גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דוקטור, תסביר לי: המיזם ש"יתרגם" המלצות רפואיות לשפה פשוטה

וורנר אברהרדט, ראש תחום הבריאות הדיגיטלית ב-SAP, מסמן ארבעה תחומים שבהם ענקית מערכות המידע מתמקדת: פיתוח צ'אטבוטים לאיסוף מידע ממטופלים, תרגום השפה הרפואית לשפה של בני אדם, פיתוח מערכות שיעזרו להחליט על הטיפול הכי מתאים ושיפור תהליכי הגבייה מחברות הביטוח

תעשיית הבריאות היא אחת התעשיות הגדולות שעדיין לא נפלו במלואן בידי מהפכת המידע, והמאבק מי יוביל אותה נמצא בשיאו. מצד אחד, חברות המידע וענקיות הטכנולוגיה רוצות לנגוס נתח מהתעשייה הזאת, ומצד אחר גורמים בתעשיית הבריאות הקלאסית, כמו קופות החולים, בתי החולים וחברות בתחום הרפואה כמו פיליפס ומדטרוניק, רוצות לקחת את ההובלה.

באופן מסורתי, חברות הטכנולוגיה לא היו שחקניות משמעותיות בעולם הבריאות, המחייב ניהול מידע מורכב ורגיש והגופים המרכיבים אותו מאופיינים בתרבות ארגונית מסורבלת וזהירה הרבה יותר מזו הנהוגה בעמק הסיליקון. לכן רוב הדיגיטציה של עולם הבריאות הגיעה עד כה מחברות שעסקו במכשור רפואי או מסטארט-אפים שהוקמו במיוחד לצורך כך. אך ההזדמנות האדירה הטמונה בשוק הזה קורצת, וגם חברות הטכנולוגיה הגדולות מתחילות לשחק במגרש, כל אחת בדרכה שלה. 

שוק הצ'טבוטים לבריאות

מנהל תחום הבריאות בענקית התוכנה SAP, וורנר אברהרדט, הוא האדם שתפקידו לדאוג שמהפכת המידע תהיה רשומה על שם החברה. ב-SAP בטוחים שהפתרון לבעיית הקיימות של מערכת הבריאות מצוי בידיהם.

"קשה לומר כמה SAP משקיעה בבריאות דיגיטלית, משום שיש טשטוש גבולות בין התחומים, אבל אפשר לומר שאנחנו רושמים הכנסות של 300 מיליון אירו רק מספקי שירותי בריאות", אומר אברהרדט.

אברהרדט, דוקטור במדעי החיים ובעל ניסיון בחברת פיתוח התרופות מרק (Merck), הגיע ל-SAP כדי ליישם את פלטפורמת SAP-HANA לאגירת מידע רב וניתוחו גם בתחום הרפואה.

יתרון הבוטים על אנשי המקצוע

SAP סימנה לעצמה ארבעה תחומים שבהם יש לה יתרון. הראשון שבהם הוא תקשורת עם מטופלים באמצעות בוטים.

היום, מטופלים רוצים לעתים קרובות לשאול שאלות על בריאותם בזמן אמת. הם היו רוצים שיפנו אותם לגורם מקצועי כמו רופא או אחות, אך אלה לא תמיד זמינים בהתראה קצרה, על אחת כמה וכמה אם המטופל צריך לספר לאדם זר על מצבו הרפואי מההתחלה. צ'טבוט אידיאלי, להבדיל מהצ'טבוטים שכבר קיימים היום, יכול לשלוף את המידע על המטופל, לנתח אותו בעודו משוחח עם המטופל, ולתת לו תשובה המביאה בחשבון את ההיסטוריה הרפואית שלו. היישומים האלה לא הגיעו עדיין לרמת תחכום כזאת, אך כבר קיימים יישומים שיכולים לאסוף מידע מחולים בניסויים קליניים.

איסוף המידע הפך לרכיב תובעני מאוד מבחינת זמן ומאמץ לרופאים או לאנשי המקצוע המנהלים את הניסוי, וזה גם השלב שיש בו חשש להטיה על ידי גורם שאולי רוצה להשיג תוצאה מסוימת ועלול לרמוז למטופל מה כדאי לו לענות. באיסוף מידע על ידי צ'טבוט, לעומת זאת, ניתן לבדוק מראש שהשאלות מנוסחות באופן אובייקטיבי ואחיד לכל משתתפי הניסוי, והמטופל יכול להזין את הצ'טבוט במידע בכל רגע שבו הוא פנוי או שקורה לו משהו מיוחד, ואין צורך לחכות לפגישה עם הרופא או עם הגורם שמנהל את הניסוי.

התחום השני ש-SAP סימנה הוא תרגום של מאמרים, הוראות רופא או המלצות משפה "רפואית" לשפה ידידותית למטופל. הרופאים עצמם לא תמיד יודעים לעשות זאת כי הם כבר לא זוכרים מה חולים לא יודעים ואיך בכלל אומרים את הדברים הללו בשפת העם. המטרה היא לתרגם לשפת אנוש את ההמלצה, את המאמר או את ההוראה באמצעות מכונה, ואז להחזיר את התרגום לרופא, כדי שיוודא שלא נפלו טעויות. המערכת עדיין אינה מקבלת על עצמה אחריות מלאה על התרגום, אך בכל זאת חוסכת זמן תרגום לרופא.

