אלשטיין מכר 11.7% מגב-ים לקראת יישום חוק הריכוזיות

במסגרת ההפצה מכרה נכסים ובניין ל גופים מוסדיים כ-11.7% מניות גב-ים תמורת כ-460 מיליון שקל • בעקבות המהלך ירד שיעור ההחזקה של נכסים ובניין במניות גב ים ל-40%

אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר
אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר

חברת הנדל"ן נכסים ובנין ביצעה אמש הפצה של מניות החברה הבת, גב-ים, מתוך כוונה עתידית לרדת משליטה בה עקב דרישות חוק הריכוזיות. במסגרת ההפצה מכרה נכסים ובנין לגופים מוסדיים כ-11.7% מניות גב-ים תמורת 456 מיליון שקל.

ההפצה בוצעה במחיר של 1,830 שקל למניה, המשקף הנחה של כ-3.5% ביחס למחיר הסגירה שנקבע אתמול בבורסה. את ההפצה הובילה חברת החיתום אפסילון.

בעקבות ההפצה נסחרה היום (ב') מניית גב-ים בירידה של כ-2% למחיר של 1,854 שקל, המשקף לחברה שווי של 4 מיליארד שקל. גב-ים פועלת בתחום הנכסים המניבים בייזום, תכנון, פיתוח וניהול של פארקי הייטק, פארקים עסקיים ותעשייתיים, בנייני משרדים, שטחי מסחר, לוגיסטיקה, אחסנה וחניונים באזורי ביקוש ברחבי הארץ. היא נסחרת כיום לפי מכפיל הון גבוה יחסית של 1.27. 

בעקבות המהלך ירד שיעור ההחזקה של נכסים ובנין במניות גב-ים מ-51.7% ל-40%. לפיכך, עד למועד כניסת חוק הריכוזיות לתוקף, באמצע דצמבר 2019, צפויה נכסים ובנין לבצע הפצה נוספת כדי להוריד עוד יותר את שיעור ההחזקה בגב-ים (מכירה של עוד 15%-10% ממניות גב-ים) ולהגדיר עצמה כמי שאינה שולטת בה.

המניה עלתה ב-25% מתחילת השנה

נכסים ובנין היא זרוע ההשקעות בנדל"ן של קבוצת דיסקונט השקעות (דסק"ש), שנמצאת בשליטת אדוארדו אלשטיין. בחודש האחרון ביקשה דסק"ש להגדיל את חשיפתה לנכסים ובנין באמצעות הצעת רכש מלאה להחזקות הציבור, אבל בית ההשקעות פסגות התנגד למהלך, ועקב כך הוא לא צלח.

בפסגות, שמחזיק בכ-7% מנכסים ובנין, חששו כי רכישת מלוא הבעלות נועדה להקל על ביצוע עסקאות בעלי עניין בין נכסים ובנין לבין חברות אחרות שבשליטת אלשטיין. עם זאת, באסיפת דסק"ש, שהתקיימה ביום חמישי האחרון, הסבירו בכירי דסק"ש כי מטרת המהלך היתה להגדיל את החשיפה העקיפה של הקבוצה לגב-ים, וכך לשמור על שיעור החשיפה הנוכחי (בשרשור) גם במקרה שבו תידרש נכסים ובנין למכור חלק מהותי של החזקותיה בגב-ים, כפי שאכן קרה אמש.

בדיווח לבורסה ציינה נכסים ובנין כי מכירת המניות בוצעה, בין השאר, על רקע דרישות חוק הריכוזיות, ניצול תנאי השוק ומחיר מניית גב-ים בבורסה, הנמצא ברמות שיא, לאחר עלייה של 25% מתחילת השנה. נכסים ובנין היא חברת שכבה שנייה בפירמידת דסק"ש, ולכן חוק הריכוזיות מחייב כי היא תחדל מלשלוט בחברות ציבוריות או בחברות אג"ח, החל באמצע דצמבר.

לדברי נכסים ובנין, כתוצאה מהשלמת מכירת המניות, היא צפויה לרשום ברבעון השלישי של 2019 גידול בהון המיוחס לבעלי המניות בסכום משוער של 186 מיליון שקל. אומדן הגידול בהון, כאמור, הינו בהתבסס על ההון של גב-ים לסוף מארס השנה, וכפוף לשינויים שיחולו בהון של גב-ים מהמועד האמור ועד למועד השלמת המכירה.

לאחר השלמת המכירה תמשיך נכסים ובנין לאחד בדוחותיה הכספיים את דוחותיה של גב-ים, כבעלת שליטה בה. המכירה כאמור אינה מביאה לבדה את נכסים ובנין לעמידה בהוראות חוק הריכוזיות ביחס להחזקתה בגב-ים, ומשכך היא צפויה לבצע מכירה גדולה נוספת של מניות גב-ים עוד לפני דצמבר, מתוך מטרה לרדת משליטה בה.

הפניקס בוחנת המשך החזקה במהדרין

מלבד גב-ים, שולטת נכסים ובנין גם בחברה הציבורית מהדרין, שעוסקת בפיתוח קרקעות ובשיווק תוצרת חקלאית, וכן בחברת האג"ח ישפרו, שמחזיקה במרכזים מסחריים בישראל. לישפרו יש סדרת אג"ח אחת בלבד (סדרה ב'), בהיקף של כ-120 מיליון שקל, שהונפקה לציבור ושאמורה להיפרע בשני תשלומים שווים בינואר 2020 ובינואר 2021. בדוחות לסיכום הרבעון הראשון של 2019, ציינה נכסים ובנין כי היא בוחנת חלופות שונות לפירעון מוקדם של החוב הסחיר של ישפרו. בנוגע למהדרין נכתב בדוחות כי נבחנות חלופות שונות.

נכסים ובנין מחזיקה ב-45.4% ממניות מהדרין, שנסחרת בבורסה לפי שווי של 680 מיליון שקל, בעוד ששותפתה לשליטה, חברת הביטוח הפניקס, מחזיקה ב-41.4% ממניות מהדרין. בדוחות מדגישה נכסים ובנין כי הפניקס בוחנת כיום את המשך החזקה במהדרין, לאור הוראות חוק הריכוזיות, הקובעות הפרדה בין גופים פיננסים משמעותיים לבין גופים ריאליים משמעותיים.

הפניקס היא גוף פיננסי משמעותי, בהיותה חברת ביטוח גדולה, בעוד מהדרין מוגדרת כגוף ריאלי משמעותי בגלל השתייכותה לקבוצת אי.די.בי-דסק"ש. לפיכך, פתרון לבעיית הריכוזיות של מהדרין יכול להתבטא בהצעת רכש מלאה שתגיש נכסים ובנין, בהצעת רכש מלאה שתגיש הפניקס, או בהחלטה משותפת של שתיהן למכור את החזקותיהן לגורם שלישי.