עתיד אזור העסקים של בני-ברק: יותר מגדלים, פחות חניה

ל"גלובס" נודע כי הוועדה המחוזית אישרה להפקדה תוכנית שיזמה עיריית בני-ברק לאזור התעסוקה שנקרא BBC, לפיה ייבנו במתחם מגדלים בגובה של עד 60 קומות • בשל הסמיכות של המתחם לקו האדום של הרכבת הקלה ולתחנת הרכבת בעיר, לא תותר בנייה של חניות חדשות באזור

ראש עיריית בני-ברק, אברהם רובינשטיין / צילום: איל יצהר
ראש עיריית בני-ברק, אברהם רובינשטיין / צילום: איל יצהר

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל-אביב אישרה להפקדה להתנגדויות הציבור תוכנית מתאר מפורטת למתחם התעסוקה BBC בבני-ברק שמכפילה את שטחי התעסוקה בו, בבינוי של עד 60 קומות. התוכנית גם נותנת תמריצים לאיחוד מגרשים בהיקף זכויות גדול יותר מעבר למדיניות שהייתה קיימת עד היום ומאפשרת הוצאת היתרי בנייה.

התוכנית, אותה יזמה עיריית בני-ברק ותכנן משרד עדן בר אדריכלים, חלה על שטח של כ-400 דונם שהוא שטח כל מתחם התעסוקה הממוקם בין רחוב ז'בוטינסקי והירקון בדרום, בן-גוריון במערב, המכבים ממזרח, וששת הימים בצפון.

מפת אזור תעשייה בני ברק
 מפת אזור תעשייה בני ברק

אזור התעסוקה BBC בבני-ברק, כולל כיום זכויות בנייה מאושרות ל-800 אלף מ"ר שטחי תעסוקה, מתוכם בנויים כיום, 250 אלף מ"ר, הכוללים מגדלים כמו בסר וצ'מפיון. התוכנית החדשה מכפילה את שטחי התעסוקה ל-1.6 מיליון מ"ר זכויות בנייה, ובנוסף להם 270 אלף מ"ר שטחים ציבוריים שיירשמו על שם העירייה וייכללו בתוך מגדלי המשרדים.

לדברי אדריכלית שירי לנצנר מלשכת התכנון מחוז תל-אביב, "גם מגדלים קיימים שכבר נבנו, לפי התוכנית, יוכלו להוסיף קומות בהתאם למכסה שניתנה. יחד עם זאת, חניות נוספות לא יינתנו, וזאת במטרה לצמצם את תקני החניה של רכב פרטי". עוד הסבירה לנצנר, כי מגרשים שטרם נבנו יוכלו לממש את זכויות הבנייה המוגדלות. עובדה זו רלוונטית במיוחד למגרש שעליו נבנה חלקית "מרכז דן" בפינת הרחובות בן-גוריון וז'בוטינסקי שבנוי כפיל לבן, וייתכן כי התמריץ הכלכלי יתניע את מימוש הפרויקט.

"התוכנית אף מעודדת איחוד מגרשים, על ידי מתן תמריץ של זכויות בנייה נוספות" מסבירה לנצנר. "איחוד המגרשים צפוי להביא למימוש של בנייה בצד המזרחי של ה-BBC המצוי מזרחית למגדל צ'מפיון לאורך דרך אם המושבות, ועד לרחוב המכבים בפרדס כץ. באזור זה טרם מומשה בנייה חדשה כמו בחלק המערבי, במיוחד בשל העובדה שמדובר במגרשים קטנים שיש קושי לממש בהם בנייה". 

לפי התוכנית גם המרחב הציבורי באזור יפותח: הדרכים יורחבו ויתווספו שבילי אופניים ונתיבי תחבורה ציבורית. כמו כן, התוכנית קובעת את צמצום תקן החניה לרכב פרטי, וזאת בשל הקרבה של המתחם לקו האדום של הרכבת הקלה הנמצא בביצוע, תחנות אוטובוסים רבות וקרבה לתחנת הרכבת של בני-ברק.

התוכנית נערכה על בסיס עקרונות תוכנית המתאר הכוללנית המאושרת מיולי 2018, אשר קבעה את המתחם כאזור העסקים הראשי של העיר. תוכנית המתאר הכוללנית אושרה למתן תוקף בוועדה המחוזית בפברואר 2016, וקבעה את עקרונות הבינוי וזכויות הבנייה במגרשים. בשנים האחרונות נבנו בשטח יוזמות רבות מכוח מדיניות זו, בהם מגדלי ב.ס.ר 2,3 וצ'מפיון, וישנן תוכניות נוספות בהכנה.

יו"ר הוועדה המחוזית דניאלה פוסק אמרה כי "פיתוח מתחם התעסוקה מהווה נדבך חשוב הן עבור מטרופולין תל-אביב והן עבור כלכלת העיר בני-ברק, באמצעות תוספת מקומות עבודה ושיפור המרחב הציבורי. זאת, תוך השענות על מערכת הסעת המונים הכוללת את הקו האדום שנמצא בביצוע, הקו הצהוב המתוכנן וכן את תחנת הרכבת בני-ברק".

ראש עיריית בני-ברק הרב אברהם רובינשטיין מסר כי התוכנית, שיזמה עיריית בני-ברק, היא תוצאה של שיתוף פעולה עם רשויות התכנון, אשר נעשה מתוך הבנה והכרה בצרכי העיר ומאפייניה הייחודים, לרבות הצורך בשטחי ציבור. הגדלת שטחי התעסוקה תביא להגדלת הכנסות העיר ותהווה מנוף כלכלי להגדלת התמיכה עירונית בתחומי החינוך והרווחה. הסמיכות של אזור התעסוקה BBC לתחנת הרכבת הקלה, המטרו המתוכנן ולצירים ראשיים נותנת לו יתרון, ותוספת זכויות הבנייה מהווה תמריץ נוסף לכך. חשוב גם לזכור כי התוכנית נותנת פתרון לצידו המזרחי של אזור התעשייה הוותיק של העיר והתמריצים שאושרו יאפשרו את קידום האזור למתחם תעסוקה מודרני".