התחום השלישי הוא פיתוח מערכות תומכות החלטה, המסוגלות לנהל אירועים שבהם מגיע מידע רב בבת אחת ולזכור עבור הרופאים כל מה שהם צריכים לעשות, להמליץ על בדיקה או על כיוון אבחנה שייתכן שנשכחו ולהתריע על הידרדרות פוטנציאלית.

ולבסוף, הדובדבן שבקצפת מבחינת רופאים והתמריץ שלהם ושל בתי החולים לסמוך על כל הרובוטים הללו: תמיכה בביורוקרטיה ובעיקר בתהליך הגבייה של בתי החולים והרופאים מחברות הביטוח.

"אנחנו מאפשרים ללקוחות שלנו לגבות תשלום על דברים שהם אולי שכחו או לא ידעו שאפשר לגבות עליהם", אומר אברהרדט, "או שאנחנו יכולים לעזור להוציא מלכתחילה פחות תמורת אותה איכות טיפול", אומר אברהרדט.

"רק ריכוז המידע מוריד עלויות"

התוצאה הכי טובה מתקבלת כשפועלים בכל החזיתות הללו יחד. "קחי לדוגמה את הפעילות בתחום ה-CAR-T", אומר אברהרדט, "מדובר בטיפול אימונותרפי הדורש הפקת תאים מהמטופל, טיפול בהם ואז הזרקתם חזרה למטופל, וכל זה בזמן הקצר ביותר האפשרי, מאחר שטווחי הזמן קריטיים לבריאות המטופל. אלא שהטיפול בתאים לא תמיד מתבצע בסביבה שבה נמצא המטופל ובה הופקו התאים. "אנחנו יכולים לעקוב אחרי כל הטיפול מתחילתו ועד סופו - אחרי בית החולים שבו מתבצע האשפוז, החברה המבצעת את הטיפול, המעבדה שבה מטופלים התאים והמטופל עצמו. חייב להיות מקום שבו כל המידע מרוכז. רק ריכוז המידע מוריד את עלויות הטיפול ומאפשר התרעה מראש על בעיות אפשריות וגזירת תובנות לשיפור בהמשך".

על הרקע הזה מרגיש אברהרדט נוח לומר ש-SAP רואה בעצמה "פתרון לבעיית הקיימות של המערכת הרפואית", כלומר פתרון למצב שבו עלויות הטיפול הרפואי עולות עד כדי כך שהציבור לא יהיה מוכן לשלם אותן והחדשנות הרפואית תיעצר.

"הדגש בכל המערכות שלנו הוא לעזור לבית החולים לעבור מכמות פעולות לאיכות פעולות", הוא אומר. לדבריו, בארה"ב, שוק טכנולוגיות הבריאות הגדול בעולם, יש במיוחד בעיה של רפואת יתר. המערכת מתמרצת כלכלית ומשפטית עשייה לעומת אי-עשייה כמעט תמיד, גם כשאין הדבר הכרחי.

"אחת הבעיות בהטמעת הטכנולוגיות החדשות היא היעדר טכנולוגיות מידע שמכמתות את ההשקעה בחלקים שונים של שרשרת הערך הבריאותית", אומר אברהרדט. "בכל תעשייה אתה יודע כמה אתה משקיע כדי לקבל מוצר שיש לו ערך מסוים עבורך, ובתחום הבריאות זה עדיין לא קיים. השאלה מה הוא ערך בריאותי היא אולי פילוסופית, אבל אפילו את העלויות אין יודעים כמעט בשום מחלקה בבתי החולים. החזון שלנו הוא להנחות אותם בכך, כדי לראות ניתוח עלויות שדומה לזה שאנחנו רואים בתעשיות אחרות".

אברהרדט לא חושף שמות, אך לדבריו המערכות של SAP כבר מיושמות בכמה מגופיי הבריאות הגדולים בארץ. כמו כן, החברה נמצאת בקשר עם חברות סטארט-אפ ישראליות. "יש לנו קרן תאגידים בשם SAP-IO, ואחת המטרות שלנו ב-2019 היא לבנות קהילה לסטארט-אפים ישראליים, כדי לעזור להם לעשות אינטגרציה של הפתרונות שלהם עם המערכות שלנו, ולהכיר להם את הלקוחות שלנו ברחבי העולם". הקרן הקימה אקסלרטור (לאו דווקא בתחום הבריאות) שמתחיל לפעול בימים אלה.

אילו סוגי סטארט-אפים אתם מחפשים לשיתוף פעולה בתחום הבריאות?

"כל סטארט-אפ בתחום הבינה המלאכותית עם דגש על אנליטיקה לטיפול מותאם אישית ומוצרים לתחום הגבייה".

