"התחזקו החשדות למעורבות פיני גינזבורג בעבירות מידע פנים"

רשות ני"ע סיימה את חקירתו של גינזבורג, בעל מניות עיקרי ודירקטור באל על, והעבירה את ממצאי החקירה לפרקליטות • בנספח לבקשה לשחרור בתנאים מגבילים של גינזבורג כתבה הרשות כי במהלך החקירה התגלו ממצאים המחזקים את החשדות נגדו

"במהלך החקירה התגלו ממצאים המחזקים את החשדות בנוגע למעורבותו של פנחס גינזבורג בביצוע עבירות של שימוש במידע פנים" - כך כתבה היום (ג') רשות ניירות ערך, שסיימה את חקירתו של גינזבורג, בעל מניות עיקרי ודירקטור בחברת אל על, והעבירה את ממצאי החקירה לפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה).

בהודעתה על סיום חקירתו של גינזבורג ציינה רשות ניירות ערך כי "ההודעה מתייחסת להעברת תיק החקירה לפרקליטות, ואין בה כל התייחסות לממצאי החקירה ולמסקנותיה".

עם זאת, בנספח לבקשה לשחרור בתנאים מגבילים של גינזבורג כתבה הרשות, כאמור, כי במהלך החקירה התגלו ממצאים המחזקים את החשדות נגדו.

עוד כתבה הרשות בבקשה לתנאים מגבילים כי "לאור חומרת העבירות והסנקציה החמורה הקבועה בגינן, מתקיימים במקרה זה חשש ממשי לשיבוש הליכי חקירה וכן חשש ממשי להימלטות מאימת הדין (של גינזבורג. ח',מ')".

אל על היא חברה ציבורית מאז שנת 2004, שניירות הערך שלה נסחרים בבורסה בתל אביב. כידוע, פעילותה של אל על, שמכונה "חברת התעופה הלאומית של ישראל", כוללת הטסת נוסעים והובלת מטען. בנוסף עוסקת החברה, לרבות באמצעות החברות-הבנות שלה, בפעילות נלוות לפעילות ההובלה האווירית: מכירת מוצרים פטורים ממכס, ייצור ואספקת מזון בעיקר למטוסיה וכדומה.

פנחס גינזבורג הוא דירקטור ובעל מניות עיקרי באל על, שהחזיק בתקופה הרלוונטית לחקירה במניות החברה בשיעור של 9.98%. בנוסף מכהן גינזבורג בוועדות דירקטוריון שונות בחברה, בהן ועדת המאזן, ועדת הכספים ותקציב, ועדת ניהול סיכוני שוק ועוד. לפיכך מהווה גינזבורג "איש פנים" בחברה.

על-פי החשד שנחקר, גינזבורג השתמש במידע פנים שהיה מצוי ברשותו מתוקף מעמדו ותפקידיו ביחס לפרטים מהותיים הקשורים למצבה הפיננסי של אל על, וזאת טרם פרסום הדוח הכספי השלילי של החברה לרבעון שני 2017.

לפי הודעת רשות ניירות ערך, ב-16 באוקטובר 2017, עם פרסום הדוח הכספי השלילי של החברה, ירדה מניית אל על בשיעור של 14.3%, ולמחרת היום ירדה המניה בשיעור של כ-6.5% נוספים. בסך-הכול, שער המניה של אל על ירד בשיעור חד של כ-18.6% במהלך היומיים שלאחר פרסום הדוח הכספי הרבעוני האמור של החברה.

על-פי החשד, גינזבורג השתמש במידע פנים וביצע ביום ב-18 ביולי 2018 שלוש עסקאות במסגרתן מכר את החזקותיו בהיקף של 10 מיליון ערך נקוב ממניות החברה, וזאת בתמורה לסך של כ- 33.6 מיליון שקל. בכך הקטין גינזבורג את היקף החזקותיו באל על מ-9.98% ל-7.98%. במעשיו אלה, נטען, מנע גינזבורג מעצמו הפסד בהיקף של כ-7 מיליון שקל.

בנוסף, על-פי החשד, במסגרת מכירת המניות האמורה על-ידי גינזבורג, שנעשתה בעסקה מחוץ לבורסה, הניע פנחס את הצד הרוכש לרכוש את מניות החברה, תוך העלמת עובדות מהותיות שהיו בידיו בנוגע למידע הפנים האמור.

כאמור, בהתאם לממצאי החקירה, תיק חקירה זה עניינו חשד לביצוע עבירות של שימוש במידע פנים בידי איש פנים ועבירת תרמית בקשר לניירות ערך לפי סעיף 54(א)(1) לחוק ניירות ערך. 

שלושה כובעים 

פנחס גינזבורג חובש כמה כובעים בתעשיית התיירות והתעופה: כובע ראשון הוא דרך הבעלות ובהיותו חבר בדירקטוריון אל על לשעבר; הכובע השני הוא דרך סוכנות נסיעות הלל טורס שבבעלותו; והשלישי דרך חברת תלפיות, שדרכה הוא משמש כנציג של חברות תעופה זרות בישראל (GSA), בין היתר של חברת התעופה התאילנדית תאי איירווייז.

נגד גינזבורג בן ה-62 נשמעות טענות שהוא חשוף להרבה מידע בתוך מסדרונות אל על, מה שכמובן יכול לשמש אותו, והוא בהחלט מנצל את המידע הזה לעיסוקיו שמחוץ לאל על. דרך חברת הלל טורס מפעיל גינזבורג נסיעות בעיקר למגזר הדתי, לרבות מסעות לאומן שבאוקראינה.

בנוסף על חקירת רשות ניירות ערך את גינזבורג בחשד שעשה שימוש אסור במידע פנים, שמו של גינזבורג נקשר גם לקרטל הנסיעות לפולין. בחודש יולי 2018 הגישו הפרקליטות ורשות ההגבלים העסקיים כתב אישום בעניין נגד חברות העוסקות בארגון המסעות לפולין ונגד 8 מנהלים בהן על עבירות של הסדרים כובלים (קרטל), מרמה ושוחד - אחד הנאשמים הוא גינזבורג (מתוקף היותו בעלי הלל טורס), יחד עם בכירים אחרים בענף.

לפי כתב האישום, המעורבים סיכמו ביניהם שלא להתחרות על בתי הספר והמשלחות תוך תיאום הצעות המחיר שהוגשו לגורמים המוציאים משלחות לפולין, בהם רשות בתי הסוהר, יד ושם ועוד. תיק הקרטל עדיין מתנהל בבית המשפט המחוזי בירושלים ומצוי לפני שלב ההוכחות.

באי-כוחו של גינזבורג, עורכי הדין גיורא אדרת ואורם אדרת, מסרו בתגובה: "החלטתו של מר גינזבורג להקטין את החזקותיו במניות אל על נבעה משיקולים כלכליים של גודל ההחזקות. היוזמה למכירות לא באה מצדו של גינזבורג אלא מצד רוכשים שרצו בחבילה".

עוד מסרו באי-כוחו של גינזבורג: "גינזבורג לא עשה שימוש במידע פנים כלשהו, וכל האינפורמציה הקשורה בחברת אל על ובמניותיה הייתה גלויה ופומבית".

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים בעניינו של גינזבורג עודם בראשיתם. גינזבורג מכחיש את החשדות נגדו, ושמורה לו חזקת החפות.