פסק דין הבוגדת: ביהמ"ש העליון יצטרך לתת תשובות I דעה

האם בגידה של אישה בבעל היא עילה לאובדן זכאות על רכוש - או שלא? בית המשפט העליון יצטרך לתת סוף-סוף תשובה חד-משמעית

לפני כשבועיים התבשרנו כי בית המשפט העליון יערוך דיון נוסף בפסק הדין שזכה לכינוי "פסק דין הבוגדת".

מדובר בפסק דין שבית המשפט העליון כבר נתן ובו אישר בעצם את פסיקת בית הדין הרבני הגדול, ששלל מאישה את זכויותיה בבית מגוריה ב-30 השנים האחרונות - בין היתר, או בעיקר, בגלל שבגדה לכאורה בבעלה.

מאז עולם דיני המשפחה סוער. כולם מדברים על זה כל הזמן. עשרות מומחים אומרים שאנחנו פסע מ"מדינת הלכה", עשרות אחרים אומרים שלא הלכה ולא נעליים, ורבים פשוט מבולבלים: יכול באמת להיות שבשנת 2019 אישר בית המשפט העליון פסיקה השוללת רכוש מאישה עקב התנהלות "לא מוסרית" במסגרת הנישואים?

מאז שפרסמתי לראשונה את פסק הדין, קיבלתי שלל פניות. "על מה דרמה"? הסבירו לי, זה לא בגלל הבגידה, זה כי הבית נבנה על קרקע של הגבר, והאישה לא זכאית לחלק ברכוש שהיה לו מלפני הנישואים. "תקראי את פסק הדין", אמרו לי.

אז זהו, שקראתי. כמה פעמים. ולא שיניתי את דעתי. גם אם בשורה התחתונה שופטי הרוב בבית המשפט העליון מציינים בחצי פה שפסיקת בית הדין לא שללה מהאישה זכויות ברכוש בשל בגידה - רוב פסק הדין עוסק בדיוק בשאלה הזאת. והתשובה המטרידה של שופטי הרוב בפסק הדין היא כן. אגב, זה הזמן להזכיר שלא הוכח בכלל שהאישה בגדה. 

בכל מקרה, נראה כי נשיאת העליון אסתר חיות, שהחליטה כי יתקיים דיון נוסף בפסיקה השנויה במחלוקת, הבינה שיש לפחות דבר אחד בעייתי בפסק הדין: הוא לא ברור. כעת, העליון יצטרך לומר סוף-סוף ובאופן חד וברור האם ניתן להתחשב בבגידה כשעוסקים בענייני רכוש או שלא.

חבל רק שהדיון הנוסף נקבע למרץ 2020 - עוד 9 חודשים מהיום. עד אז נצטרך להישאר במתח.