"ב-SAP אוהבים את היוזמה הפרו-אקטיבית שלכם בתחום הבריאות הדיגיטלית"

כשראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז על השקת התוכנית הלאומית לבריאות דיגיטלית כמנוע צמיחה, הוא בחר לעשות זאת דווקא בשיחה עם מנכ"ל SAP העולמית, ועורר בכך את זעמם של גורמים אחרים שחששו מכך שהחברה תצטרף לתוכנית ללא מכרז. מאז חלפה שנה, וכרגע SAP עדיין איננה חלק מהתוכנית.

"אנחנו בהחלט מבינים שכל עבודה עם הממשלה נעשית במכרז", מרגיע אברהרדט. "אנחנו כבר עובדים עם הממשלה בישראל במגוון תחומים, ומאוד מרוצים. נשמח להיות חלק מהתוכנית הזאת, אבל הדבר לא נמצא בתהליך כרגע. אנחנו כן אוהבים את האופן שבו ישראל מתכננת לפעול בהקשר של המידע הרפואי שלה, ואת היוזמה הפרו-אקטיבית שלכם בתחום הזה. יש לנו הרבה סיבות טובות לעבוד בישראל ולהשקיע כאן".

אתם רואים את עצמכם בהמשך כבעלים של הפתרון מקצה לקצה?

"בשנים הקרובות אנחנו משיקים בעיקר פתרונות שיש לנו אחריות מלאה עליהם, ואנחנו רואים את עצמנו גם בעתיד תופרים פתרונות מלאים בחלק מהתחומים. עם זאת, בעתיד נעבוד עם שותפים ואולי בתחילה קצת נחזיק להם את היד, אך אחרי כן המערכת תהיה פתוחה יותר".

מהו החסם הטכנולוגי הגדול ביותר להטמעה של פתרונות דיגיטליים כמו שאתם חוזים לתחום הבריאות?

"החסמים הטכנולוגיים לא כל כך משמעותיים. הטכנולוגיות קיימות ברובן בתחומים אחרים אך לא יושמו בעולם הבריאות. הבעיה העיקרית היא רגולציה, התרבות הארגונית של מערכת הבריאות וחוסר היכולת לתת תמריץ לטכנולוגיות הללו בגלל מבנה השיפוי הביטוחי עבור הטיפולים הרפואיים.

"חסמים לא טכנולוגיים נוספים הם הרצון של הרופא להשאיר את האחריות אצלו והרצון של המטופל לפגוש בן אנוש בשלבים שונים של התהליך. עם זאת, במקביל הציבור מתחיל לאמץ את הטכנולוגיות הללו, וכל אימוץ משפר את התוצאה". 

עוד כתבות

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

אילוסטרציה: Shutterstock

יותר מחצי מהתשואה נמחקה: הסיבות לירידות החדות בוול סטריט, ומה קרה לאנבידיה?

מדד הפחד מתקרב לשיא, S&P 500 נמצא ברצף הירידות הארוך ביותר מאז 2022, והשבוע האחרון היה הגרוע ביותר של הנאסד"ק מאז 2022 ● מה עומד מאחורי המגמה? האינפלציה, המצב הגיאו-פוליטי המורכב וגם הפסימיות בנוגע לענף השבבים

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

10 המניות היקרות ביותר בוול סטריט / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

אלה הן 10 המניות הכי יקרות בוול סטריט

הן נחשבות למניות לוהטות במיוחד, אבל האם הן התחממו מדי? ● לאחרונה הצביע מגזין ביזנס אינסיידר על עשר חברות בשווי 10 מיליארד דולר לפחות הנסחרות בתמחור יקר במיוחד ביחס להכנסותיהן ● לרשימה נכנסו אנבידיה, מיקרוסטרטג'י ומניות טכנולוגיה נוספות, אבל גם רשת מזון מהיר ● לאחרונה, כשמשקיעים הופכים סלקטיביים יותר ואנליסטים חוששים מבועה חדשה, גם המניות היקרות חוטפות

תקיפת צה''ל בלבנון / צילום: ap, Hussein Malla

בצה"ל מאשרים: חוסלו שני מחבלי חיזבאללה מרכזיים

בכיר במערך ההגנה האווירית של חיזבאללה חוסל בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● צה"ל תקף מבנה צבאי של ארגון הטרור במרחב יארון שבדרום לבנון ● ארבע רקטות שוגרו לאזור שדרות, מחסן עלה באש בעקבות נפילת רסיסי מיירט ● כל העדכונים

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

אילוסטרציה: shutterstock

הסעיף "הקטן" בעסקת נדל"ן שיתחיל לסבך אתכם עם רשות המסים

באילו מקרים השחקנים בשוק הנדל"ן "בני חורין" מהקשר שנכפה עליהם ככלל עם רשות המסים? ● גלובס עושה סדר בזכויות החוזיות והתנאים שמשחררים אתכם מחובת הדיווח לרשויות המס, לפחות בשלב עריכת החוזה