום היא החלטה מאוד לא קלה. היא לא פופוליסטית והיא ההחלטה הנכונה לאור האילוצים. הגענו למצב שלכל החלטה אחרת היה משמעויות של מיליארדים וראש הממשלה נאלץ להשאיר את מתווה הסגירה כפי שהוא לאור ניתוח של היועץ המשפטי לממשלה לכל שינוי במתווה של סגירת השדה".

קיש היה נוכח בפגישה הארוכה שהתקיימה היום בניהולו של ראש הממשלה כשהוא מספר כי ההחלטה על סגירת השדה לא התקבלה הערב. "זה לא קרה רק היום, ניסינו למצוא פתרון עד הדקה ה-90. היו ישיבות עבודה רבות וניסיונות מכל הכיוונים למתווה שישאיר את הפעילות. הכול נפסל בעקבות האמירה על העלויות הכספיות".

לאור התביעה שאיימו מנהלי הקרקעות להגיש כבר מחר?
"בין השאר, אבל גם משום שזו התחייבות של המדינה להפסיק את הטיסות במועד הזה שכל שינוי כרוך בעלויות לפיצויים ולתקציב המדינה".

תמכת גם בהצעת החוק שביקשה לדחות את סגירת השדה ב-3 שנים במקביל להמשיך בתכנון ובבנייה בחלקו המזרחי של השדה. מדוע היא נפסלה?
"המתווה של הצעת החוק הוצג ליועמ"ש שטען שהמשמעות היא עלות מידית של 4 מיליארד שקל למדינה. היועמ"ש אמר שאפשר לקדם את הצעת החוק אבל במקביל לקצץ 4 מיליארד שקל מתקציב המדינה. מצב כזה גרם לכך שלא ניתן היה לקדם את הצעת החוק והיא ירדה מהפרק".

הערב נשמע קיש מתון יותר. בישיבות שכינסה וועדת הכספים הוא התבטא נגד סגירת השדה בצורה ברורה. "אני חושב שבפירוש ראש הממשלה פעל נכון כשהוא גם קיבע תקציב תוספתי של 400 מיליון שקל לצורכי העיר אילת שתיפגע מהמהלך, אבל אנחנו מנסים לצמצם את הפגיעה ככל שאפשר דרך מתווה הטיסות מנתב"ג ותיקון הצרכים למשל עם הקמה של יחידת ניתור בבית חולים יוספטל לצילומי mri או הסעות לחולים ועד מענים לצרכים השונים של תושבי אילת בצורך הבסיסי התחבורתי והחיבור למרכז".

האם דנתם במציאת חלופה לשדה תעופה במרכז דוגמת אי בים?
"זה משהו שחושבים עליו אבל זה לא משהו שהוא מידי בכל מקרה. ראש הממשלה קבע על הקמה של ועדת שרים שתתרכז בלמצוא את המענה התחבורתי".

אתה טענת גם שיש לכרוך את סגירת שדה דב בפתיחת קו רכב לאילת.
"גם זה מהלך שייבחן על כל המשמעויות שלו. במידה ויחליטו שזה ראוי זה יתוקצב ויבוצע".

על המאבק שהוביל ראש העיר אילת מאיר יצחק הלוי אמר קיש "ראש העיר עשה מאבק מהלב, הוא נתן מעל ומעבר ולא יכול היה לצפות לעשיה מעבר למה שהוא עשה למען תושבי העיר".

אמנם זו חכמת הבדיעבד, אבל האם אתה חושב שהמדינה הייתה צריכה להפקיע את הקרקעות הללו?
"ברור אבל זו לא חכמה היום להגיד שהקרקע נדרשת. לקחו קרקע לשימוש צבאי והשתמשו בה, היו צריכים להפקיע את הקרקע הזו ולשלם לפרטיים אבל המדינה לא השכילה לעשות את זה בזמן".